۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۶۱۸۸۸۱
ابوالفضل زارعی:

کشمیر یکی از کاراترین اهرم‌های ایران در روابط بین المللی است

کشمیر یکی از کاراترین اهرم‌های ایران در روابط بین المللی است
کارشناس مسائل شبه قاره بیان داشت: کشمیر کاراترین اهرمی است که ایران می تواند در روابط بین المللی خود با کشورهایی مانند هند و پاکستان بکارگیرد.

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، نشست تخصصی تحلیلی بررسی آخرین تحولات منطقه جامو و کشمیر با حضور مسؤولان، اساتید حوزه های علمیه و شخصیت های بین المللی در قم برگزار شد.

در این نشست، ابوالفضل زارعی کارشناس مسائل شبه قاره، بیان داشت: یکی از موارد اهمیت کشمیر این است که کشورهای چین، هند، پاکستان و افغانستان در همسایگی این منطقه قرار گرفته و منطقه ای که در کمال زیبایی و حاصلخیزی،  گویی قطعه ای از بهشت برین و به تاج هند نیز معروف است سه رودخانه از مجموع پنج رودخانه معروف هند از این منطقه سرچشمه می گیرد رگ کشاورزی پنجاب و برخی ایالت های هند را شکل می دهد.

کارشناس مسائل شبه قاره ادامه داد: کشمیر برای جمهوری اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به ایران صغیر نیز معروف است و شهروندان آن خود را از ایران می دانند و بسیاری از بزرگان تأکید دارند که جد امام راحل، زاده این منطقه است. مردم کشمیر به شکل ویژه ای دلداده و دوستدار ایران هستند؛ چه شیعی و چه اهل سنت و بر خلاف تبلیغاتی که علیه این منطقه صورت می گیرد، همه دوستدار جمهوری اسلامی هستند.

زارعی خاطر نشان ساخت: فتنه کشمیر از آنجایی آغاز شد که انگلیس اقلیتی هندو را در این منطقه بر اقلیت مسلمان نشین آن حاکم کرد تا اینکه در سال 1947 قرار بر این شد تا مسلمانان به پاکستان و هندوها به هند بپیوندند که همین مسئله منجر به کشتار بسیاری از مسلمانان در آن زمان شد و در نتیجه و در پی تحرکات پاکستان، حاکم کشمیر در آن زمان خواستار ملحق کردن این منطقه به  هند شد.

وی افزود: در این میان نیز سازمان ملل دو قطعنامه در سالهای 1947 و 1949 صار کرد که بر مبنای آن دو اعلام شد کشمیر خودمختار است و تحت سلطه هیچ یک از دو کشور هند و پاکستان نیست مگر آنکه رفراندومی شکل گیرد ولی تاکنون برگزار نشد و پس از صدور قطعنامه اول چهار جنگ رسمی میان این دو کشور بر سر این منطقه صورت گرفت و اگر کشمیر تاکنون سرپامانده است، به دلیل ماده 370 که بر خودمختاری آن تأکید دارد ولی اکنون که از سوی هند لغو شد.

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: کشمیر بدون شک بخشی از جهان اسلام است و رهبر انقلاب نیز نسبت به این مسئله تاکید کرده است با اینکه نباید ما سربازان رهبر اجازه دهیم ایشان پیش از ما وارد عمل شود و در جلسه اخیر با هیأت دولت نیز وارد قضیه کشمیر شده بود. کشمیر کاراترین اهرمی است که ایران می تواند در روابط بین المللی خود با کشورهایی مانند هند و پاکستان بکارگیرد. در واقع اگر هند با اسرائیل رابطه صمیمی برقرار کرده و دستش را در این کشور بازگذاشته، این به معنای ملاحظه نکردن ایران است. پس ما نیز نباید کوتاه بیاییم و نسبت به حمایت از مسلمانان کشمیر باید حساسیت به خرج دهیم وبی شک که نادیده گرفتن کشمیر ضد منافع ماست؛ بویژه که دولت مودی اکنون خودمختاری را کامل لغو و حاکمیت مردم کشمیر را از اساس حذف کرد و برخی از چهره های سیاسی برجسته را به زندان افکند.

زارعی تأکید کرد: اهمیت کشمیر از این روست که بخشی از جهان اسلام و در همسایگی چهار کشور قرار دارد و مردم آن بیشترین دلدادگی و دوستی نسبت به ایران و نظام جمهوری اسلامی دارند و مواضعشان را نسبت به رخدادهای خوب و بد در کشور پیش از هر مردم دیگری در منطقه سریعتر اتخاذ می کنند و چه در زمان دفاع مقدس و چه در رخدادهای اخیر مانند حادثه سیل وارد عمل شدند و آمادگی خود را برای دفاع از این مرز و بوم اعلام کردند تا جایی که حدود پنج میلیارد تومان برای سیل زدگان جمع آوری کردند با اینکه مردم کشمیر فقیرند. در دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، وی سفری به هند داشتند و مردم  کارگیل در منتها الیه شبه قاره هند، صف 14 کیلومتری برای استقبال غیابی از ایشان شکل دادند. اخیرا نیز در پی درگذشت آیت الله شاهرودی پیش از همه، مردم کشمیر مجالس عزاداری برپا کردند./983/ب

ارسال نظرات