۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۱۹۱۱۴
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه:

مسؤولان اشرافی عرضه مدیریت ندارند

مسؤولان اشرافی عرضه مدیریت ندارند
حجت الاسلام والمسملین پناهیان با بیان اینکه مسؤولان اشرافی نمی توانند عرضه مدیریت داشته باشند، گفت: خوارج مسلکان مدیریت گریز هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، شب گذشته در دانشگاه امام صادق(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مدیریت فرآیندی است که انسان به صورت درونی و بیرونی به آن نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت از مسائل مهم انسانی است، ادامه داد: انسان با امکانات، نیازها، اقتضائات و ملاحظات متنوعی روبرو است برای همین نیاز به مدیریت این امور دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه آغاز دینداری با پذیرش برنامه است نه معنویت، ابراز کرد: متاسفانه در مدارس آموزش و پرورش برای دیندار شدن دانش آموزان از معنویت آغاز می شود در حالی که برنامه داشتن را به فرزندان آموزش نمی دهند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه مدیریت نوعی حسابگری است، اظهار داشت: کسانی که با حسابگری برای ایام هفته خود برنامه ریزی می کنند به راحتی می توانند دین را درک کنند؛ دین برای همه ابعاد زندگی انسان برنامه دارد.

وی با بیان اینکه بیشتر مباحث حوزه علمیه بر محور تفکر است نه تدبیر، گفت: حوزه های علمیه در طول این 14 قرن در عرصه تدبر بسیار ضعیف عمل کردند چون در این سالها حاکمان جور با قتل عام علما، آنان را برای حفظ مبانی مجبور به تفکر می کردند بر همین اساس امروز در حوزه های علمیه بهترین فعالیت یعنی تفکر وجود دارد اما در زمینه تدبر و برنامه ریزی چنین فعالیتی دیده نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: بعضا گاهی اوقات روحانیت در عرصه تدبیر و مدیریت به گونه ای ضعیف عمل می کند که از سیاسیون هم فریب می خورد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان این مطلب که دین به انسان یاد می دهد به بهترین شکل زندگی کند، عنوان کرد: دینداران اهل برنامه داشتن هستند؛ اگر در دبستان به دانش آموزان برنامه ریزی کردن را آموزش دهند به راحتی می توان فرزندان را دیندار بزرگ کرد.

وی ادامه داد: اگر نحوه مدیریت کردن را به دانش آموزان یاد دهیم در آینده آنان برده کسی نمی شوند که مورد سوء استفاده و ظلم قرار بگیرند؛ در دوران امام حسین(ع) مردم به قدری نسبت به ضرورت وجود مدیر اصلح نادان بودند که حضرت را به شهادت رساندند تا مبادا ایشان مدیر جامعه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تمام دین تدبیر است، تصریح کرد: امام علی(ع) می فرمایند: هیچ عقلی بالاتر از تدبیر نیست؛ بالاترین جلوه عقل در مدیریت است. امروز تعلیمات دینی ما سرشار از تفکر است اما تدبر در آن وجود ندارد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه در تبیین این مهم که خوارج مسلکان مدیریت گریز هستند، گفت: در حماقت خوارج همین بس که آنان معتقد بودند که جامعه نیاز به مدیر ندارد؛ خوارج مسلکان در روز روشن می گویند خانواده نیاز به مدیر ندارد.

وی درخصوص دین سکولار، بیان کرد: دین سکولار، دینی است که هنوز تکلیف مدیریت را روشن نکرده سخن از اخلاق می زند، همین دین اگر وارد خانواده شود بدون اینکه تکلیف مدیریت را روشن کند مدام می گوید اخلاقتان را با هم خوب کنید! آیا با این وجود اخلاق در خانواده حاکم می شود!

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: در آخر الزمان برای نابود کردن کانون خانواده، مدیریت خانواده را تضعیف می کنند و با ایجاد هرزگی آمار طلاق را افزایش می دهند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با تاکید بر اینکه جامعه نیازمند مسؤولی است که بتواند مدیریت صحیح داشته باشد، عنوان کرد: حماقت است اصل مدیریت و اداره کردن را در کانون خانواده نپذیریم و مدام سخن از اخلاق مداری به میان بیاید؛ امروز دانش آموزان تا سطح دیپلم آموزشی در زمینه مدیریت فرا نمی گیرند.

وی عنوان کرد: همان مقدار که مهم است مسؤولان دزد نباشند به همان میزان حتی بیشتر لازم است مسؤولان عرضه و فهم مدیریت را داشته باشند تا بتوانند با قدرت برنامه ریزی راهبردی کشور را اداره کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اشرافی گری عقل را ضایع می کند، خاطرنشان کرد: مسؤولان اشرافی نمی توانند عرضه مدیریت داشته باشند؛ مهمترین راهکار حل مشکلات کشور و خانواده با حل مساله مدیریت امکان پذیر است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 2
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
احسنت
0
0