۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۶۱۹۱۹۰
رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران:

طلاب با تسلط بر تاریخ از مبانی فکری امام راحل صیانت کنند

طلاب با تسلط بر تاریخ از مبانی فکری امام راحل صیانت کنند
آیت الله رشاد با تاکید بر اینکه طلاب با تسلط بر تاریخ از مبانی فکری امام راحل صیانت کنند، گفت: طلاب با اشراف بر تاریخ اسلام به تحلیل اتفاقات زمانه بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی‌اکبر رشاد تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) و رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران، امروز در مراسمی که به مناسبت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در همین مدرسه علمیه برگزار شد، با موضوع عبرت گیری از تاریخ به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: برخی از فیلسوفان تاریخ معتقد هستند که تاریخ ادواری است.

وی افزود: آنان همیشه می گویند تاریخ یک دور رفت و برگشتی دارد و ادواری است؛ وقایعی اتفاق می افتد و آن اتفاقات در بستر حیات جوامع بشری جریان پیدا می کند و مجدد افول کرده و برگشت پیدا می کند البته همه این رخدادها براساس قاعده است.

آیت الله رشاد ادامه داد: انقلاب های علمی نیز براساس قاعده ایجاد می شود و یا به گفته نظریه های امروزی هنگامی که گفتمانی بوجود می آید و سوالات پاسخ داده می شود و مشکلات حل و نیازها رفع می شود در همان پارادایم آرام آرام اتفاقاتی رخ می دهد و زمانی که آن پارادایم انباشته شد پارادایم ها تغییر می کند و یک پارادایم جدید بوجود می آید که باید به او پاسخگو باشد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: در تاریخ نیز همین گونه است جریانات در بسترهای مختلف ظهور می کنند و به اوج می رسند و زوال پیدا می کنند و جریان دیگری جایگزین می شود، این جریان و جایگزینی در گذشته نیز وجود داشته و این بیان نکته فلسفی مساله تاریخ است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به تغییر سریع جریان جامعه اسلامی پس از رحلت رسول خدا(ص) و اهانت امت اسلامی نسبت به حضرت زهرا(س) تک دردانه پیامبرخاتم، گفت: چه می شود جامعه اسلامی در اندک زمانی این چنین دچار تغییر می شود به حدی که حاضران در غدیر فرمایش رسول الهی را زمین گذاشته و دیگری را به عنوان جانشین می پذیرند.

وی ادامه داد: چگونه می شود امام علی(ع) بعد از 25 سال حضور در صحنه و همراه پیامبراکرم(ص) یک مرتبه از صحنه خارج می شوند؛ امت رسول خدا(ص) هرگز پیامبراکرم(ص) را بدون امیرمنان علی(ع) ندیده بودند به حدی که گویا این دو بزرگوار با یکدیگر همزاد و همراه هستند چطور ایشان را که خطر را از پیامبرخدا(ص) دفع می کردند و تنها دلیل غیبتش در جنگ بیماری اش بوده و فتح الفتوح بسیاری از جنگ ها محسوب می شدند یک مرتبه توسط امت اسلامی کنار گذاشته می شوند.

آیت الله رشاد با بیان اینکه حادثه ای در تاریخ بشر به اندازه واقعه عاشورا و موضوع کربلا ذوابعاد نیست، گفت: حادثه کربلا ظاهرا یک واقعه نیم‌روزه بود اما ابعاد بسیار گسترده ای دارد؛ هرچند عاشورا چند ساعتی بیشتر طول نکشید اما گویی همین چند ساعت فشرده شده کل تاریخ است، اگر همه عالم خلاصه شود خلاصه شده آن در کربلا بست می شود؛ چگونه امت اسلامی می توانند دست به این جنایت تاریخی بزنند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با استناد به کلام امام حسین(ع) در خطبه منا، بیان داشت: حضرت دلیل این تغییر را دنیا طلبی بیان می کنند و می فرمایند: شما گرفتار دنیا پرستی، رفاه زدگی، جاه طلبی و مبتلا به مسامحه و تسامح در قبال حق شدید، شما تارک امر به معروف و نهی از منکر شدید و عهد خود را نقض کردید؛ حضرت در این خطبه عناصری که سبب تغییر جامعه اسلامی و بازگشت به وضع جاهلی می شود را بر می‌شمارند.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با بیان این مطلب که ما امروز شاهد تکرار چندباره تاریخ هستیم، ابراز کرد: متاسفانه تاریخ در حوزه علمیه مغفول مانده و پرداختن به مباحث تاریخی زیاد مورد توجه نیست؛ تاریخ عمیق تر و وسیع تر از چیزی است که امروزه در حوزه ها تدریس می شود اما به سبب محدودیت زمانی، حجم سنگین دروس و مسائل دیگر دست کمتر نسبت به مباحث تاریخی توجه می شود.

وی افزود: تاریخ به انسان بینش و مبدا می دهد و در ذهن او منظر ایجاد می کند و می تواند قدرت تحلیل داشته باشد؛ می طلبد تاریخ تحلیلی در مدارس علمیه تحصیل شود و اگر زمانی برای این مهم وجود نداشت با برگزاری برخی کارگاه ها این امر انجام شود.

آیت الله رشاد در ادامه تاکید کرد: اگر طلاب به ابعاد مختلف تاریخ اشراف داشته و به آن مسلط باشند به راحتی می توانند زمانه را صحیح تحلیل کنند؛ تاریخ تنها برای تحلیل گذشته نیست بلکه یش از آن که به کار گذشته بیاید به درد حال و آینده می خورد و کاربرد تاریخ در آینده پژوهی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و برای فهم روزگار و عصر کنونی بیشتر کارآیی دارد.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: در فضای کنونی شاهد هستیم برخی افراد کلام، مبانی و خطوط اساسی فکری امام راحل را مورد نقد و تخطئه قرار داده و بعضا منکر می شوند که پاسخ به این سخنان نیاز به کار جدی علمی و برنامه گسترده دارد؛ طلبه ها در این زمینه با برنامه ریزی دقیق وارد میدان شوند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 10
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴
امروزه در قالب اشرافیگری انقلاب و تاریخ انقلاب در حال نوشتن به نفع پولداران است.
تاریخ به روایت مسئولین کاخ نشین اثری ندارد؛ اون هم یه عمری تو کاخ ارتشبد رژیم منحوس پهلوی ساکن باشی !
زندگی اشرافی برخی از مسئولان کاخ نشین تا جایی پیش رفته است که حتی با پول بیت المال آریشگر اختصاصی استخدام کرده اند!
1
0