۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۱۹۴۶۹
امام جمعه دامغان:

مکتب عاشورا نقشه راهی برای همیشه اسلام ناب و تشیع است

مکتب عاشورا نقشه راهی برای همیشه اسلام ناب و تشیع است
امام جمعه دامغان گفت: رمز ماندگاری و جاودانگی تفکر حسینی و عاشورایی، حرکت آگاهانه آن به عنوان نقشه راهی برای همیشه اسلام ناب و تشیع است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینیان در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه ششمین روز از ماه عزا و ماتم حسینی، ضمن تسلیت این ایام، اظهار داشت: عاشورا قله زندگی سراسر فضیلت و ایثار اباعبدالله (علیه السلام) و مجالس عزای آن حضرت و یاران با وفایش بهترین وسیله برای ایجاد ارتباط و اتصال با مکتب اهل بیت (علیه السلام) است.

خطیب نماز جمعه دامغان آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان و مکتب درس آموز کربلا را روح اسلام قرآن در کالبد جامعه دینی نامید و افزود: هر یک از ما شیعیان و رهروان مکتب حسین (علیه السلام) باید با نگاهی موشکافانه عوامل قیام، درس‌های مکتب عاشورا، پیامد‌های نهضت حسینی، علت‌های وقوع واقعه غم انگیز کربلا و آسیب‌های مجالس عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) را مورد بررسی قرار دهیم.

وی اندیشه شکل دهنده قیام عاشورا را تفکری متعالی و الهی برشمرد و گفت: برای بسیاری از صاحبان اندیشه و تفکر این سوال مطرح است که چرا امام حسین (علیه السلام) خود به میدان آمد و حتی خانواده و زن و بچه خود را به همراه آورد و یا این که سیدالشهدا (علیه السلام) چرا راه قیام را برای مقابله با حکومت اموی برگزید؛ پاسخ این است، قیام کربلا یک حادثه زودگذر نبوده است بلکه نقشه راهی برای همیشه تشیع است.

امام جمعه دامغان با بیان اینکه در واقع امام حسین (علیه السلام) در برابر جهل و انحراف ایستاد، اضافه کرد: باید گفت که نهضت کربلا در سال ۶۱ هجری رخ نداد بلکه پس از انحراف اسلام به واسطه ماجرای سقیفه، قیام در برابر انحراف دین خدا آغاز شد و پایان راه نورانی تفکر عاشورایی نیز مهدویت و حکومت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

خطیب نماز جمعه دامغان با تأکید بر اینکه امام حسین (علیه السلام) آگاهانه علیه یزید و یزیدیان قیام کرد و مکتب حسین (علیه السلام) حرکت آگاهانه‌ای بر اساس شرایط زمان و جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: رمز ماندگاری و جاودانگی تفکر حسینی و عاشورایی، حرکت آگاهانه آن است؛ همانگونه که می‌توان قیام امام خمینی (رحمة الله علیه) علیه طاغوت زمان خود را پرتویی از فرهنگ کربلا در عصر ما دانست.

وی اضافه کرد: البته باید بدانیم که دشمنی یزید و خاندان بنی امیه با امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت نیز آگاهانه، عالمانه و عامدانه بوده است؛ آن‌ها به دنبال نابودی ارکان دین و از بین بردن کامل اسلام ناب محمدی بودند و این هدف را در قالب سیاست موروثی کردن خلافت پیگیری می کردند، همانا ثمره اصلی قیام کربلا، احیای اسلام ناب محمدی بود؛ نهضتی که زمینه ساز قیام‌های بسیاری در طول تاریخ اسلام علیه ظلم و کفر شد./۹۷۷/پ210/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات