۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۱۹۶۹۵
تحلیلگر مسائل بین الملل:

گام سوم کاهش تعهدات برجامی اقدامی هوشمندانه اما ناکافی است

گام سوم کاهش تعهدات برجامی اقدامی هوشمندانه اما ناکافی است
هانی زاده گفت: گام سوم کاهش تعهدات برجامی اقدامی هوشمندانه اما ناکافی و آخرین فرصت برای کشور‌های اروپایی جهت عملیاتی کردن بند‌های ۱۱ گانه خودشان در برجام است.
حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران علی رغم تأثیرگذاری اندک، اما اقدامی هوشمندانه و کاملا حساب شده است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی اگر فعالیت غنی سازی را از ۵/۳ به ۵ درصد می‌رساند قطعا شاهد واکنش منفی جهانی بود و در نزد افکار عمومی محکوم می‌شد.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه ایران در گام سوم کاهش تعهدات برجامی به سوی گسترش و توسعه کیفی فعالیت‌های هسته‌ای پرداخته است، اظهار داشت: قرار بر بکارگیری سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر است و چنین عملی حق جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود؛ چرا که طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام اگر طرف‌های دیگر به تعهدات برجامی عمل نکنند، ایران قادر به انجام اقداماتی در راستای گسترش صنعت هسته‌ای براساس قوانین آژانس است.

هانی زاده با اشاره به اینکه گام سوم کاهش تعهدات برجامی اقدامی هوشمندانه، اما ناکافی است، ادامه داد: کشور‌های اروپایی به تعهدات برجامی عمل نخواهند کرد؛ زیرا در ۴ سال گذشته از توافق برجام هیچ اقدامی برای عملیاتی سازی تعهدات شان نکردند.

وی تأکید کرد: گام سوم آخرین فرصت برای کشور‌های اروپایی جهت عملیاتی کردن بند‌های ۱۱ گانه خودشان در برجام است که در غیر این صورت گام چهارم با خیز بالاتری برداشته خواهد شد.

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: جمهوری اسلامی در گام چهارم ممکن است حجم غنی سازی را تا ۲۰ درصد افزایش بدهد و با توجه به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران، در آن صورت جامعه جهانی مسؤول خواهد بود؛ چرا که غرب به هیچکدام از تعهداتش عمل نکرد./۹۴۵۶/ت210/ب1
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 4
حاتم شرفی
ارسال نظرات