۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۶۱۹۹۸۳
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

سبک و سیره حسینی راهگشای همه ملت‌ها در مبارزه با ظلم است

سبک و سیره حسینی راهگشای همه ملت‌ها در مبارزه با ظلم است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: مسئله ظلم‌ستیزی منحصر به جهان اسلام نبوده و تعلیماتی که امام حسین (ع) در کربلا به نسل بشر داد، می‌تواند راهگشای تمام امّت‌ها شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در نشست مسؤولان فرهنگی استان، با اشاره به اینکه استکبارستیزی از مهم‌ترین اهداف قیام عاشورا است، اظهار کرد: امروزه در جوامع انسانی مسئله استکبار سخن اوّل را در مفاسد جهانی و نابسامانی‌های اجتماعی بشر می‌زند.

وی افزود: بلای بزرگ بشریت در عصر ما نیز همین استکبار است لذا هدف امام حسین (ع) نیز به‌عنوان رفع مهم‌ترین مانع تحقق اسلام ناب، چیزی جز ظلم‌ستیزی و مبارزه با ظالمان نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: امام راحل، انقلاب اسلامی را با الهام از این بعد عاشورا بنا نهاد و رهبری معظم نیز در استمرار حرکت انقلاب، همواره بر این بعد یعنی اصرار بر قوت نظام اسلامی در برابر استکبار به‌عنوان بزرگ‌ترین مصداق معروف و منکر تأکید کرده‌اند.

وی افزود: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که مسئله ظلم‌ستیزی منحصر به جهان اسلام نبوده و تعلیماتی را که امام حسین (ع) در کربلا به نسل بشر داد، می‌تواند راهگشای تمام امّت‌ها شود.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: با یک بررسی دقیق پیرامون تاریخ حماسه‌ساز عاشورای حسینی به این نتیجه می‌رسیم که عاشورا و کربلا با گذشت زمان از صورت یک حادثه تاریخی بیرون آمده و تبدیل به یک مکتب انسان‌ساز و افتخارآفرین شده است.

وی افزود: این مکتب نه تنها برای مسلمین جهان بلکه از مرزهای اسلام نیز فراتر رفته و طبق مدارک موجود، تحسین بسیاری از متفکران جهان را برانگیخته و از آن به‌عنوان الگویی برای نجات و رهایی ملّت‌های مظلوم و ستمدیده یاد می‌کنند و مکتبش را مکتب ظلم‌ستیزی و زندگی با عزت و شرف و آزادی می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه عاشورا یک مکتب است نه یک حادثه، گفت: در وهله نخست باید گفت عاشورا یک حادثه نبود بلکه یک جریان تاریخی بود، جریان مبارزه حق و باطل، عدالت و ظلم که این مبارزه در همه اعصار و قرون ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تصمیم جدّی امام (ع) مبارزه با حکومت یزید بود، هرچند در این راه شهید شدند و شهادت ایشان اثر خود را گذاشت، لیکن اهداف سید مظلومان و سالار شهیدان را که همان دادن آگاهی به مردم و نشر احکام قرآن، کسب عزت، شرف، آزادی، امر به معروف و مبارزه با ظلم و فساد است به بهترین وجه در جامعه بسط و گسترش یافت.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: حال با این تفاسیر، ضرورت واکاوی و بازشناسی شاخصه‌های استکبارستیزی در قیام عاشورا می‌تواند مهم‌ترین مولّفه نهضت امام حسین (ع) یعنی ظلم‌ستیزی در برابر حاکمان جائر را بیش از پیش آشکار سازد./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات