۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۱۹۹۹۵
مشاور رییس جامعةالمصطفی در امور قرآنی مطرح کرد؛

کارنامه تولیدات هنری در حوزه دین

کارنامه تولیدات هنری در حوزه دین
مشاور رییس جامعةالمصطفی در امور قرآنی گفت: بسیار ضروری است در عرصه تولیدات دینی و به ویژه محصولات قرآنی با هدف جذب مخاطبان متنوع، بیش از پیش فعال باشیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، مشاور رییس جامعةالمصطفی در امور قرآنی درباره تولیدات هنری در حوزه دین گفت: بسیار ضروری است در عرصه تولیدات دینی و به ویژه محصولات قرآنی با هدف جذب مخاطبان متنوع، بیش از پیش فعال باشیم.

با توجه به برگزاری مسابقات سراسری قرآنی کریم، با «آقای حسین اسدی»، مشاور رییس جامعة‌المصطفی در امور قرآنی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

عملکرد بنیاد مسابقات قرآن کریم در برگزاری مسابقات قرآن سراسری را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

ابتکار تشکیل ساختاری تخصصی و ویژه برای تمشیت امور مسابقات قرآن کریم، که یکی از مؤثرترین قالب‌های ترویج علوم و فنون قرآنی است، ذیل ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم کشور، پسندیده و کاملاً ضروری بود و امیدوارم با درایت و اهتمام مسئولان و آحاد جامعه قرآنی، مجموعه نوپای بنیاد مسابقات قرآنی بتواند مسابقات را در سطوح مختلف بیش از پیش سامان‌دهی نموده، از نظر کمی و کیفی ارتقا دهد و به همین منظور، از همه دست‌اندرکاران برگزاری این دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم سپاس‌گزاری و قدرشناسی می‌کنم که با حضور استادان، قاریان، حافظان و مبتهلان و مرتلان و اهل تفسیر و معارف قرآن و حدیث، اعم از خواهران و برادران از اقوام و مناطق و استان‌های متنوع کشور عزیزمان، نورانیت و معنویت فرهنگ انسان‌ساز قرآنی را بار دیگر از طریق انجام رقابتی معنوی و با استفاده از ظرفیت رسانه، در کشور منتشر کردند.

تغییر در شیوه برگزاری مسابقات قرآن و استفاده از ظرفیت تلویزیون در این مسابقات چه تأثیری می‌تواند در رونق گرایش به قرآن داشته باشد؟

در خصوص استفاده از ظرفیت رسانه و به ویژه تلویزیون، که از دوره گذشته آغاز شده است، به نظرم تصمیمی بسیار مبتکرانه و با نگاهی دقیق با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی بوده و در عملیاتی‌سازی سیاست‌هایی همچون تسهیل در استفاده حجم بیشتری از مخاطبان تخصصی و عمومی این رویداد، صرفه‌جویی در هزینه‌های برگزاری و... تأثیر مثبتی داشته است و با توجه به بازخوردی که از سال گذشته گرفته شد، استمرار آن کاملاً موجه و منطقی بوده است.

در کنار این موارد، شاید بتوان گفت که در این شیوه برگزاری، از حیث فنی، در مقایسه با محافل و مسابقات دیگر، شرکت‌کنندگان مسابقات استرس کمتری از نظر نبود درگیری ذهنی و فنی برای کنترل و مدیریت مستمعین حاضر تحمل می‌کنند و افزون بر این که در تلاوت و اجرای استودیویی، که در دنیای امروز جایگاه ویژه‌ای دارد، ورزیده‌تر می‌شوند. از سویی، برنامه‌سازان هنرمند هم فرصت بهتری برای تولید برنامه‌های مؤثر و جذاب‌تر در مقایسه با برنامه زنده در حضور مردم پیدا می‌کنند. البته راهیافتگان به مرحله پایانی، که طبعاً از قوت و تبحر بیشتری برخوردارند، در عرصه‌ای با حضور مستمعین به اجرای برنامه خواهند پرداخت و به نظرم وجود هر دو روش و شیوه در دو مرحله، معقول و منطقی است.

 کارگردانی و تولید برنامه تلویزیونی این مسابقات به خانواده عقیق سپرده شده است که خود از طلاب حافظ قرآن هستند. سپردن کارهای فرهنگی بزرگ اینچنینی به گروه‌های خصوصی چه قدر ضرورت دارد؟

واسپاری پروژه‌های قرآنی در هر مقیاسی به جوانان و تشکل‌های مردمی، که واجد صلاحیت‌های فنی و تخصصی، قدرت ابتکار و پویایی و به ویژه تعهد و باور به اهداف مورد نظر باشند، بسیار پسندیده و مطلوب و بلکه ضروری است، کما این که این اراده در سازمان اوقاف و برخی مراکز دیگر شکل گرفته و در سنوات اخیر و در مراحل مختلف برگزاری مسابقات قرآن کریم سپردن کارها به گروه‌های دارای صلاحیت انجام شده است و تا جایی که اطلاع به دست آوردم، نتیجه ارزیابی‌ها و بازخوردگیری‌ها در این زمینه مثبت و در خور توجه بوده و بر کیفیت برگزاری اثر مطلوب داشته است.

 ورود هنرمندان دغدغه‌مند از نظر دینی و انقلابی به عرصه تولیدات فرهنگی و هنری، چه قدر مهم است و مستلزم چه پیش‌فرض‌هایی است؟

لازم است در عرصه تولیدات دینی و به ویژه محصولات قرآنی فعالیت روزافزون داشته باشیم؛ برای نمونه، در حوزه کودک و نوجوان، خانواده، جوانان و... کمتر می‌توان کارهایی ابتکاری یافت که علاوه بر محتوای مستحکم و قوی، مورد اقبال عمومی باشد و از عنصر کشش و جذابیّت و هم‌آوردی با نمونه‌های مشابه در دیگر موضوعات غیردینی، که در داخل و عمدتاً در خارج تولید می‌شود، برخوردار باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ادیان و مذاهب دیگر به مراتب بیشتر از ما در این امور سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته عوامل مؤثر در این مسئله، متعدد و متنوع است و باید اهل نظر بیش از پیش به آنها بپردازند و راهکارهای جبرانی پیشنهاد نمایند و مسئولان و تصمیم‌گیران هم به آن اهتمام کنند.

با عنایت به تأثیر مستقیم و فراگیر تولیدات هنری دینی و قرآنی در هدایت فکری و تغذیه عاطفی مخاطب، باید میدان را برای ورود بیش از پیش جوانان متعهد و قرآن‌باور هموار کرد و از سویی، نیروهای متخصص دغدغه‌مند و انقلابی هم باید با هم‌افزایی، شکیبایی و روحیه جهادی، از موانع و مشکلات نهراسند و با مطالعه مستمر و اغتنام فرصت‌ها و بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری همانند دست‌آوردهای درخشان و بزرگی که در برخی عرصه‌های تولید علم و فناوری در کشورمان رخ افتاده است، تولیدات و محصولات قرآنی متقن و دل‌انگیز در محتوا و هنرمندانه و چشم‌نواز در شکل و ظاهر را به مردم در ایران و همه جهان عرضه نمایند.

 استفاده از زبان هنر در ترویج امور قرآنی چه قدر کارآمد است؟

در لزوم، کارآمدی و ماندگارسازی ارزش‌های دینی و قرآنی، با بهره‌گیری از ظرفیت بسیار گسترده هنر هیچ تردیدی وجود ندارد. هنر و قرآن، همواره، خدمات متقابلی به یکدیگر داشته‌اند. از سویی، با نزول قرآن کریم و نفوذ آن در اعماق جان و دل مسلمانان، مضامین و مفاهیم قویم و لطیف الهی در قرآن علاوه بر آن که دست‌مایه خلق آثار هنری در قالب‌های گوناگون قرار گرفت، شکل و قالب‌های بیانی وحی مانند قصص قرآن یا اعجاز کلامی و ادبی موجود در متن کلمات و عبارات و آیات آن، باب‌های بزرگی به روی هنرمندان گشود و از سوی دیگر هم آثار گوناگون قرآنی تولید و عرضه‌شده در چارچوب‌های متنوع هنری نیز به گسترش جایگاه قرآن کریم و جذب دل‌ها به سوی آن مؤثر بوده است؛ بنابراین، هنرمندان و اهل ترویج ارزش‌های قرآنی در جامعه، همواره، باید با بهره‌گیری از زبان پرنفوذ هنر، برنامه‌های قرآنی خود را مؤثر و ماندگار نمایند.

 از حضور شما در این گفت‌وگو بی‌نهایت سپاس‌گزاریم. /998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات