۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۶۲۰۱۲۴
استاد حوزه:

داشتن هدف الهی به طلبه دلگرمی می دهد

داشتن هدف الهی به طلبه دلگرمی می دهد
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی با اشاره به لزوم شناخت درست مسیر طلبگی گفت: هدف درست موجب آهنین شدن اراده و برعکس نداشتن هدف موجب دلسردی و سستی می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه سالی سرشار از جنب و جوش های علمی باشد، اظهار داشت:  اولین مسأله ای که می توان گفت در  ایجاد نشاط علمی تأثیر دارد ایجاد انگیزه و هدف الهی در طلاب است.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: باید برای طلاب از همان ابتدا روشن شود که برای چه هدفی به حوزه آمده اند و چرا در میان رسالت های مختلف طلبگی را انتخاب کرده اند و آیا واقعا این انتخاب یک انتخاب سطحی و احساسی و عاطفی بوده و یا یک انتخاب با بصیرت و انگیزه بوده است؟ بنابر این مسأله ای که بیان کردیم اولین موضوعی است که باید در تک تک طلبه ها مشخص شود و باید روی آن حساس باشیم.

وی با بیان این که طلاب باید با بصیرت در این مسیر قدم گذاشته باشند، ابراز کرد: نه تنها در طلبگی بلکه درهمه کارها اگر انسان با یک بصیرت وارد شده باشد تمام روحیه انسان بسیج شده و راه های سخت را برای انسان هموار می کند به همین جهت در این مسیر طلبگی مقدس بودن، اسلامی و الهی بودن هدف و رنگ اخروی و معنوی و معادی هدف باید پررنگ شود.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی عنوان کرد: هدف الهی به طلبه دلگرمی می دهد و در نتیجه ناهمواری ها و ناملایمات و کاستی ها برای او قابل تحمل می شود و احساس می کند یک داد و ستد الهی با خدا می کند یعنی هر زحمت و رنجی که در این مسیر متحمل می شود همه ذخیره آخرت او شده و گویا با خداوند معامله کرده است در نتیجه هیچ باخت و خسارتی در این راه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هدف درست موجب آهنین شدن اراده می شود، همچنان که آنچه در سیره سلف صالح و علمای قدیمی از جمله شیخ طوسی ها و شیخ مفید ها می خوانیم این است که گاهی حتی یک چراغ مطالعه نداشتند و در نور مهتاب مطالعه می کردند و برخی از علمای ما مثل علامه حلّی حتی در مسافرت ها برخی از کتاب های خود را نوشته اند، چون انگیزه داشتند و همان انگیزه باعث می شد ناهمواری که برای ما شبیه محال و ممتنع است برای آنها ممکن شود.

استاد تفسیر و علوم قرآن در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر این که طلبه باید طرف حساب خود را خدا و اهل بیت(ع) بداند، خاطرنشان کرد: در این دنیا هر زحمتی که کشیده شود بذری است که برای آخرت کشت می شود و به همین جهت مشکلات برای علمای بزرگ حوزه نه تنها شکننده نبود بلکه آنها را مشتاق تر و عاشق تر می کرد، که همین مسأله امروز نیز در رسالت طلبگی وجود دارد.

وی یادآور شد: طلبه می خواهد اولا اسلام را بفهمد و بعد آن را منتشر کرده و حصن و حصاری برای اسلام و پاسداری برای احکام الهی باشد و همین انگیزه در طلاب تقویت شود تا بداند که او هم می تواند مثل شیخ طوسی ها و شیخ مفیدها و صاحب جواهرها و شهید مطهری ها بشود، چون خدایی که به آنهاتوفیق داده امروز هم هست و به کسانی که در راه او تلاش کنند کمک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی خاطرنشان کرد: از همان ابتدایی که فرد می خواهد وارد حوزه شود اگر روشن شد که چنین انگیزه هایی ندارد بلکه انگیزه های دنیوی خاصی او را به دنیا کشانده است به او فهمانده شود که این راه با آن هدف نمی سازد و فرد دچار خسارت می شود و بدون تعارف عذر او خواسته شود، بناراین اگر می خواهیم ریزشی داشته باشیم همان اول باشد نه این که طلبه چندین سال در حوزه بماند و بعد متوجه شود که نه او به درد حوزه می خورده و نه حوزه به کار فرد می آمده است.

وی با اشاره به این که انگیزه و هدف محرک مسیر طلبگی است، یادآور شد: آن مقداری که با طلاب سر و کار داریم می بینیم که اگر طلبه ای انگیزه ای برای تلاش و کوشش و جدیت ندارند به این دلیل بوده که این مسیر را بصیرت انتخاب نکرده است و تنها اهداف کوتاه مدتی را پیش نظر خود می دیده است، بنابراین این مسأله دقت زیادی را از مسؤولان گزینش در حوزه می طلبد./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات