۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۸
کد خبر: ۶۲۰۸۸۳
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی در گفت وگوی تفصیلی با رسا:

حوزه نمی تواند سکولار باشد | نگذاریم خواب آشفته دشمن برای قم تعبیر شود

حوزه نمی تواند سکولار باشد | نگذاریم خواب آشفته دشمن برای قم تعبیر شود
نماینده خبرگان با اشاره به عملکرد برخی مسؤولان گفت: خداوند نیامرزد کسانی را که با تنبلی، کم کاری و دنبال کردن منافع خود نظام را متهم به ناکارآمدی می کنند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، امروز بر کسی پوشیده نیست که انقلاب اسلامی در طول چهل سال موانع و مشکلاتی را پشت سر گذاشته است که حتی یکی از آن ها کافی بود تا یک نظام برای همیشه از بین برود.

امروز با توجه به وجود مشکلات معیشتی، ضعف مدیریت ها و ناکارآمدی برخی مسؤولان عده ای  دم از ناکارآمدی نظام می زنند، در حالی که اگر مقداری توجه داشته باشند در می یابند که اصل انقلاب و نظام هیچگونه ناکارآمدی ندارد، بلکه عملکردهای نادرست و فاصله گرفتن از آرمان ها و ارزش های انقلاب است که مشکلات کنونی را به وجود آورده است.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب نسبت به این مسأله تأکید داشته اند که اگر برخی فاصله گرفتن ها و پرداختن به مسائل حاشیه ای نبود، امروز انقلاب اسلامی در جایگاه بسیار بالاتری قرار داشت؛ از این رو یکی از ضرورت های امروز جامعه آن است که برای دفع شبهات دشمنان در زمینه القای ناکارآمدی انقلاب اسلامی به تبیین دستاوردهای مهم نظام پرداخته و ضمن نگاه به نقاط مثبت، آسیب ها و تهدیدات را نیز در نظر بگیریم و برای رفع مشکلات موجود و دفع آسیب ها و مشکلات پیش رو به ارائه راه حل بپردازیم.

از این رو خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا پای سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی نماینده مجلس خبرگان رهبری و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نشست تا با وی درباره وضعیت پیشرفت انقلاب و برخی عقب افتادگی ها گفت وگو کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی از اساتید دروس خارج و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که در انتخابات اخیر خبرگان از حوزه انتخابیه استان خراسان رضوی به عنوان نماینده خبرگان این استان انتخاب شده است.

وی معتقد است مشکلات کشور به گونه ای نیست که حل کردن آنها از توان مسؤولان خارج باشد، اما متأسفانه برخی مدیران ضمن آنکه توان حل مشکلات را دارند، برای فرار از پاسخگویی به مطالبات مردم به حاشیه سازی می پردازند.

متن کامل این گفت وگو تقدیم خوانندگان محترم می شود:

نگذاریم خواب آشفته دشمن برای قم تعبیر شود|سکولاریسم؛ ناسازگار با هویت حوزه

رسا ـ برای مقدمه اگر خاطره ای از روزگار ابتدای انقلاب خاطرتان هست، بفرمایید.

بسم الله الرحمن رحیم

ضمن عرض خوشامدگویی خدمت شما عزیزان و تقدیر و تشکر بابت لطف و محبتتان و قدردانی جهت زحمات و تلاش های حساب شده تان برای رساندن پیام های سازنده به سمع و نظر مخاطبان محترمان، شایسته است که خدای بزرگ را بر نعمت عظیم بلوغ انقلاب و چهل سالگی عمر مبارک نظام جمهوری اسلامی از صمیم قلب شاکر و سپاس گزار باشم.

مستحضرید که لحظه لحظه دوران شکل گیری، اوج گیری و پیروزی انقلاب به ویژه در سال 57 آکنده از خاطرات تلخ و شیرین بود؛ خاطرات تلخش عبارت است از مشاهده مواردی از ستم و جفای رژیم پهلوی بر ملت، مکتب و مذهب کشورمان که مهم ترینِ آن همان اسارت، خفت و ذلت ملت بود.

به اعتقاد بنده بزرگترین جفای خاندان منحوس پهلوی نسبت به مردم ایران آن بود که ملت را به ملتی اسیر، خفیف و ذلیل تبدیل کرده بودند؛ رژیم شاهنشاهی، ملت ایران را که ملتی بزرگ بوده و دارای تمدنی کهن، پیشینه ای درخشان، فرهنگی غنی، استعدادهایی سرشار و نبوغی مثال زدنی بود را کاملا به عنوان یک ملت وابسته در حد اسیر فاقد هویت و استقلال در آورد.

مستشاران خارجی اعم از آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی، پرتغالی، آلمانی و بلژیکی بر افسران و درجه داران به عنوان نخبه های کشورمان حکومت می کردند و آنها را در حقیقت غلام و نوکر خودشان می دانستند و برای هیچکدام از استعدادهای کشور هویتی قائل نبودند.

برای یک ملت تحمل گرسنگی و فقر راحت تر از تحمل تحقیر روحی و شخصیتی است

برای یک ملت تحمل گرسنگی، فقر و نداری و حتی شکنجه و زندان راحت تر از تحمل تحقیر روحی و شخصیتی است؛ تحقیر ملت ایران جزء مسائل رنج آور بود، اما آن خیزش، رویش، بیداری، شور و هیجان، همسویی، همصدایی، همگرایی، انسجام و یکپارچگی در مسیر به ثمر رساندن انقلاب بر محوریت روحانیت به ویژه وجود مبارک امام راحل و آمادگی تا مرز شهادت در این راه جزء خاطرات شیرین آن دوران به شمار می رود.

ما در آن دوران به عنوان طلبه ای جوان و ساکن حجره در مدرسه علمیه برای اعتراضات خیابانی و تظاهرات بارها و بارها غسل شهادت می کردیم و با خود می گفتیم حال که به خیابان ها می رویم اگر احیاناً در دام سربازان رژیم پهلوی افتادیم و مورد اصابت گلوله ها و یا سرنیزه های آنها قرار گرفتیم با غسل شهادت از دنیا رفته باشیم.

ما به عنوان جوانان انقلابی ضمن آنکه احتمال هرگونه مسأله ای را می دادیم، در رابطه با انقلاب با شوق و اشتیاق بسیار وارد صحنه شده و بدون هیچگونه ملاحظه ای در میادین حضور پیدا می کردیم؛ حتی در زمینه پخش برخی اعلامیه ها و یا سخنان حضرت امام(ره) که خوف دستگیری جدی داده می شد، به عواقب آن نمی اندیشیدیم و باکی از شکنجه های ساواک نداشتیم.

یکی از خبرنگاران بی بی سی که همراه امام راحل به ایران آمده بود در مصاحبه ای گفت «وقتی همراه امام(ره) با هواپیما به سوی ایران در حال حرکت بودیم، صادق قطب زاده گفت که نیروهای مدافع رژیم شاهنشاهی اعلام کرده اند که ما هواپیمای امام خمینی(ره) را مورد هدف قرار می دهیم؛ در حالی که استرس فوق العاده شدیدی سراسر وجودمان را فراگرفته بود، دیدم که شوق و شعف مثال زدنی در چهره همراهان امام(ره) وجود دارد، گویا همه آنها برای فرارسیدن چنین لحظه ای لحظه شماری می کردند تا به شهادت در راه خداوند مفتخر شوند».

حال و هوای روزگار اوایل انقلاب سراسر شوق شهادت و مجاهدت در مسیر نهضت امام خمینی(ره) بود و بیشتر افراد در راه آرمان های انقلاب دست به ایثار و از خودگذشتگی می زدند.

خاطره ای شنیدنی از همراهی با رهبر معظم انقلاب در اوایل انقلاب

در دی ماه سال 57 که مقارن ایام محرم و دهه عاشورا بود در بخش اطفال بیمارستان امام رضا(ع) بزرگانی همچون رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت الله طبسی، مرحوم شیخ ابوالحسن شیرازی و مرحوم جوانمرد و عده ای دیگری از اساتید در اعتراض به حمله ای که به این بیمارستان شده بود، متحصن شده بودند؛ ما نیز که از طلاب نوجوان بودیم خدمت آقایان رسیدیم و به ما مأموریت دادند که شما باید با آغاز دهه محرم برای تبلیغ به فریمان بروید؛ در آن روزگار طلاب و مبلغان به برای ایجاد جو انقلابی به صورت گروهی در برخی شهرها حضور می یافتند، از همین جهت یک روز مانده بود به محرم گروه بسیاری از طلاب به سوی چناران و قوچان رفتند تا فضای انقلابی در این بخش ها نیز ایجاد شود.

بنده در دهه محرم در فریمان به عنوان مبلغ حضور داشتم که جمعیتی با هدایت رهبر معظم انقلاب از سوی مشهد به فریمان آمد و ما با انبوهی از مردم به استقبالشان رفتیم؛ بنده روی دوش فردی قوی هیکل قرار داشتم و شعارهای انقلابی سر می دادم تا مردم آنها را تکرار کنند؛ هنگامی که به جمعیت رسیدیم بنده را جلوی رهبر معظم انقلاب روی زمین گذاشتند؛ سپس به همراه آنها در مسجد جامع فریمان حضور یافتیم و فردی از سخنرانان معروف انقلابی منبر رفت؛ در حقیقت با این اتفاق، فریمان فتح شد، چراکه چند روز بعد در روز تاسوعا مجسمه شاه به زیر کشیده شد و مردم برای اقامه عزا به سوی مشهد رفتند و به جمع عزاداران حسینی در حرم مطهر امام رضا(ع) پیوستند.

روزگار آن دوران سراسر شوق، شعف، عشق، اخلاص، گذشت، فداکاری و شادمانی بود، زیرا در آستانه بازگشت امام راحل از نوفل لوشاتو قرار داشتیم.

نگذاریم خواب آشفته دشمن برای قم تعبیر شود|سکولاریسم؛ ناسازگار با هویت حوزه

رسا ـ از نظر حضرتعالی حوزه و انقلاب اسلامی چه خدمات متقابلی نسبت به یکدیگر داشته اند؟

خدمات حوزه به انقلاب و نظام اسلامی

همه می دانیم که امام خمینی(ره) آغازگر نهضت انقلاب اسلامی بوده اند، اما در تقویت و توسعه آن همه اقشار و اصناف نقش ایفا کرده اند؛ به عبارت دیگر همه دانشگاهیان، حوزویان، کسبه، بازاریان، روستاییان، معلمان و فرهنگیان و همه زنان و مردان میهنمان در زمینه انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرده اند، اما نکته قابل توجه آن است که شتاب حرکت نهضت انقلاب با زعامت و محوریت امام خمینی(ره) و حمایت گسترده روحانیت و مراجع بزرگوار تقلید بوده است.

بعدها برخی جریاناتی که در پیروزی انقلاب نقش داشتند دیدند که آنچه خواسته شخصی و گروهی آنها بوده اتفاق نیفتاده، طبعاً فاصله گرفتند و مسأله ریزش ها پدید آمد که این پدیده ای طبیعی است.

در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نمی توان نقش گسترده اقشار و اصناف را نادیده گرفت، اما آن نهادی که همه آحاد را به همدیگر پیوند داد و میان آنها انسجام و یکپارچگی ایجاد کرد، روحانیت و مراجع بزرگوار تقلید بودند که به عنوان محور فعالیت ها شناخته می شدند؛ در رأس روحانیت که از مبلغان، اساتید، طلاب و مراجع بزرگوار تشکیل می شد، امام خمینی(ره) و شاگردان ایشان قرار داشتند.

اگر در میان برخی گروه های حامی انقلاب نوعی نگرانی وجود داشت، از این جهت بود که هراس داشتند آینده شان با توجه به حمایت از انقلاب چه می شود، وگرنه همه آحاد از ظلم، زورگویی و فساد رژیم شاهنشاهی رنجیده خاطر بودند و دیگر آن را نمی خواستند.

پس از پیروزی انقلاب مسأله «حفظ و تداوم» آن مطرح شد و این کار اگر از اصل پیروزی انقلاب دشوارتر نبود، از آن آسان تر هم نبود؛ در تداوم و حفظ انقلاب بدنه ملت پای کار بودند، وگرنه بدون حضور مردم این کار امکان پذیر نبود؛ همین مردم بودند که به غائله های مجاهدین خلق، خلق کُرد و دموکرات ها از شمال تا جنوب و شرق و غرب کشور و همچنین توطئه جنگ تحمیلی پایان دادند.

پایان دادن به توطئه های دشمن بدون استفاده از ظرفیت میلیونی مردم امکان پذیر نبود، اما می دانیم که این ظرفیت میلیونی نیازمند ساماندهی و مدیریت بود که رهبری آن در درجه نخست از رسالت ها و وظایف حوزه و روحانیت به شمار می رفت

پایان دادن به توطئه های دشمن بدون استفاده از ظرفیت میلیونی مردم امکان پذیر نبود، اما می دانیم که این ظرفیت میلیونی نیازمند ساماندهی و مدیریت بود که رهبری آن در درجه نخست از رسالت ها و وظایف حوزه و روحانیت به شمار می رفت؛ روحانیت درحفظ و تداوم و تقویت انقلاب با برخورداری از حمایت های گسترده و همه جانبه اصناف و اقشار ملت و پای کار آمدن نیروهای جوان و فداکار، نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است و اگر حضور و فداکاری روحانیت وجود نداشت اراده مردم در دفاع از آرمان های امام راحل قوی نمی شد.

در ایام دفاع مقدس، روحانیت همه درس و بحث ها را تعطیل کرد و پا به پای سایر اقشار مردم در جبهه های حق علیه باطل حضور یافت، آن هم نه تنها برای تبلیغ و پاسخگویی به سؤالات رزمندگان، بلکه به عنوان رزمنده، نیروهای آر پی جی زن و نیروهای اطلاعاتی، غواص و خط شکن در صحنه حضور پیدا کردند.

حضور روحانیت در جبهه های حق علیه باطل سبب می شد تا دیگران در مسیر انقلاب مصمم تر گام بردارند

حضور روحانیت در جبهه های حق علیه باطل سبب می شد تا دیگران در مسیر انقلاب مصمم تر گام بردارند؛ هنگامی که افراد مشاهده می کردند یک روحانی عمامه به سر، لباس رزم پوشیده و سلاح به دست در خط مقدم حضور دارد، دلگرم می شدند؛ روحانیت گذشت و فداکاری خود را در عمل اثبات کرد و نمی توان نقش پررنگ آن در زمینه پیدایش، پیروزی، حفظ و تداوم انقلاب را انکار کرد.

از یاد نمی برم که بعد از اعلام آتش بس و پذیرفتن قطعنامه توسط حضرت امام(ره) در آن شرایط خاص که مسأله شیطنت منافقین و عملیات مرصاد پیش آمد، از طریق رادیو شنیدم که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند «من در فلان جبهه هستم، آقایان روحانی و طلاب بیایند»؛ این مسأله نشان می دهد که روحانیت تنها مردم را به سوی جهاد راهی نمی کردند، بلکه ابتدا خودشان راهی جبهه ها می شوند و سپس از مردم دعوت به عمل می آورند.

می دانیم که قدرت مردم به عنوان یک قدرت لایزال الهی حرف اول و آخر را می زند، اما این قدرت باید به حرکت در آمده و در آن انگیزه به وجود بیاید که در همه این مراحل نقش درجه یک را روحانیت به ویژه علمای بزرگ و مراجع تقلید و شخص امام خمینی(ره) و شخصیت های همچون رهبر معظم انقلاب و شهید بهشتی بر عهده داشته اند.

خدمات انقلاب به حوزه های علمیه

ما در سایه انقلاب توانستیم صاحب کرسی های بین المللی شویم

خدماتی که انقلاب اسلامی به حوزه های علمیه ارائه کرده، حقیقتاً خدمات حیرت انگیزی است؛ ما در سایه انقلاب توانستیم صاحب کرسی های بین المللی شویم؛ ما در سازمان های رسمی و قانونی بین المللی همچون سازمان ملل متحد دارای کرسی و صاحب وقت و تریبون هستیم، یعنی در کرسی رسمی یک سازمان بین المللی، شخصی به عنوان رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران حضور پیدا می کند و وقت و تریبون نیز در اختیارش قرار می گیرد؛ در طول تاریخ تشیع و حوزه های علمیه اینچنین فرصتی وجود نداشته است که شخصی به عنوان سخنگوی اسلام، مبانی دینی را به افکار میلیاردها نفر از افراد جهان عرضه کند؛ حال ما به عصر شهید اول و شهید ثانی و شیخ مفیدها کاری نداریم، اما باید دانست که این فرصت حتی در زمان حضرت آیت الله العظمی بروجردی نیز فراهم نبوده است.

فرصت ها و ظرفیت های بین المللی و بی نظیری که امروز در پیش روی حوزه های علمیه قرار دارد، همه و همه به برکت انقلاب اسلامی است؛ ما در زمان شاه نیز مکتبمان اسلام و تشیع بوده است، اما همچین فرصتی در اختیار حوزه های علمیه قرار نداشت؛ اوج اقتدار روحانیت شیعه که دربار و شاه از آن حساب می بردند، زمان آیت الله العظمی بروجردی بود، اما با این حال نیز فرصتی که امروز پیش روی حوزه های علمیه قرار دارد، در اختیار حوزه های آن زمان نبود.

آیت الله العظمی بروجردی با هوش و ذکاوت و هوشیاری تحسین برانگیزی که داشتند، تنها توانستند یک روحانی همچون شهید بهشتی را به خوبی تربیت کرده و به هامبورگ اعزام کند تا نقش سخنگوی اسلام را بر عهده داشته باشد، اما برد صدای شهید بهشتی در چه حدی بود؟ ایشان چه مقدار مخاطب داشتند؟ چه تریبون و چه رسانه ای در اختیارشان بوده است؟

ظرفیت بین المللی بی بدیلی که امروز در اختیار حوزه های علمیه قرار دارد به برکت انقلاب بوده و ما در طول تاریخ تشیع سراغ نداریم که ظرفیتی میلیاردی در پیش روی سخنگوی اسلام قرار داشته باشد.

درست است که شاید پیشرفت صنعت و تکنولوژی در صورت نبود انقلاب اسلامی نیز پدید می آمد، اما چه مقدار از این موارد در اختیار حوزه های علمیه قرار می گرفت؟ این که امروز رسانه ها و فضای مجازی و پیشرفت های صنعت و تکنولوژی در اختیار حوزه های علمیه قرار گرفته است، بدون تردید به برکت انقلاب اسلامی است.

البته ناگفته نماند که خدمات نظام و انقلاب به حوزه و روحانیت به منزله خدمت به دین و مکتب و فرهنگ بوده و خدمت به دین و مکتب و فرهنگ نیز به مثابه خدمت به ایران و ملت و کشور است، بنابراین خدمات نظام به حوزه های علمیه، ویژه حوزه های علمیه نیست، بلکه خدمت رسانی به آنها یک سلسله آثار و برکاتی دارد که همه آن عاید کشور و ملت می شود.

نگذاریم خواب آشفته دشمن برای قم تعبیر شود|سکولاریسم؛ ناسازگار با هویت حوزه

رسا ـ امروزه برخی مطرح می کنند حوزه های علمیه نسبت به گذشته پیشرفت نداشته اند، نظر حضرتعالی در این زمینه چیست؟

علیرغم برخی گفته ها که ممکن است از روی بی اطلاعی و خامی و یا در برخی موارد از سر غرض ورزی و کج اندیشی ها باشد، در حوزه کارهای بسیار بزرگی انجام شده است؛ به برکت معنویات و نماز شب های روحانیون در اوایل نهضت امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و اینهمه برکات و اقتدارآفرینی حاصل نظام جمهوری اسلامی ایران می شود؛ روحانیت شیعه اگر خطر و یا جنگی کشور را تهدید می کرد، همواره در صف مقدم دفاع از تمامیت ارضی، ناموس و شرف ملت حضور داشتند و علمای بزرگ دروس خود را تعطیل کرده و در عرصه های مختلف حاضر می شدند.

در قصه اشغال ایران از جنوب توسط انگلیسی ها و از شمال توسط روس ها شاهد هستیم که مرحوم آخوند خراسانی از استوانه های بزرگ حوزه نجف برای مقابله با دشمنان به ایران کوچ می کنند؛ همچنین با توجه به بیانیه هایی که علمای بزرگی همچون شیخ جعفر کاشف الغطاء صادر می فرمودند در می یابیم که روحانیت شیعه هیچگاه نسبت به دین، ملت و عزت کشور بی تفاوت نبوده اند.

در هیچ کجای تاریخ همانند دفاع مقدس سراغ نداریم که هزاران نفر از روحانیت شیعه برای دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلابی در میدان حضور داشته باشند و جانانه شربت شهادت را بنوشند.

ما در میان بزرگانی در تراز مرجعیت و فقهای دارای اجتهاد مطلق شاهد شهدای والامقامی هستیم که برای دفاع و صیانت از دین خداوند و عزت و شرف مردم از خون خود گذشته اند؛ علیرغم همه این ایثارها و گذشت های علمای بزرگ، در هیچ کجای تاریخ همانند دفاع مقدس سراغ نداریم که هزاران نفر از روحانیت شیعه برای دفاع از آرمان ها و ارزش های انقلابی در میدان حضور داشته باشند و جانانه شربت شهادت را بنوشند.

رسا ـ ریشه برخی از مشکلات موجود در حوزه های علمیه را چه می دانید؟

امروز نباید عده ای تصور کنند روحانیت نسبت به گذشته از لحاظ معنویت و رشد علمی پسرفت داشته اند، البته انتظار این است که پیشرفت روحانیت باید بیش از این می بود؛ مقداری از عدم پیشرفت ها به خاطر وجود موانع مختلف و در برخی موارد ضعف در مدیریت بوده و مقداری دیگر نیز مربوط به سهل انگاری ها و کم کاری های حوزویان است، اما در مجموع، روحانیت بزرگ ما افتخارات بزرگی را از خود به جای گذاشته و در سایه نظام جمهوری اسلامی و به برکت انقلاب اسلامی دارای کارنامه بسیار درخشان و قابل دفاعی است.

عملکرد حوزه های علمیه در عرصه مختلف تولید علم که رهبر معظم انقلاب همواره آن را مورد تأکید قرار می دهند، بسیار خوب بوده است، البته ما به این مقدار قانع نیستیم و باید از همه ظرفیت های حوزه در این زمینه ها استفاده شود؛ امیدواریم روحانیت امروز نیز همچون صدر انقلاب که حوزه در همه عرصه ها پیشگام بوده، از خود ایثار و فداکاری های بسیار نشان می داد و همواره اهل خدمت به ملت و همراه مردم بود، باشد و این روحیه را نسبت به گذشته بیشتر تقویت کند؛ شرایط امروز اقتضا می کند که میزان فداکاری و ایثار و گذشت روحانیت، نسبت به صدر انقلاب بیشتر باشد.

رسا ـ مستحضرید که دشمن همواره در پی القای ناکارآمدی انقلاب اسلامی است؛ برای پی بردن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و خنثی سازی توطئه های دشمن در این عرصه و حل مشکلات موجود چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟

ما باید در 40 سالگی انقلاب اسلامی نسبت به شرایط گذشته نوعی بازخوانی داشته باشیم تا به پیشرفت هایی که در این چهل ساله داشته ایم پی ببریم؛ بنده این را بارها گفته ام که انقلاب اسلامی به برکت عنایات امام عصر(عج)، رهبری داهیانه و حکیمانه امام خمینی(ره)، رهبری خردمندانه و شجاعانه رهبر معظم انقلاب و فداکاری های ملت و از خود گذشتگی های جوانان، ما مصداق این دو آیه از آیات قرآن کریم که می فرماید «و لقد آتاهم من کل ما سألتموه» «و ان تعدوا نعمت الله لا تحصوها» هستیم، بنابراین اگر بخواهیم برکات و ثمرات انقلاب اسلامی را بشماریم، غیر قابل شمارش است.

«تربیت نیروی شایسته برای مناصب و مدیریت های مورد نیاز کشور» از چالش های موجود در جامعه است

البته این نکته را باید سوگمندانه، صادقانه، مشفقانه و ارادتمندانه اضافه کنم و آن این که ما در برخی عرصه ها دچار رکود و توقف شده ایم که از جمله آنها مسأله «تربیت نیروی شایسته برای مناصب و مدیریت های مورد نیاز کشور» است؛ به عنوان مثال امروز برای تصدی منصب امامت جمعه به ویژه در مراکز استان ها، تصدی منصب قضا، عرصه های مدیریت اقتصادی و فرهنگی نیروهای لازم تربیت نشده اند؛ متأسفانه در این چهل سال با وجود ظرفیت های عظیمی که در اختیار داشته ایم نتوانسته ایم به اندازه نیاز نیروهای شایسته، کاردان و کاربلد و مدیر تربیت کنیم.

یکی از موارد دیگری که با کمبود نیرو در آن مواجه هستیم، مسأله مدیریت در کشور است؛ مگر ما در کشور مبتلا به مسأله «قحط الرجال» شده ایم؟ این مسأله «قحط الرجال» گاهی اوقات در برخی زمینه ها احساس می شود و هنوز هم باید نیروهای زحمت کشیده، رنج دیده و کار کرده را در مناصب مختلف جا به جا کنیم؛ این در حالی است که اگر متولدان همان چهل سال گذشته را به خوبی تربیت می کردیم امروز در قامت انسان های چهل ساله و مدیر و مدبر در مناصب مختلف قرار می گرفتند و با کمبود نیرو مواجه نمی شدیم.

همچنین باید سوگمندانه عرض کنم که در برخی موارد دچار قهقرا و عقبگرد شده ایم؛ متأسفانه امروز برخی فراموش کرده اند که چرا انقلاب شکل گرفته است؟ امروز در میان برخی مسؤولان آن روحیه انقلابی که در صدر انقلاب موجود بود به دست فراموشی سپرده شده است.

حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب فرمودند «من در میان شما باشم یا نباشم، نگذارید این انقلاب دست نامحرمان و نااهلان بیفتد»، از این رو بنده نمی خواهم دست روی برخی اشخاص بگذارم، اما در مواردی علم اجمالی داریم که یک سری افراد در بخش های مختلف مناصب کشور نفوذ کرده اند و چون دارای رنگ و لعاب و ظاهر انقلابی هستند نمی توانیم روی آنها انگشت بگذاریم، اما علم اجمالی وجود دارد که در لایه های مختلف نفوذی هایی وجود دارند که می خواهند زمینه نارضایتی مردم را فراهم کنند.

امروز برخی مطرح می کنند فساد به صورت سیستمی در کشور وجود دارد؛ بنده این مسأله را قبول ندارم، اما علم به وجود مسأله اختلاس ها، دستبرد به بیت المال و اموال مسلمین و خیانت در امانت در کشور را داریم؛ امروز علم اجمالی داریم که در مدیریت کشور ما اختلاس، اخاذی، رشوه خواری، دروغ گویی، چاپلوسی و تقلب و نفوذ وجود دارد، بنابراین باید به استناد همین علم اجمالی به تحقیق و بررسی بپردازیم تا ریشه این فسادها از میان برود.

یکی از پیامدهای مسأله فساد، این است که امروز مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم پدیدار شده و بسیاری از مردم را گرفتار ساخته است؛ امروز بخشی از مشکلات به وجود آمده در زمینه تنگناهای معیشتی، عدم پرداخت حقوق کارمندان، بیکاری، رکود بازار، عدم رونق کسب و کار و صنعت مربوط به مسأله تحریم و دسیسه های دشمن است و ما منکر آن نیستیم، اما بسیاری از آنها مربوط به شیطنت نفوذی ها، عدم روحیه انقلابی میان برخی مسؤولان و فراموش کردن هدف اصلی انقلاب در برخی موارد است و ما باید به این موضوع دقت فراوانی داشته باشیم.

در چهل سالگی انقلاب اسلامی باید نوعی شور و شوق و شعف و شادمانی و طراوت و امید و نشاط و تحرک و بالندگی بر فضای کشور حاکم باشد؛ این برای ما قابل قبول نیست که در چهل سالگی انقلاب اسلامی سخن از ناملایمات و تنگناها و مضیقه ها و احیاناً نارضایتی های قابل توجه مردمی به وجود آید؛ معمولاً در چهل سالگی باید شوق و شعف ملی در فضای کشور موج بزند، نه این که حاشیه هایی مطرح باشد که اصل چهل سالگی را تحت الشعاع قرار دهد.

باید کارنامه درخشان انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داده و همواره تلاش کنیم علیرغم نگاه به نقاط مثبت و پیشرفت ها، پسرفت ها و توقف ها را نیز مورد دقت قرار داده و کمبودها را جبران کنیم

ما باید کارنامه درخشان انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار داده و همواره تلاش کنیم علیرغم نگاه به نقاط مثبت و پیشرفت ها، پسرفت ها و توقف ها را نیز مورد دقت قرار داده و کمبودها را جبران کنیم؛ امیدواریم با هوشمندی مسؤولان، هوشیاری مردم و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب، چله دوم انقلاب را نیز با نشاط و امید بیشتری آغاز کنیم و این چله، چله  به بار نشستن انقلاب اسلامی باشد.

به ملت عزیز ایران عرض می کنم که تجربه چهل ساله انقلاب اسلامی نشان داده است که لطف پروردگار و دست حمایت ولی عصر(عج) و دعای خیر خوبان همراه این انقلاب است، بنابراین تبلیغات دشمن از یک سو و کاستی های داخلی و ضعف مدیریتی برخی مسؤولان از سوی دیگر نباید آنها را از مسیر انقلاب خسته کند؛ بلکه مسیر را ادامه دهیم و مشکلات دیگر را نیز زیر پا خواهیم گذاشت و با رهبری داهیانه رهبری و پشتیبانی ملت و تلاش مضاعف مسؤولان و بیدار شدن آن عده از مسؤولان که خودشان را به خواب زده اند به سوی قله های توسعه، عزت و پیشرفت و ترقی حرکت خواهیم کرد.

نگذاریم خواب آشفته دشمن برای قم تعبیر شود|سکولاریسم؛ ناسازگار با هویت حوزه

رسا ـ دشمنان و برخی افراد در داخل کشور در پی القای «ناکارآمدی حکومت تحت مدیریت ولایت فقیه» هستند، نظر شما در این باره چیست؟ آیا مشکلات امروز به مدیریت ولی فقیه باز می گردد؟

از دشمن جز دشمنی انتظار داشتن خلاف خرد و سیاست و فهم سیاسی اجتماعی است؛ طبیعی است که دشمن در هر شرایطی دست به ایجاد توطئه، فتنه انگیزی و کارشکنی می زند تا به اهداف خود برسد؛ همچنین باید گفت چون دشمن از حکومت تحت مدیریت ولایت فقیه زخم خورده و به وسیله آن اعتبار خود را از دست داده است، توطئه انگیزی در راستای ناکارآمد جلوه دادن ولایت فقیه را با توان و جدیت مضاعف دنبال می کند.

بدیهی است که دشمن در آینده نزدیک تر توطئه ها و فتنه ها و برنامه های پیچیده تری را ضد مسأله ولایت فقیه پایه ریزی خواهد کرد؛ البته ناگفته نماند که این موضوع بدان معنا نیست که بخواهیم مرعوب توطئه های دشمن شویم، بلکه باید آمادگی بیشتری با توطئه های دشمن داشته باشیم.

خداوند نیامرزد آن کسانی را که با تنبلی، کم کاری، راحت طلبی، آسایش جویی، ثروت اندوزی، دنبال کردن منافع شخصی و جناحی خودشان کاری کرده اند که این نظام عظیم در نگاه عده ای متهم به ناکارآمدی شود.

نظام مقدس جمهوری اسلامی از کارنامه درخشان و قابل دفاعی برخوردار بوده و با پیشرفت هایی که داشته و قدرتی که دارد همه توطئه ها و موانع که برخی از آنها به تنهایی کافی بود تا یک نظام و رژیم قدرتمند را در هم بشکند را خنثی کرده و پشت سر گذاشته است؛ خداوند نیامرزد آن کسانی را که با تنبلی، کم کاری، راحت طلبی، آسایش جویی، ثروت اندوزی، دنبال کردن منافع شخصی و جناحی خودشان کاری کرده اند که این نظام عظیم در نگاه عده ای متهم به ناکارآمدی شود.

برخی با ناکارآمدی خود کاری کرده اند که نظام مقدس جمهوری اسلامی در نگاه برخی افراد متهم به ناکارآمدی شود؛ پر واضح است که این مسأله بزرگترین فرصت برای دشمن قلمداد می شود، زیرا می تواند با سوء استفاده از آن اصل نظام و انقلاب اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد؛ ما نباید بگذاریم ناکارآمدی برخی افراد زمینه سوء استفاده های دشمن را فراهم سازد.

ما ضمن تقدیر و تشکر از خدمات مسؤولان محترم نظام، از آنها تقاضا می کنیم که اگر مسلمان هستند به خاطر اسلام، اگر مذهبی هستند به خاطر رضای قلب نازنین حسین بن علی(ع)، اگر انقلابی هستند به خاطر حس مقدس انقلابی گری شان و اگر ملی - ایرانی هستند به احترام ایران عزیز کاستی ها را جبران کنند؛ همه می دانیم که کاستی ها و تنگناهای امروز جبران شدنی است، اما به شرط این که مسؤولان بخواهند آن را انجام دهند.

ما با تجربیاتی که از گذشته کسب کرده ایم به این رسیده ایم که مشکلات کشور به گونه ای نیست که حل کردن آنها از توان مسؤولان خارج باشد، اما متأسفانه برخی مسؤولان ضمن آنکه توان حل مشکلات را دارند، به حاشیه سازی می پردازند؛ امروز مسؤولان کشور می توانند مشکلات را حل کنند، اما برای از زیر کار در رفتن دست به ایجاد مسائلی می زنند که اذهان عمومی با آن درگیر شود.

مسؤولان کشور باید اراده جدی داشته و تصمیم جدی بگیرند که مشکلات به وجود آمده در کشور و عقب ماندگی ها را جبران کرده و رضایت ملت را جلب کنند؛ ملت شریف ایران، ملتی قدرشناس هستند، از این رو اگر مسؤولان در جهت بهبود معیشت مردم گامی بردارند که افراد اثر آن را در زندگی خود حس کنند، بدون شک مورد تقدیر و تجلیل ملت قرار خواهند گرفت.

امروز جریان ها و سلایق مختلف سیاسی نباید مشکلات را به گردن یکدیگر بیاندازند و همدیگر را متهم کنند، بلکه همه در کنار یکدیگر در راستای مصالح ملی، دینی، انقلابی و کشوری حرکت کنیم؛ امروز روزی است که همه ما با هر سلیقه و رفتاری باید با یکدیگر منسجم شویم.

مسؤولان به جای اینکه مشکلات را حل کنند به مچ گیری نپردازند و به جای ایجاد اختلاف با همدیگر در حول محور رهبری منسجم شوند

اگر امروز همه مسؤولان و مردم تحت لوای رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و طبق منویات ایشان رفتار کنند، بدون شک در آینده ای نه چندان دور بر همه مشکلات فائق خواهیم آمد؛ مسؤولانی که باید به متن بپردازند باید دست از حاشیه سازی بردارند و به جای اینکه مشکلات را حل کنند به مچ گیری نپردازند و به جای ایجاد اختلاف با همدیگر در حول محور رهبری منسجم شوند؛ امروز مسؤولان باید همانند مردم با همه وجود از رهبری حمایت و پشتیبانی کنند.

نگذاریم خواب آشفته دشمن برای قم تعبیر شود|سکولاریسم؛ ناسازگار با هویت حوزه

رسا ـ رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم هشدار دادند که بزرگان و مردم قم باید هوشیار باشند، چراکه دست های خائنی فعال است که از حوزه و شهر مقدس قم انقلاب زدایی کرده و هویت دینی و فرهنگی مردم قم را دچار خدشه کند، حضرتعالی این خطر را در چه حدی می دانید و وظیفه علما و مردم در مقابله با اینگونه جریانات را چگونه ارزیابی می کنید؟

هشداری که رهبر معظم انقلاب دادند، بسیار هشداری به هنگام، به جا و درست است، زیرا امروز شک نداریم که دست هایی در کار است تا قم را از مرکزیت انقلاب ساقط کند و هویت دینی، مذهبی و انقلابی شهر مقدس قم را از بین ببرد.

امروز فضای حوزه و روح کلی حاکم بر بدنه و پیکره حوزه های علمیه انقلابی است و نباید عده ای گمان کنند حوزه به سوی سکولاریسم حرکت می کند، زیرا حوزه هیچگاه سکولار نخواهد شد؛ حوزه علمیه سکولار نبوده، نیست و امیدواریم هیچگاه هم این اتفاق را در آن شاهد نباشیم.

مسأله سکولاریسم با هویت حوزه ناسازگار است

همه باید بدانیم مسأله سکولاریسم با هویت حوزه ناسازگار است؛ البته آسیب هایی حوزه را تهدید می کند، اما از صنف و سنخ دیگری است، بر این اساس باید هشدار رهبری را جدی گرفت، از این رو ما در مجموعه های مختلف هشدارهای رهبری را مطرح می کنیم و برای تحقق منویات ایشان راهکار پیدا می کنیم؛ امیدواریم مطالبات رهبری در همه زمینه ها را با جدیت پیگیری کنیم و نگذاریم خواب آشفته دشمن برای قم و در نهایت برای نظام مقدس جمهوری اسلامی دیده است، تعبیر شود.

رسا ـ در پایان اگر توصیه ای دارید بفرمایید.

آرزوی موفقیت برای شما عزیزان دارم و شما باید این شأن شریف را یک توفیق الهی بدانید، زیرا بازتاب دادن و منعکس کردن افکار و اندیشه هایی که می تواند در مسیر صیانت، حفظ، توسعه، تداوم و بارور شدن انقلاب مؤثر باشد زحمت می کشید.

رسا ـ با تشکر از اینکه وقت ارزشمند خودتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

بنده هم از شما عزیزان تشکر می کنم و توفیقات روزافزون را برای شما از درگاه خداوند خواستارم./841/

گفت وگو از حسین ثالث و محمد قمین

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
رهبری بارها مردم را به حضور حداکثری در انتخابات ها تشویق و ترغیب نموده است و حتی از کسانی که نظام را قبول ندارند هم خواسته بروند و رای بدهند و مشارکت را بالا ببرند. قطعا مشارکت مردمی در انتخابات ها مهم است و برای نظام یک پشتوانه و به نوعی یک رفراندوم محسوب میشود و همه باید کمک کنند مردم پای صندوق رای بیایند.
4
1
طلبه شهرستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
استفاده از سوتیتر در این خبر برای وملین بار استقبال می شه.
البته سوتیترها تعدادشان زیاده.
فونت آنها درشته.
رنگش رو هم تغییر دهید.
احسنت. عالیست
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
بحمدالله جوزه های علمیه بویژه حوزه ی علمیه ی سرافراز قم تا سرپا ست و انشاءالله همواره نیز چنین خواهد بود دشمنان روسیاه و بد بخت اسلام بیهوده آب در هاون میکوبند و نمی فهمند ملت فهیم و بزرگوار ایران تکیه گاهشان همین دانشگاه جعفربن محمد صال الله علیه و آله وسلم است . گوش بدهکار بیاوه گویان شرق و غرب نداشته و نخواهد داشت . حتی انقلاب مشروطیت هم اگر نیم نگاهی از جانب حوزه ی نجف اشرف در آن روزگاران نبود هر گز صورت عمل بخود نمیگرفت . پاینده باد حوزه ی علمیه قم .
4
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
اسکل کردید خودتونو
5
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
http://www.hawzahnews.com/news/875491
1
0
حمید
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
این شخصیت‌های انقلابی در حوزه تأثیرات بسزایی دارند.
مراجع و جامعه مدرسین راهنمای طلاب در حرکت در ادامه مسیر انقلاب هستند.
3
1