۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۲۲۲۳۸

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۷ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۷ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 7 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۰۷

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و  6 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 994 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 60 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 249 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 859 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 407 هزار و 700 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1496.9 دلار معامله می‌شود.

کاهش چشم گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود. هم اکنون دلار در بازار آزاد با قیمت 11 هزار و 450 تومان، درهم امارات با قیمت 3 هزار و 161 تومان و پوند انگلیس 14 هزار و 181 تومان فروخته می شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 350 تومان خریداری می‌کنند. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 600 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای موثر بازار ساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به حساب می آید.

 

فروش فوری و اعتباری ۴ خودروی سایپا آغاز شد + جدول

شرکت خودرو سازی سایپا روز ششم و هفتم مهر تعدادی از محصولات خود را به صورت اعتباری و فوری به فروش می‌رساند. در این طرح خودرو‌های سراتو و تیبا صندوقدار با رینگ فولادی و رینگ آلومینیومی وهمچنین سایپا 151 عرضه شده اند.

براساس اطلاعیه شرکت سایپا به جزء محصول سراتو، سه محصول دیگر عرضه شده در این طرح شامل خودرو‌های سایپا 151، تیبا صندوق دار با رینگ فولادی و آلومینیومی به صورت اعتباری نیز به فروش می‌رسند.

دراین طرح سراتو 2000 با قیمت 295,میلیون تومان، سایپا 151 به قیمت 40 میلیون 131 هزارتومان، تیبا صندوقدار با رینگ فولادی به قیمت 43 میلیون و 443 هزارتومان و تیبا صندوقدار با رینگ آلومنیومی به قیمت 46 میلیون و 443 هزارتومان عرضه شده است.

براساس این اطلاعیه، فروش اعتباری محصولات شرکت سایپا روز‌های شنبه و یکشنبه مورخ 6 و 7 مهرماه ساعت 10 صبح به صورت روزانه و صرفا به صورت اینترنتی امکان پذیر خواهد بود.

گفتنی است خودرو‌های موجود در این طرح محدود هستند و 30 روز پس از ثبت سفارش، تحویل خریداران داده می‌شوند.

 

شاخص بورس ۱۷۷۳ واحد افت کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 8میلیارد و 546میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 3050میلیارد تومان در 638هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 1773واحدی در ارتفاع 318هزار و 250واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای گروه مپنا، معدنی و صنعتی گل گهر و پتروشیمی پردیس شد و در مقابل نمادهای معاملاتی نفت سپاهان، خدمات انفورماتیک و بانک تجارت با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2374میلیون ورقه به‌ارزش 1371میلیارد تومان در 319هزار نوبت، آیفکس 11واحد افت کرد و در ارتفاع 4236واحد قرار گرفت.

 

بانک ایرانی مجوز تأسیس ۷ شعبه در عراق گرفت

رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی ایران از آمادگی این بانک‌ها برای تأمین مالی نیاز‌های مالی صادرات خدمات فنی و مهندسی در عراق خبر داد.
کوروش پرویزیان در همایش تأمین مالی صادرات به بازار عراق افزود: برخی از طرح‌های صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایرانی در عراق نیاز به تأمین مالی دارد که آمادگی داریم به‌صورت کنسرسیومی یعنی با ترکیب منابع خود و بانک‌های همراه و در حدی که بانک مرکزی اجازه می‌دهد این طرح‌ها را تأمین مالی کنیم.

پرویزیان گفت: در جهت حمایت از صادرات به بازار عراق، 7 شعبه از یک بانک خصوصی ایرانی از بانک مرکزی عراق مجوز فعالیت در این کشور دریافت کرده است که دو شعبه آن تأسیس شده که سرمایه هر شعبه 50 میلیون دلار است.

وی ابراز کرد: برای حمایت از صادرکنندگان کالا و خدمات فنی و مهندسی به عراق سه زیرساخت نیاز داشتیم که آن را فراهم کرده‌ایم.

رئیس کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی ایران همچنین گفت: نخستین زیرساخت مورد نیاز پوشش بیمه‌ای توسط صندوق ضمانت صادرات و بیمه‌های تجاری به‌منظور حمایت از حمل‌ونقل کالا در بازار عراق بود که آن را طراحی و اجرا کردیم.

پرویزیان گفت: دومین زیرساخت عقد قرارداد با صندوق توسعه ملی برای سپرده‌های ارزی و ریالی بود که البته شرایط تحریمی اخیر قدری حرکت آن را کند کرده است.
وی ادامه داد: مصوبه‌ای از هیئت امنای صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که بتوانیم تأمین مالی صادرات به‌صورت ارزی را به‌گونه‌ای انجام دهیم که نرخ صادراتی متناسب با بازار صادرات، قابل تنظیم و تعدیل باشد.

پرویزیان اضافه کرد: زیرساخت سومی که برای حمایت از صادرات در بازار عراق فراهم کردیم حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان است به این ترتیب که با استفاده از تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی داریم امکان بهره‌مندی این شرکت‌ها را از تسهیلات با نرخ مناسب فراهم کرده‌ایم.

 

کمبود اتوبوس در اعزام زائران‌ نداریم/ بعدازظهر اربعین زمان مناسب‌ برگشت نیست‌

احمدرضا عامری در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین جزئیات هماهنگی ناوگان اتوبوسی برای سفرهای اربعین اظهار داشت: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای ارادت ویژه‌ای به امام حسین دارند، البته همه مردم ایران و مسلمانان دنیا ارادت ویژه‌ای به اباعبدالله دارند بنابراین تلاش می‌کنیم در این ایام خدمات مناسبی به زائران ارائه شود.

* بار ناوگان اتوبوسی در ایام اربعین روی دوش ‌ناوگان مینی‌بوسی و سواری کرایه‌

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور ادامه داد: ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای فعال است اما مقرر شده است حدود ۸ هزار دستگاه ناوگان برای این ایام برای سفرهای اربعین اختصاص یابد.

وی افزود: البته اگر تعداد زائران و تقاضای سفر بیشتر بود‌ اتوبوس بیشترین برای سفرهای اربعین اختصاص می‌‌یابد ولی از آن طرف اتوبوس‌های سفرهای درون کشور بین شهر‌ها کمتر می‌شود و ما شرمنده مردم می‌شویم ولی به هر حال سفر‌های اربعین ‌در اولویت است.

عامری اظهار داشت: ناوگان سواری کرایه و ناوگان مینی‌بوسی ما هم آماده ارائه خدمات به زوار اربعین است، ولی تصمیم گرفته شده است که این ناوگان در کشور خدمات ‌دهند تا مسافرانی که بین شهرهای دیگر قصد جابه‌جا شدن دارند از این ناوگان استفاده کنند، در واقع وظیفه ناوگان اتوبوسی را در ایام اربعین، ناوگان سواری کرایه و مینی‌بوسی بر عهده دارند.

* زائران برای سفرهای برگشت اربعین توزیع زمان سفر داشته باشند

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور با بیان اینکه طرح سفرهای اربعین از 17 مهرماه آغاز می‌شود و تا 3 آبان‌ماه ادامه دارد، تاکید کرد: از زائران اباعبدالله خواهشمندیم برنامه سفر داشته باشند ما در سفرهای رفت اربعین و اعزام‌ زوار به مرزهای عراق، هیچ مشکلی نداریم اما از زائران می‌خواهیم حتماً در سفرهای برگشت، مدیریت سفر داشته باشند و بلافاصله بعد از ظهر اربعین به سمت مرزها حرکت نکنند.

وی گفت: ‌به زائران توصیه میشود حتما در سفرهای برگشت مدیریت سفر داشته باشند روز قبل از اربعین‌ و روزهای بعد از اربعین برای توزیع مدیریت سفر مناسب است که امیدواریم زوار به این مسأله ‌توجه کنند؛ در این صورت مشکل کمبود ناوگان رخ نمی‌دهد.

* زائران به تفکیک پایانه مرزی هر استان به مرزهای چهارگانه بروند

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور تأکید کرد:‌ زائران هر استان تفکیک پایانه‌های مرزی که از سوی ستاد اربعین در نظر گرفته شده است را رعایت کنند‌.

 طبق تقسیم‌بندی ستاد اربعین، زائران استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، کرمان، یزد و جنوب اصفهان باید از مرز چزابه استفاده کنند.

‌زائران استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر باید برای ورود و خروج از مرز شلمچه استفاده کنند. 

‌زائران استان‌های اصفهان، فارس و کرمان می‌توانند از مرزهای شلمچه و چزابه استفاده کنند

* نرخ بلیت سفرهای اربعین افزایش نیافت

عامری یادآور شد: نظارت بر عملکرد ناوگان و ایمنی سیر به صورت کامل وجود دارد همچنین نرخ بلیت ها برای این ایام افزایش نیافته است و همان نرخ‌های فعلی است.

 در دوره زمانی بین 24 مهر تا 29 مهر هم‌وطنان زائری که به کشور برمی‌گردند، اگر به پایانه‌های چزابه یا شملچه بروند نظیر سال‌های گذشته‌ از آن پایانه‌ها با اتوبوس‌های درنظر گرفته به شهرهای خود برمی‌گردند، اما زائرانی که مرز مهران را برای برگشت انتخاب می‌کنند، به محض ورود به پایانه برکت، براساس مقاصد خود توسط اتوبوس‌ها به سه پایانه معین منتقل و از آنجا به شهرهای خود جابه‌جا می‌شوند. 

زائرانی که در ایام پیک 24 مهرماه تا 29 مهرماه هنگام بازگشت از مرز مهران وارد کشور می‌شوند و قصد سفر به شهرهای قم، ساری، گرگان، مشهد و بجنورد را دارند، از مهران، به پایانه مسافری معین همدان منتقل می‌شوند.

‌زائرانی که در ایام پیک 24 مهرماه تا 29 مهرماه مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می‌کنند و قصد سفر به شهرهای اراک، شهر کرد، یزد، اصفهان و خرم‌آباد را دارند، از طریق اتوبوس‌ها به پایانه معین اندیمشک منتقل می‌شوند. 

‌زائرانی که در ایام پیک 24 مهرماه تا 29 مهرماه مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می‌کنند و قصد سفر به شهرهای کرج، رشت، سنندج، قزوین، تهران، سمنان، زنجان، اردبیل، ارومیه و تبریز را دارند، از طریق اتوبوس‌ها به پایانه معین کرمانشاه منتقل می‌شوند. 

‌در واقع از پایانه برکت مهران، سه دسته اتوبوس به پایانه‌های معین همدان، کرمانشاه و اندیمشک داریم. 

طبق مصوبه ستاد اربعین، استفاده از اتوبوس‌های دربستی برای این ایام محدود شد و صرفاً برای جانبازان، معلولان و طیف‌های خاص خواهد بود. 

‌در ایام اربعین سرویس‌های دربستی یکسره باید بعد از خروج از مرز ظرف 24 ساعت به کشور برگردند و سن ناوگان آنها هم پنج سال یا کمتر باشد. 

‌اتوبوس‌های دوسره دربستی محدود به ناوگان انگشت‌شماری است که قرار است وارد عراق شده و در ایام زیارت زائران آنجا بمانند. 

 سرویس‌های دربستی یکسره برای ناوگان ترانزیتی ما تا 25 مهرماه امکان رفتن به عراق را دارند و در ایام اوج یعنی همان بین 24  و 25 مهر تا 29 مهر، باید در خدمت دیگر زائران باشند. 

 ناوگان سرویس‌های دربستی دوسره‌ باید سن 3 سال و کمتر داشته باشد و همچنین  فقط قابل استفاده برای جانبازان و معلولان و بخش‌های دارای معرفی‌نامه از نهادهای ذیربط است. 

 

مدیریت تورم در کشور بدون جبران کسری بودجه ممکن نیست

هادی سطوتی با حضور در برنامه "حجره" رادیو گفت وگو در خصوص چرایی اصلاح ساختار بودجه گفت: «امروز پیرو حکم مقام معظم رهبری ضرورت این موضوع در پیکره اقتصاد ایران احساس می شود.»

وی بودجه را مهم ترین سند مالی تعریف کرد که رابطه بین مردم، حاکمیت  دولت را مشخص می کند و افزود: «دولت به استناد سند بودجه باید پاسخگوی درآمدهایی باشد که در حقیقت به مردم تعلق دارد و لذا اصلاح بودجه اهمیت توجه به سند بودجه و کارکردی کارا را روشن می سازد.»

سطوتی ادامه داد: «بعد از انقلاب دولت ها با روندی مشخص و تعریف شده نظام بودجه ریزی را ادامه دادند؛ در حالیکه توجه نکردند شرایط بیرونی و درونی کشور بعد از انقلاب تغییر کرده است؛ بنابراین ساختار بودجه باید در معرض اصلاح قرار می گرفت.»

وی خاطرنشان کرد :«بودجه باید روابط دخل و خرج دولت را تعریف کند اما امروز با توجه به افزایش درآمدها، بودجه کارایی لازم را ندارد و همین امر ضرورت اصلاح ساختار لایحه سند بودجه را ضروری می کند.»

سطوتی ادامه داد: «در دو سه سال گذشته رشد 60هزار میلیارد تومانی بودجه را پیش رو داشتیم ولی در سال 98 با توجه به نگرانی ها، این رقم به 1740 هزار میلیارد تومان رسیده و این رقم نگران کننده است.»

وی افزود: «در سابقه تاریخی بودجه ایران، به دلیل رشد نقدینگی درگیر رشد بالای قیمت و تورم بوده ایم و کسری ها دولت و اقدام سایر دست اندرکاران اقتصادی دلیل اصلی آن بوده است.»

سطوتی در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت وگو با اشاره به اینکه سازمان برنامه ساختار اصلاح نظام بودجه را تعریف کرده، گفت: «طرح اصلاحات تماما حاوی تعابیر کلی است و حتی از ابتدا نیز در نظام بودجه ریزی بوده و هیچ اقدام عملی در آن دیده نمی شود و این مسئله ضعفی کلی در اصلاح ساختار بودجه است.»

وی افزود: «یکی از ضروریت های اصلاح ساختار، عدم شفافیت درآمدها و نبود انضباط مالی است. در بودجه 98 بودجه شرکت های دولتی با بی انضباطی ساختاری و عدم شفافیت در هزینه کرد درآمدهای دولت دیده می شود که برگرفته از ساختار رانتی اقتصاد ایران است.»

در ادامه میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: «هر سیستم و نظامی اگر کارایی درستی داشته باشد، نیاز به تغییر یا اصلاح نخواهد داشت اما وقتی ناکارآمدی دیده می شود، ایجاد تغییر رویه و روش ضروری است.»

وی این مطلب را با ذکر مثالی از بودجه ادامه داد: «برنامه های بلند مدت در اقتصاد ایران حقیقی نیست و بودجه های سالانه روندی حقیقی تر نسبت به برنامه های 5 ساله دارند.»

مهرپور افزود :«در شرایط فعلی و بعد از دهه 90، مسئله تحریم ها منجر به نقص در فروش نفت خام بوده که باعث شد درآمدهای ارزی با مشکل روبرو شوند و از طرفی افزایش نقدینگی و نیر متناسب با خلق پول مشکلات اقتصاد را افزایش داده است.»

این استاد دانشگاه گفت :«ظرف 40 سال گذشته کج دار و مریز با مشکلات پیش می رفتیم ولی امروز به نظر می رسد باید تغییری عمده بوجود آید.»

مهرپور با بیان اینکه کسری بودجه تا حدودی طبیعی است، افزود: «در شرایط فعلی، به جایی رسیده ایم که این نیاز احساس می شود تا تغییراتی عمده و ساختاری در بودجه ایجاد شود؛ مثل سهم شرکت های دولتی که بخش اعظم بودجه را در اختیار دارند!»

وی افزود: «مجلس به راحتی نمی تواند وارد جزئیات بودجه شرکت های دولتی شود. هر ساله رسانه و مجلس و کارشناسان درگیر هستند و تنها 20 تا 30 درصد رقم بودجه بررسی می شود اما در سال های اخیر بدلیل مشکلات درآمدهای ارزی و افزایش هزینه ها شرایط را به سمتی برده که تداوم این روش محال به نظر می رسد.»

همچنین مرتضی زمانیان، کارشناس برنامه ریزی و بودجه به رادیو گفت وگو گفت :«بارها شنیده ایم تورم ناشی از خلق بیش از حد نقدینگی است؛ در این راستا دولت در گذشته اجازه داشت مستقیما از بانک مرکزی استقراض کند و بانک مرکزی دست به خلق پول می زد؛ البته در بسیاری مواقع بازگشت این پول میسر نبود!»

وی ممنوعیت استقراض دولت از بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: «دولت بانک ها را مجبور به دادن وام و تسهیلات می کند اما این منابع بازگشت داده نمی شود و به نحوی این مبالغ را از بانک مرکزی می گیرند و عملا روند استقراض دولت تکرار می شود.»

زمانیان یکی از موتورهای قدرتمند ایجاد تورم را کسری بودجه دانست و افزود: «اگر فکری به حال کسری بودجه نکنیم، نخواهیم توانست تورم را در کشور به شکل جدی حل و فصل کنیم.»

این استاد دانشگاه با اشاره به یارانه انرژی اظهار کرد: «سازمان برنامه تخمین زده است 800 هزار میلیارد تومان از مجموع یارانه پیدا و پنهان صرف انرژی می شود؛ قطعا این یارانه برای تولید کمک کننده است ولی نپرداختن آن، انگیزه تولید کننده را نابود می کند.»

 

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات