۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۲۳۸۲۳

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۲ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۲ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 22 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۲۲

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به روز کاری قبل، 3 میلیون و 962 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 959 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 27 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 228 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 849 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 404 هزار و 900 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1487.7 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ایست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 353 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 147 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 526 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز پنج شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 250 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 550 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 450 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

بورس مسکن مهر راه‌اندازی می‌شود

مهدی هدایت در نشست رونمایی از اسناد تک‌برگی اعیان و عرصه واحدهای مسکن مهر شهر پردیس اظهار کرد: امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی تمام امکانات پردیس برای اتمام مسکن مهر بسیج شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس تمام اراضی پردیس یا از طریق فراخوان یا تهاتر با سازندگان بابت تکمیل مسکن مهر واگذار می‌کنیم و یک متر هم بعد از اتمام مسکن مهر برای فروش نخواهیم داشت.

وی از فروش عرصه بیش از 10 هزار واحد مسکن مهر به‌ارزش حدود 350 میلیارد تومان خبر داد و ابراز کرد: حتی برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر زیر بار استقراض و اخذ وام از بانک‌های عامل رفته‌ایم، بر این اساس از تبصره 8 قانون بودجه امسال 1000 میلیارد تومان دریافت می‌کنیم که شرکت عمران بازپرداخت را انجام می‌دهد و درصد سود آن هم کم نیست.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس با بیان این که بازپرداخت این وام از محل فروش تجاری‌ها انجام می‌شود به متروی این شهر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با ورود مجموعه قرارگاه خاتم(ص)، مشاور بسیار توانمند این قرارگاه وارد این موضوع شده است. تمام گمانه‌های آزمایشگاه خاک این پروژه انجام شده و در مرحله طراحی نهایی و خروج نقشه‌های نهایی حدود 8 کیلومتر آماده شده است.

هدایت با اعلام این که از اواخر آبان ماه وارد فاز اجرایی ساخت مترو می شویم، افزود: در فاز 11 تقاطع غیرهمسطح با سرعت قابل قبول و بر اساس زمانبندی در حال انجام است که ترافیک این فاز این تقاطع انجام می شود. همچنین در این فاز زون 5 تحویل شده و مابقی نیز در مرحله تحویل شده و پس از آن وارد زون 4 جنوبی، زون 3 و زون 2 تحویل متقاضیان می شود. ضمن این که شرکت گاز اخیرا وارد زون های 2 و 3 شده که تاکنون این کار را انجام نداده بود.

وی با بیان این که در فاز 11 فقط عمده کار باقیمانده محوطه سازی و راه های دسترسی است، گفت: تاسیسات پمپاژ فاز 11 راه اندازی شده و الان در حال پمپاژ آب به واحدهای این فاز هستیم.

وی با بیان این که امسال چند مدرسه با آموزش و پرورش تحویل شده است، یادآور شد: تا 10 روز آینده کمربندی شرقی فاز 8 نیز تکمیل خواهد شد. امسال 600 نفر دانش آموز در این فاز ثبت نام کرددند و مدارس پس از تجهیز تحویل آموش و پرورش شد.

به گفته وی، از سال 91 تا اواخر سال گذشته 6720 انشعاب آب داشتیم که در دوره جدید انشعاب آب و فاضلاب بیش از 7200 واحد تامین شده است. از سوی دیگر طی 7 ماه اخیر حدود 120 معبر در این فاز آسفالت شده است.

مدیرعامل شرکت عمران پریس به فروش عرصه مسکن مهر اشاره کرد و با بیان این که مبالغ این فروش در پروژه های این طرح هزینه می شود، گفت: این کار ارزش افزوده خوبی را برای واحدهای مسکن مهر به همراه داشته است.

هدایت از راه اندازی بورس مسکن مهر خبر داد و گفت: در حال طراحی سامانه ای با همکاری اتحادیه املاک هستیم تا بتوانیم بر خرید و فروش واحدهای مسکن مهر نظارت کنیم. با این کار دیگر شاهد فروش واحدهای مسکن مهر زیر قیمت بزار نخواهیم بود.

وی بیان کرد: ما با دلالان سرپایی که تعداد آنها خیلی هم زیاد است مشکل داریم و می خواهیم با همکاری نیروی انتظامی جلو فعالیت های غیرقانونی آنها را بگیریم.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۳۹۸/۰۷/۲۲

در حالی که جزئیات محدود منتشر شده در مورد مرحله نخست توافق تجاری میان آمریکا و چین موجب شده تا رشد قیمت های هفته گذشته خنثی شود قیمت نفت امروز شاهد اندکی کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 69 سنت کاهش به 59 دلارو 82 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم امروز 61 سنت افت داشت و به 54 دلار و 9 سنت رسید.

ادوارد مویا تحلیلگر بازار نفت در موسسه اوآندا گفت: با توجه به خوش بینی های شکل گرفته در مورد توافق تجاری محدود بین آمریکا و چین قیمت نفت رشد قابل توجه هفته گذشته را خنثی کرده است.

روز دوشنبه خبرهای منتشر شده در مورد توافق تجاری قریب الوقوع میان آمریکا و چین و حسن نیت واشنگتن مبنی بر تعویق افزایش تعرفه کالاهای چینی موجب شد تا شاخص ها در بازارهای بورس افزایش یابد.

اما با توجه به جزئیات محدود منتشر شده از این توافق سرمایه گذاران همچنان محتاط عمل می کنند.

موسسه فیلیپ فیوچرز امروز در یادداشتی در این باره نوشت: وضعیت فعلی مشابه مذاکرات تجاری قبلی است که در ابتدا روند گفت وگوها مثبت به نظر می رسید اما بعدا به یکباره همه چیز از هم می پاشید.

جنگ تجاری موجب تضعیف مبادلات تجاری چین شده ، صادرات این کشور به آمریکا به دلار در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 10.7 درصدی را شاهد بوده است.

واردات چین از آمریکا نیز در نه ماهه نخست امسال افت 24.6 درصدی را شاهد بوده است.

اما تقاضای چین برای خرید نفت از آمریکا در ماه سپتامبر رشدی 10.8 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که ناشی از افزایش تولید پالایشگاه های چینی بوده است.

به رغم افت قیمت های امروز، ریسک های ژئوپلتیک در منطقه خاورمیانه و به ویژه در روابط میان ایران و عربستان موجب شده تا بازار نفت همچنان از سطح قیمت های نسبتا بالایی برخوردار باشد.

 

باز شدن مرز عراق و سوریه فرصت جدید تجاری برای ایران

پس از 8 سال گذرگاه مرزی قیم بین سوریه و عراق بازگشایی شد که می‌تواند به افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور منجر شود.

این منطقه پیشتر در اشغال گروه تروریستی داعش بود اما شکست این گروه تروریستی مسیر را برای رسیدن تهران به آب‌های مدیترانه باز می‌کند. با توجه به گسترش نفوذ ایران در منطقه به نظر می‌رسد با باز شدن این مرز شاهد تعامل راحت‌تر ایران با کشورهای عراق و سوریه باشیم. درواقع این مرز می‌تواند مسیر تجاری مستقیمی از ایران به سمت آب‌های مدیترانه و با گذر از عراق ایجاد کند که به نفع سه کشور است. 

 

صادرات پسته می‌تواند ۵ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد

علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در مراسم راه‌اندازی معاملات آتی پسته در بورس کالای ایران، امکانات سخت‌افزاری تولید پسته در کشور را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر تجارت خارجی پسته حدود ۱.۵ میلیارد دلار است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فراهم بودن شرایط برای افزایش تولید این محصول، پسته طی چند سال آینده می‌تواند ۴ تا ۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، خشکسالی را از دلایل کاهش تولید پسته در سال گذشته عنوان کرد و افزود: حدود ۱۳ استان در کشور به صورت تجاری پسته تولید می‌کنند و در سایر استان‌ها نیز تولید این محصول در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید امسال نسبت به سال گذشته با افزایش همراه باشد.

مهرفرد با تأکید بر این موضوع که در صنعت پسته امکان توسعه سطح تولید فراهم است، گفت: سالانه ۱۴ هزار هکتار ظرفیت جدید برای این محصول ایجاد می‌شود و با ارتقای زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری می‌توان جایگاه ایران در این تجارت را در بازارهای جهانی ارتقا داد. همچنین ۳۰ تا ۵۰ هزار هکتار نیز اصلاح و بازسازی باغات در این بخش انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه پسته  ظرفیت تجاری خوبی وجود دارد که باید از آن استفاده کرد، گفت: در این شرایط اگر بتوانیم مشکلات بازار را شناسایی کنیم و انگیزه‌ها را برای ورود فعالان بازار به بورس افزایش دهیم، خواهیم توانست تولید پسته را با شیب تند بالا ببریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بورس کالای ایران باید با استارتاپ‌ها وارد همکاری شود که این موضوع سبب ارتقای کیفیت محصولات و استانداردسازی اثرگذار خواهد شد.

 

چوب بانک‌ها لای چرخ تولید مسکن

فرشید پورحاجت در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که به عنوان بخش تولید معتقدیم باید فضای رقابت‌پذیری در حوزه تولید مسکن و توجه به نیازهای بازار مسکن به وجود آید، اظهار کرد:  متاسفانه این شرایط در حال حاضر برای ما به‌عنوان فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن مهیا نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که از سوی دیگر اتفاقات در حوزه اقتصاد کلان و کاهش اعتباری پایه پولی ملی باعث کاهش قدرت نقدینگی بخش تولید شده است. از این رو سیستم بانکی بایستی به وظیفه خود در قبال بخش تولید با یک برنامه‌ریزی مشخص و کارآمد کمک کند.

وی بیان کرد:  آن چیزی که مشخص است این‌که فعلا در حوزه بانک مرکزی در جهت کنترل نرخ ارز، تمهیدات بسیار زیادی دیده که باعث شده با سیاست‌های سرکوبی در سیستم بانکی مواجه شویم. به جای این‌که بیایم در کنار کنترل ثبات اقتصادی به دنبال تقویت قدرت نقدینگی بخش تولید باشیم که این مهم کنار گذاشته شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری این‌که 6 سال است که دولت سیاست ورزی در حوزه بازآفرینی شهری را در دستور کار دارد، گفت: سیاستگذار حوزه مسکن به دنبال توانمندسازی و احیای بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌ها غیررسمی است. اما یکی از معضلات این بخش عدم پرداخت تسهیلات مناسب در حوزه تولید بوده است.

پورحاجت توضیح داد:  در حوزه بافت‌های فرسوده ریسک پذیری و سرمایه‌گذاری بسیار پر مخاطره‌تر از ساخت و ساز در نقاط مختلف شهری یا ساخت و ساز توسط شرکت‌های مادر تخصصی است. به نظر می‌رسد در این حوزه دولت باید برای پرداخت وام برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد.

وی با اشاره به این‌ک سال 93 وام بافت فرسوده از 30 به 50 میلیون تومان افزایش یافت و قرار بود به صورت یارانه‌ای پرداخت شود، اضافه کرد:‌ از سال 93 به این سو به صورت قطره چکانی فقط 2000 مورد تسهیلات بافت فرسوده به بخش تولید پرداخت شده است.

*بدبینی شرکای اجتماعی به دولت

وی با تاکید بر این‌که این اتفاق شرکای اجتماعی دولت را به دولت بدبین کرده است، اظهار کرد: 50 میلیون تومان در سال 93 حداقل 50 متر مربع ساخت و ساز را در بافت فرسوده احیا می‌کرد، اما با همین وام امروز 15 مترمربع را هم نمی‌توانیم احیا کنیم.

وی همچنین با اشاره به سکوت بانک مرکزی در مقابل افزایش تسهیلات احیای بافت فرسوده گفت:‌ سرمایه فعالان حوزه ساخ تو ساز مسکن به واسطه تحریم‌های ظالمانه کاهش یافته است، از سوی دیگر شاهد  کاهش 57 درصدی پراونه‌های ساختمانی در سال جاری هستیم. اینها در نهایت باعث شده تا  بخش قدرت ریسک پذیری بخش تولید و نقذینگی آن کاهش یابد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان این‌که بانک مسکن به عنوان متولی در حوزه تسهیلات اقداماتی را انجام دهد، افزود:‌ با وجود درخواست برای افزایش تسهیلات ساخت مسکن، اما تا امروز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در این‌باره تصمیم‌گیری نکرده‌اند.

پورحاجت تاکید کرد:‌ بخش تولید از کمبود نقدینگی رنج می برد، به نظر می‌رسد دستگاه‌های خدمات رسان، سیستم بانکی و وزارت راه باید به فکر کمک به  رونق تولید باشند. یک ماه هم از نیمه نخست سال سپری شده اما تاکنون اقدام مثبتی از سوی این دستگاه‌ها و ارگان‌ها صورت نگرفته است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
هنوزم گرونه حباب باید کلا بترکه
متاسفانه عادت کردیم به این وضع اونم توی کمتر از یک سال واقعا عجیبه
1
0