۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۶۲۳۹۳۳
گزارش از مرز «مهرورزی»؛

«حب الحسین» پایتخت وحدت مسلمانان را شکوفا کرد| دیدار در میرجاوه

«حب الحسین» پایتخت وحدت مسلمانان را شکوفا کرد| دیدار در میرجاوه
مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان این روزها افتخار میزبانی از زائران پاکستانی اربعین نصیب شان شده که حول محور «حب الحسین یجمعنا» روز به روز دلهایشان به هم نزدیک تر می شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزها همه در تلاش هستند تا به هر طریقی که شده ارادت خود را به حضرت سیدالشهداء (ع) نشان دهند و قطره ای از دریای بیکران اربعین حسینی باشند و در این راه از هم پیشی هم می گیرند.

حالا پس از گذشت بیش از ۱۴ قرن از واقعه عاشورا دیگر این حادثه فقط متعلق به مذهب تشیع و یا حتی فقط متعلق به مسلمانان نیست، حالا دیگر واقعه کربلا عامل نزدیکی دل ها و جان های آزادگان جهان به واسطه عشق به حسین (ع) است.

حالا دیگر همه آزادگان دنیا با هر دین، مذهب و مسلکی واقعه عاشورا را به عنوان آینه تمام نمای آزادی و آزادگی درک کرده اند و «حب الحسین یجمعنا» به معنای واقعی تحقق پیدا کرده است

امروز دیگر کسی در عالم نیست که فریاد «هیهات من الذّله» و «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) را نشنیده باشد و حالا دیگر همه آزادگان دنیا با هر دین، مذهب و مسلکی واقعه عاشورا را به عنوان آینه تمام نمای آزادی و آزادگی درک کرده اند و «حب الحسین یجمعنا» به معنای واقعی تحقق پیدا کرده است.

اما داستان در پایتخت وحدت ایران اسلامی یعنی استان سیستان و بلوچستان کمی متفاوت تر است زیرا مردمان شیعه و سنی این دیار از دیرباز به بزرگداشت دهه اول محرم می پرداختند و هر دو قوم بلوچ و سیستانی که تاریخچه ای به قدمت تاریخ ایران سربلند دارند از زمان های دور این واقعه را گرامی می داشتند.

در این دیار در مراسم بزرگداشت ماه محرم چیزی به عنوان شیعه و سنی وجود ندارد و همه خواهران و برادران مسلمان در کنار یکدیگر این ماه را گرامی می دارند  حالا چند سالی است که حال و هوای استان سیستان و بلوچستان تغییر کرده و حالا مردمان این دیار به شرف میزبانی از زائران اربعین امام حسین (ع) مفتخر شده اند.

افتخار میزبانی از زائران پاکستانی اربعین حسینی ۵ سال است که نصیب مردمان مرزدار سیستان و بلوچستان شده است و خوشبختانه به خوبی قدر آن را هم نگه داشته اند

با توجه به اینکه این استان تنها راه ارتباطی پاکستان به حوزه آسیای میانه، اروپا و نیز کشور عراق است از همین رو چند سالی است که خیل عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از کشور پاکستان از طریق مرز «میرجاوه» وارد کشور می‌شوند تا از این طریق خودشان را به محبوبشان برسانند و در رنگین‌کمان زیبای زیارت اربعین رنگ خود را ایفا کنند.

اما نکته‌ای که در این میان بسیار جالب‌توجه است تحقق عملی شعار «الحسین یجمعنا» در این استان مرزی است زیرا مردم مسلمان سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی با عشقی مثال‌زدنی چند سالی است که با وحدت و یکدلی از این زائران عزیز میزبانی و پذیرایی می‌کنند.

در واقع اربعین نه‌تنها نماد وحدت مسلمانان که عامل وحدت همه آزادگان جهان شده است و به‌راستی‌که شعار «الحسین یجمعنا» درون خود معنا و مفهومی کاملاً واضح و روشن دارد. فقط کافی است کمی تفکر کنید.

این روزها جغرافیای جاذبه اربعین دیگر فقط مختص به نجف و کربلا نیست بلکه بسیار فراتر رفته است و ایران اسلامی نیز به‌نوعی در مرکز آن قرارگرفته است زیرا هرساله زائرانی از کشورهای مختلف ازجمله افغانستان، پاکستان، بنگلادش، هند، آذربایجان و ... از راه کشور ما عازم این سفر معنوی می‌شوند و حالا سیستان و بلوچستان دروازه شرقی ورود زائران به زیارت اربعین شده است.

امسال نیز نیروهای مردمی استان سیستان و بلوچستان به صورت کاملا خود جوش و مردمی در روزهای اخیر فعالیت خود را به صورت رسمی برای میزبانی و پذیرایی از زوار پاکستانی آغاز کرده اند.

خدمت رسانی خودجوش و مردمی مردم سیستان و بلوچستان به زائران اربعین حسینی

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امسال نیز مانند سنوات گذشته مردم شریف شیعه و سنی سیستان وبلوچستان آغوش باز کرده اند تا شرف میزبانی را به کمال رسانده و میزبانانی خونگرم برای زائرانی اربعین باشند.

رضا بختیاری افزود:  این زوارعزیز با تحمل مشقات و سختی های بسیار از کشور دوست و برادر پاکستان و از طریق مرز میرجاوه وارد سیستان و بلوچستان و خاک ام القرای جهان اسلام می شوند.

تمام خدمات و برنامه ریزی های ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با کمک مردم ولایت مدار استان و همینطور به صورت خودجوش و مردمی در حال انجام و پیگیری است

وی ادامه داد: تمام خدمات و برنامه ریزی های ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان با کمک مردم ولایت مدار استان و همینطور به صورت خودجوش و مردمی در حال انجام و پیگیری است و عملیات خدمات رسانی به زوار نیز از روز ۱۲ مهر با توجه به ورود اولین گروه زائرین به استان آغاز شده است.

دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان گفت: البته در راستای ارائه خدمت بهتر و مناسب تر به زائران پاکستانی ازکمک و همیاری سازمان ها، ادارات و نهادها نیز استفاده شده و همه دست به دست هم دادند تا میزبانی مناسبی از این زوار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ستاد مردمی اربعین سیستان و بلوچستان در ۶ حوزه اصلی اطعام، اسکان، حمل و نقل، فرهنگی، بهداشت و درمان و شبکه سازی به این زوار خدمت رسانی می‌کند، افزود: ۱۲ موکب در میرجاوه و ۸ در زاهدان برای پذیرائی و اسکان زائران پاکستانی درنظر گرفته شده است.

بختیاری با اشاره به اینکه این موکب ها ظرفیت پذیرش ۶ هزار زائر را در هر شبانه روز دارند، ادامه داد: خوشبختانه با کمک مردم و مسئولان شرایط مناسب برای پذیرایی و اسکان این زائران عزیز فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال ۸۰ هزار زائر پاکستانی اربعین حسینی از مرز «میرجاوه» برای اعزام به کربلا وارد کشور شوند، تصریح کرد: احتمالا طی روزهای آتی و بانزدیک شدن به اربعین حسینی بر تعداد ورودی زوار نیز افزوده خواهد شد.

شیعه و سنی در کنار هم در صف خدمت به زائران امام حسین(ع) قرار دارند

فرماندار اهل سنت شهرستان «میرجاوه» اظهار داشت: نوکری و خدمت به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) توفیقی است که خداوند به مردم این سرزمین عطا کرده و امروز شیعه و سنی کنار یکدیگر در صف خدمت به زائران امام حسین(ع) قرار گرفته‌اند.

محمود امیریان افزود: باید خداوند را شاکر باشیم که حب اهل بیت (ع) را در سینه ما مسلمانان قرار داده است وبه راستی که میزبانی از این زائران افتخاری برای مدم سیستان و بلوچستان است.

این روزها مرز «میرجاوه» به نام مرز «مهرورزی» مشهور شده است که به راستی نامی زیبنده برای آن  است

 وی با بیان اینکه هر کس حب و عشق به اهل بیت (ع) را در سینه نداشته باشد مسلمان نیست، تصریح کرد: این روزها مرز «میرجاوه» به نام مرز «مهرورزی» مشهور شده است که به راستی نامی زیبنده برای آن  است.

 فرماندار میرجاوه با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی این شهرستان آمادگی لازم برای استقبال از زائران حسینی را، بیان داشت: پیش بینی می‌شود امسال تا اربعین حسینی، ۱۰۰ هزار زائر حسینی از کشور پاکستان و از طریق پایانه مرزی میرجاوه وارد کشور شوند.

امیریان تصریح کرد: برای پذیرایی و استقبال از این زائرین معتمدین و روحانیت اهل تشیع و تسنن و سران طوایف اهل سنت حضورپر رنگی دارند.

هر کس حب و عشق به اهل بیت (ع) را در سینه نداشته باشد مسلمان نیست

مولوی عبدالرحیم ریگیان‌پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه نیزدر مراسم افتتاح قرارگاه رسانه ای اربعین در نقطه صفر مرزی میرجاوه اظهار داشت: محبت و عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت مطهر ایشان در خون و وجود ما قرار گرفته است.

وی افزود: امروز در جمهوری اسلامی ایران اختلاف بین شیعه و سنی معنایی ندارد و همه با یکدیگر برادر و برابر هستند.

وی بیان کرد: شهرستان میرجاوه باید به عنوان مرز معنوی جمهوری اسلامی ایران شناخته شود چرا که مردم فارغ از هر گونه مذهب با تمام توان برای خدمت‌گزاری به زائران امام حسین(ع) تلاش می کنند.

امام جمعه اهل سنت میرجاوه تصریح کرد: باید قدردان مردم مرزدار این شهرستان بود و این بخش از سرزمین ایران اسلامی را به طور ویژه مورد توجه قرار داد.

بیش از ۸۸ هزار زائر اربعین از مرز «میرجاوه» وارد سیستان و بلوچستان شدند

ایوب کرد اظهار داشت: طبق آخرین آمارها بیش از ۸۸ هزار زائر پاکستانی مرقد مطهر ابا عبدالله الحسین(ع) از ابتدای شهریور ماه تاکنون از طریق مرز میرجاوه وارد استان شدند که این تعداد رشد ۷۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با کمک مردم و مسئولان شرایط برای پذیرایی و اسکان این زائران عزیز فراهم شده است، افزود: تعدادی از این زوار بعد از ورود به سیستان و بلوچستان در موکب های مردمی در زاهدان اسکان داده می شوند.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به اینکه هر ساله خیل عظیمی از زوار پاکستانی و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از طریق پایانه مرزی میرجاوه جهت شرکت در همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی وارد کشور می شوند به جهت تسهیل در عبور و مرور و رفاه و آسایش این زوار اقدامات مناسبی در پایانه مرزی میرجاوه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش جابجایی و حمل و نقل مسافر مشکل خاصی وجود ندارد، افزود: در ایام محرم و صفر سال گذشته بیش از ۶۴ هزار نفر زائر پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه وارد کشور شده اند که این تعداد توسط ۷۲۲ دستگاه اتوبوس پاکستانی و ۷۳۵ دستگاه ناوگان ایرانی جابجا شده اند.

کرد به پیش بینی ۵ نقطه جهت ارائه سوخت به ناوگان پاکستانی اشاره کرد و افزود: علاوه بر افزایش امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و حمام، تعداد ۲۱ دستگاه پاسپورت خوان و ۱۲ گیت ورودی جهت تسهیل در ورود زائران در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: ساماندهی ارائه خدمات در پایانه مرزی میرجاوه در قالب قرارداد خدماتی، تعویض درب ها و بازسازی مسیرهای ورودی و خروجی، ارتقای سیستم خنک کننده و رنگ آمیزی سالن مسافربری، نصب و راه اندازی ۲ دستگاه سیستم کنترل تردد مختص اتوبوس های پاکستانی، از مهمترین اقدامات این اداره کل در زمینه ساماندهی زیر ساخت های مرز میرجاوه برای خدمات رسانی بهتر به این زائرین عزیز بوده است.

همه تمهیدات لازم برای خدمت‌رسانی به زائران در استان سیستان و بلوچستان دیده شده است

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان بابیان اینکه هم‌اکنون روزانه ۴ تا ۵ هزار نفر از طریق مرز میرجاوه وارد ایران می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در روزهای آتی بیشتر نیز شود، تأکید کرد: استقبال از زائران پاکستانی و افغانستانی از اربعین امسال به‌مراتب بیشتر از سال قبل است.

قنبری درباره تمهیدات اندیشیده شده برای زائران پاکستانی و افغانستانی، گفت: این زائران پس از ورود در موکب‌هایی که در مرز میرجاوه استقراریافته حضور می‌یابند، همچنین ناجا برای خدمت‌رسانی به زائران علاوه بر اقدامات و خدمت‌رسانی خود درزمینهٔ امنیتی و گذرنامه و ... دو موکب نیز برای زائران تدارک دیده است.

وی افزود: زائران پس از پذیرایی در مرز میر جاوه با اسکورت ترافیکی و امنیتی به زاهدان منتقل می‌شوند و در آنجا نیز مورد استقبال موکب‌ها و زائرسراهای مردمی قرار می‌گیرند سپس از توسط اتوبوس‌های خودشان و یا اتوبوس‌هایی که توسط پایانه‌های استان سیستان و بلوچستان تدارک دیده‌شده، این استان را ترک و به سمت مرزهای خوزستان حرکت می کنند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، با بیان اینکه همه تمهیدات برای خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله(ع) در این استان دیده شده است، گفت: دو موکب توسط ناجا در مرز میرجاوه و همچنین شهر زاهدان میزبان زائران خواهد بود و این موکب‌ها علاوه بر مواکبی هستند که توسط مردم برپا شده‌اند.

البته طبق گفته بزرگان اهل تسنن و اهل تشیع علاقه و محب به اهل بیت پیامبر (ص) در اهل تشیع و اهل تسنن به یک میزان است و این نمادی از وحدت و همدلی در این منطقه از کشور است، همانطور که در استقبال از این زائرین سران طوایف، روحانیون و جوانان اهل سنت همه وارد کار شده اند تا مهمان نوازی مردم عزیز ایران را به نمایش بگذارند.

حالا به‌خوبی می‌توان معنی شعار«الحسین یجمعنا» را درک کرد زیرا باوجود همه تلاش‌های دشمنان اسلام و بدخواهان این حرکت بزرگ مردمی موجب همگرایی و همدلی بیش از گذشته در بین امت اسلامی شده است.

و خلاصه اینکه «الحسین یجمعنا» یعنی چیزی که این روزها همه ما اعم از شیعه و سنی را در کنار یکدیگر جمع کرده و در کنار هم قرار داده است. عشق حسین و حسینی شدن در همه وجود دارد اما کسی که پا در این مسیر می‌گذارد می‌تواند به معنای واقعی «حب الحسین یجمعنا» پی ببرد.

محمود لطیف
ارسال نظرات