۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۲۴۱۳۹
در نشست خبری تشریح شد؛

ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر

ویژه برنامه های حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ضمن تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر، گفت: حضور ۸ میلیون زائر در حرم امام رضا (ع) در این ایام پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه آخر صفر که با حضور اصحاب رسانه در حرم رضوی برگزار شد، با تشریح برنامه های این دهه با شعار «فمعکم معکم لا مع عدوکم» پرداخت و گفت: این شعار به معنای «همراه با امام در برابر دشمن امام» است.

وی تصریح کرد: این شعار در واقع پیوند دلی و معنوی با اهل بیت(ع) و دارای محتوای استکبار‌ستیزی و دوری از طاغوت‌ها و مستکبران عالم در همه اعصار و قرون است.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد افزود: مهم‌ترین رویداد دهه آخر صفر حضور چشمگیر و میلیونی زائران و دلدادگان به ساحت اهل بیت(ع) در حرم مطهر رضوی است و بنا بر پیش‌بینی‌های انجام شده امسال حدود 8 میلیون زائر به حرم رضوی می‌آیند که حدود 700 هزار نفر از آن‌ها زائران پیاده هستند.

وی با بیان اینکه تمام جاده‌ها و مسیرهای ورودی به مشهد الرضا(ع) آماده استقبال و پذیرایی از زائران هستند، اظهار کرد: حدود 40 درصد از این زائران آذری‌زبان ایران و از کشورهای آذربایجان و ترکیه هستند.

ورود هیئت‌های مذهبی به مشهدالرضا(ع)

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد ادامه داد: عمده زائران حریم قدسی رضوی در دهه آخر صفر در قالب هیئت‌های مذهبی وارد مشهد می‌شوند و برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ایام دهه آخر صفر باید طوری برنامه‌ریزی شود که حداکثر تکریم معنوی، فرهنگی و تبلیغی این زائرین در آن به عمل بیاید.

وی اظهار کرد: برنامه‌های معاونت تبلیغات اسلامی در هشت سرفصل ارائه می‌شود که اولین سرفصل آن آیین بدرقه خدام‌الحسین(ع) در حماسه عظیم اربعینی بود که در روز یازدهم مهر ماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: آیین دیگری که در این ایام در پیش داریم آیین خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) است که ساعت هجده شب دوشنبه ششم آبان ‌ماه با حضور تولیت آستان قدس رضوی در صحن انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: مراسم شام غریبان امام رضا(ع) امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حضور تولیت آستان قدس رضوی، بعد از نماز مغرب و عشاء از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی با حضور خادمان بارگاه منور رضوی برگزار خواهد شد که در این ویژه برنامه خدام بارگاه رضوی به همراه خیل عظیم زائران به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) حرکت می‌کنند.

مجموعه برنامه‌های «شکوه ایثار»

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد عنوان کرد: بخش دوم برنامه‌های دهه آخر صفر حرم مطهر رضوی مراسم تبلیغی عمومی است که در حرم مطهر رضوی برنامه‌ریزی شده است. در این ایام حدود صد و پنجاه برنامه سخنرانی و عزاداری با عنوان مجموعه برنامه‌های «شکوه ایثار» برگزار می‌شود که این برنامه‌ها از روز اربعین حسینی شروع می‌شود و تا شهادت امام رضا(ع) ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این برنامه‌ها همه روزه بعد از نماز صبح تا بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق‌های امام خمینی(ره)، دارالحجه(عج) و ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود که در این ایام حدود 141 برنامه سخنرانی با حضور 40 نفر از سخنرانان و مداحان مطرح کشوری در نظر گرفته شده است.

معاون تبلیغات اسلامی از حاج مهدی رسولی، میثم مطیعی، حاج محمود کریمی، جعفر ملائکه، برادران قانع و بنی فاطمه به عنوان مداحانی نام برد که در ایام دهه آخر صفر در اماکن مختلف حرم مطهر رضوی به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

ویژه برنامه‌های رحلت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)

وی اظهار کرد: ویژه برنامه شب رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود که حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی سخنران و مهدی سروری، حاج مهدی رسولی و برادران قانع مداحان این مراسم خواهند بود.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد افزود: مراسم روز ارتحال پیامبر گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در رواق امام خمینی(ره) با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله کازرونی و حجت‌الاسلام والمسلمین دِهشت همراه خواهد بود، قرائت زیارت ائمه بقیع(ع)، زیارات از راه دور پیامبر(ص) از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

برنامه‌های شهادت امام رضا(ع)

وی در ادامه به برگزاری ویژه برنامه روز شهادت امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: این مراسم در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی، آیت‌الله کازرونی و حجج اسلام دِهشت و حسینی خراسانی از جمله برنامه‌های این مراسم است.

برگزاری شب شعر «رسم دعبل» از دیگر برنامه‌هایی بود که حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد به آن اشاره و اظهار کرد: این مراسم در ایام دهه پایانی ماه صفر هر شب ساعت هشت شب با حضور شاعران آیینی از سراسر کشور در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین 14 برنامه «پرسمان رضوی» هم برای ایام دهه آخر صفر در نظر گرفته شده است که این برنامه‌ها در صحن جمهوری و رواق دارالحجه(عج) برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی اظهار کرد: اجتماع بزرگ اربعینی در ظهر روز اربعین و اجتماع بزرگ هیئت‌های مذهبی روز بیست و هشت صفر در صحن جامع رضوی از دیگر برنامه‌های دهه آخر صفر است.

اجتماع عظیم عزاداران در حریم پاک رضوی

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از اجتماع عظیم عزادان رضوی و زائران پیاده در روز شهادت امام رضا(ع) در صحن جامع رضوی و اجتماع بزرگ هیئت‌های مذهبی آذری زبان در رواق امام خمینی(ره) به عنوان دیگر برنامه‌های دهه آخر صفر نام برد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که برای این ایام برنامه‌ریزی شده ویژه برنامه تکریم هیئت‌‎های مذهبی است که در 5 نقطه حرم مطهر رضوی؛ رواق دارالهدایه، دارالقرآن الکریم، رواق غدیر، شبستان نهاوندی و شبستان تبریزی مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد در پایان به برنامه‌های ویژه بانوان اشاره کرد و گفت: در ایام دهه پایانی صفر همه روزه قبل از نماز ظهر و قبل از نماز مغرب ویژه برنامه‌های بانوان در رواق‌های حضرت زهرا(س)، حضرت معصومه(س) و دارالحکمه برگزار خواهد شد./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات