۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۶۲۴۳۳۵
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

اربعین عوامل عزت و ذلت را به ما نشان می دهد

اربعین عوامل عزت و ذلت را به ما نشان می دهد
حجت الاسلام والمسلمین فرزانه راهپیمایی اربعین را پدیده عظیم تاریخی بیان کرد و گفت: اگر ملتی می خواهد عوامل عزت و ذلت خود را یپدا کند در تاریخ نگاه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان شب گذشته در حرم مطهر رضوی به تبیین درس های عاشورا و اربعین پرداخت.

وی به عواملی که موجب انجام کار نیک می شود اشاره و بیان داشت: تقلید، عادت، تلقین، ایمان قلبی از روی فکر و شعور منشأ کار نیک است و در قیامت نیز براساس آیات و روایات به قلب انسان نگاه می کنند چون قلب موجب انقلاب در رفتار و گفتار انسان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه عاشورا را موجب هدایت انرژی های انسان ها بیان و اظهار کرد: عاشورا این توان را دارد که انرژی انسان هایی که در قبضه شیطان و قدرت های سلطه طلب است را آزاد کرده و با قبضه این قلب ها، آن ها را به سمت خدا و قیامت رهنمون می کند که نتیجه آن حضور بیست میلیونی با شعار «لبیک یا حسین» است.

امام جمعه موقت مشهد راهپیمایی اربعین را پدیده عظیم تاریخی بیان و ابراز کرد: تاریخ از باارزش ترین داشته های یک ملت است و عاشورا و اربعین قطعه ای از این تاریخ است که وقتی دنیا آن را می بیند، برداشت و تفسیرهای عجیبی  را می کند، چون چنان جمعیتی از پیر و جوان، زن و کودک و فقیر و غنی در کنار هم به عشق حسین حرکت می کنند.

وی با بیان این که اربعین عامل عزت و ذلت را به ما نشان می دهد، گفت: اگر ملتی می خواهد عوامل عزت و ذلت خود را یپدا کند در تاریخ نگاه کند بنابراین ما اگر بخواهیم عامل ذلت و عزت خود را بیابیم باید در عاشورا ببینیم که  اگر می خواهید ذلیل شوید، تسلیم زور و زر شده و اگر می خواهید عزت داشته باشید، آزاد شوید.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که اربعین پدیده ای که دست خدا در آن مشهود است، افزود: وقتی به این پدیده نگاه می کنیم چیزی جز خدا نیست، در این راهپیمایی عظیم نه تبلیغات داشته نه تفریح و نشاط داشته و نه پولی به کسی می دهد اما غیر خدا کسی نمی تواند چنین مردم را بسیج کند.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان اربعین را راه عشق بیان و ابراز کرد: راهپیمایی اربعین راه عشق همراه با بصیرت است و کسی که در راهپیمایی حضور داشته و با پرچم لبیک یا حسین حرکت می کند به معنی مرگ بر آمریکا است و پرچم « هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» یعنی که آمریکا، من تسلیم شدنی نیستم.

وی افزود: اربعین پدیده ای است که مشکلات فراوانی دارد و کیلومترها راه رفتن کار آسانی نیست اما مردم با چه حالی این سختی ها را تحمل می کنند و این عشق است و غیر عشق نمی تواند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه با بیان این که اربعین موجب تحرک محققان و سیاستمداران و موجب وحشت آمریکا و مستکبران شده است، گفت: استکبار و ایادی او می ترسد که اگر بگویند سال آینده بیست میلیون به سمت بیت المقدس  حرکت کند، چه کسی می تواند جلوی این ها را بگیرد.

امام جمعه موقت مشهد اربعین را آغازگر بحث زیارت دانست و تصریح کرد: زیارت اسلامی از اربعین حسینی آغاز شد، زیارت برکات و آثار بسیاری دارد و برکات آن روز به روز بیشتر می شود همچنین به این امر توجه کنیم که خواند ن زیارت اربعین از نشانه های مومن است و وقتی این همه  به خواندن زیارت اربعین و اربعین تأکید می شود، باید به رمز و راز آن توجه کنیم.

وی افزود: برای نجات بشریت، رسیدن به خدا، آزاد شدن از سلطه شیطان و سلطه گران مسیری جز مسیر عاشورا وجود ندارد و عاشورا جزء فطرت ما شده است و اگر بخواهیم به آن جا که عاشورا هدایت کرده است، برسیم باید مانند امام حسین(ع) به هر چه استکبار از ما می خواهد جواب مثبتی ندهیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه مقاومت در برابر مشکلات و ولایت مداری را از درس های عاشورا بیان و اظهار کرد: اگر با همه مشکلات مقاومت کرده و ایستاده و در ظرف چهل سال به آمریکا پاسخی مثبت نداده ایم، این سخن را از عاشورا و امام حسین گرفته ایم همچنین اگر دست مردم از دست امام حسین(ع) جدا شد، دست در دست یزید داده اند.

وی با بیان این که ارزش هر یک از شما به اندازه انسانیت او است، گفت: ارزش انسان به عقل، اراده و مسؤولیت او است و اگر کسی دیگر برای شما فکر کنند و تصمیم بگیرد پس شما انسانیت ندارید، در حکومتی که ظالم بر او حاکم است انسانیت نیست چون عقل و اداره و احساس مسؤولیت نیست و امام حسین(ع) می فرماید:«در جامعه ای که به حق عمل  و از باطل جلوگیری نمی شود مرگ سعادت است و زندگی با ظالم ننگ است.» و ما این ها را از عاشورا آموخته ایم پس ما این حادثه را رها نمی کنیم و دل ما به این حادثه گرم است./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات