۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۶۲۶۰۸۳
یادداشت | نقد سخنان ضدجمعیتی یک نماینده؛

به کجا چنین شتابان خانم نماینده

در شرایطی که برخی جریان ها سعی در زیر سؤال بردن نقش والای مادری دارند و از هیچ کاری در این جهت دریغ نمی‌کنند، مجلس و دولت به میدان بیایند.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، مهدی قیاسی

اخیرا معصومه آقاپور، نماینده مجلس گفته است: زوج‌ها رغبتی به بچه‌دار شدن ندارند و «یک مورد خاص که دو سال است شیوع یافته، ذکر شرط زوجین برای عدم بچه‌دار شدن در عقدنامه‌ است!»

اگر تمام مشکلات مدیریتی و معضل فساد حل‌وفصل شوند، منابع کشور فقط می‌تواند پاسخگوی جمعیت ۱۰۰ میلیونی باشد. اداره کردن جمعیت ۵۰۰ میلیونی تنها خام‌اندیشی است.

عمق فاجعه فقر در بخش روستائی کشور است. ما در برخی روستاها و شهرستان‌های کوچک، در نانوائی‌ها حساب دفتری داریم؛ یعنی افراد نان  را نسیه می‌خرند.

آمارهای ساختگی!

سرکار خانم آقاپور، ابتدا باید مرجع سخن و ادعای خود را مشخص کنید که با چه معیاری یک پدیده ی جدید را به مردم جامعه تعمیم می دهید و جامعه ی آماری شما دقیقا چه محدوده ای و چند نفر هستند.

دیدن چند نفر از اعضای ثروتمند چند خانواده ی اطرافتان دلیل تعمیم این پدیده به عموم مردم نمی‌باشد و اتفاقا بیان برخی مطالب درباره ی مسئله ای که فراگیر نیست خود می‌تواند تبلیغ یک ناهنجار باشد که از یک نماینده ی مجلس تبلیغ چنین پدیده ای بسیار بعید بود که امیدواریم دستگاه قضائی با این مسائل و سخنان که حقیقتا می تواند تاثیرگذار در فرهنگ جامعه باشد برخورد جدی کند.

شاید در خانواده های متنول چنین شروطی به دلایل غیر مالی مطرح شود؛ ولی هرچه به خانواده های فقیر و کم در آمد اطرافمان می‌نگریم چنین اشخاصی و چنین پدیده ای که شما آن را با بیان خود ترویج کردید نمی‌بینیم ؛بلکه عکس سخن شما اتفاق می‌افتد و خانواده های کم درآمد اعتماد خود به خدا را از دست نداده و فرزندان بیشتری دارند و چنین تفکری در آن ها وجود ندارد.

برای به دست آوردن یافته های واقعی تر، حضرت عالی را دعوت می کنم به حضور در میان مردم عادی و نشستن پای دردودل آن‌ها و شناخت معضلات و دردهای اساسی که در میان آن‌ها وجود دارد تا در جایگاه نمایندگی مردم حرف مردم را بزنید نه اینکه حرف دوستان و حزب و گروه مطبوعتان را با هر آمار و اسناد غیر مستندی بخواهید اثبات کنید.

درد مردم

درد مردم رکود، بیکاری، تعطیلی کاخانه ها و گرانی و... که محصول دولت مطلوبتان و مجلسی که بر صندلی آن تکیه زده اید است. بین مردم بروید و صدای آن‌ها از زبان خودشان بشنوید.

در محکمه‌ی عدل و محکمه ی مردم باید برای ثانیه ثانیه ای که در مجلس حضور داشتید پاسخگو باشید و بفرمائید چرا در مقابل ناکارآمدی دولت و تعطیلی کارخانه‌ها و گرانی و رکود کاری نکردید. چرا وعده‌های دروغ برخی مسئولان را دیدید و حرفی نزدید.

در دفاع از هم حزبی و مقابله با حزب های مخالف دهان‌ها باز می شود؛ اما در سوال از دولت و نظارت بر دولت، تابع گروه و فراکسیون خود هستید.

شما امروز باید پاسخگو باشید که مشکلات فقر و گرانی حاصل عملکرد دولت و مجلس موجود یا دولت ها و مجلس ها است یا ایران منابع کمی دارد؟

اگر پاسخ شما ناکارآمدی دولت و مجلس است راه اصلاح دولت و مجلس می‌باشد نه اینکه جمعیت را کنترل کنیم؛ ولی اگر می‌گوئید ذخایر طبیعی کشور کم است تمامی اهالی سیاست و صنعت اگر حب و بغض ها را کنار بگذارند سخن تان را تکذیب می کنند زیرا ایران جزء ثروت‌مندترین کشورها از نظر ذخایر طبیعی می‌باشد که در بخش آخر یادداشت بیان می کنم.

روند جمعیت کشور باعث شده کارشناسان رشد منفی را برای آینده ی ایران پیش بینی کنند. کشور پیر چگونه می تواند از ذخایر طبیعی خود استفاده کند؟

جمعیت

جمعیت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه و قدرت ملی به حساب می‌آید. جمعیت جوان در یک کشور، ظرفیت‌ها و منابع موجود را به کار می‌گیرد و کشور را در جهات مختلف به پیشرفت می‌رساند.

در نبود نیروی انسانی، هر چند هم یک کشور دارای منابع طبیعی و سرمایه‌های فراوان باشد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و تنها به صورت بالقوه باقی خواهند ماند بنابراین مسائل جمعیتی باید در هر کشوری جزو مسائل اصلی و اولویت‌های سیاست‌گذاری باشد و برای آن برنامه‌ریزی صحیح انجام گیرد.

این مسئله در کشور اگر جزو اولویت‌ها قرار نگیرد و سیاست‌های درستی در این راستا اتخاذ نشود، به یک بحران حل نشدنی تبدیل می‌شود.از دهه ۷۰ به بعد سیاست‌های کنترل جمعیت به صورت گسترده‌ای در کشور عملیاتی شد؛ در اثر تداوم این سیاست‌ها، نرخ جمعیت ایران به زیر نرخ جانشینی رسید؛ با وجود تجدیدنظر در سیاست‌های تنظیم خانواده، هنوز هم نرخ جمعیت به حد جانشینی نرسیده است!

اما نقش شما به عنوان نماینده ی مردم در این میان چیست!امروز باید گزارش دهید چه مطالعاتی در این موضوع داشتید و چه کاری برای رشد جمعیت انجام دادید جز اینکه با سخن نادرست پدیده ای را تبلیغ می کنید که موجب تدوام و شدت این روند کاهشی جمعیت است!

حمایت از حقوق مادران نیز از کارهایی است که باید به صورت جدی در دستور کار مجلس و دولت قرار گیرد؛ وجود مهد کودک در دانشگاه‌ها و موسسه‌ها برای مادران محصل و شاغل، مرخصی برای زنان باردار و حمایت از مشاغل خانگی از کارهای موثر در راستای افزایش جمعیت است. در شرایطی که برخی جریان ها سعی در زیر سؤال بردن نقش والای مادری دارند و از هیچ کاری در این جهت دریغ نمی‌کنند، مجلس و دولت با حمایت‌های موثر خود از مادران باید در مقابل این جریان بایستد اما برخی حرف ها و عمل ها نشان دهنده ی این است که ظاهرا برخی در دولت و مجلس با این جریان فمنیسمی هم نظر و هم رای بوده و در حال کمک به این جریان ها هستند.

ثروت ایران

اما در خصوص ثروت و منابع ایران نشریه آمریکایی وال استریت در گزارشی به معرفی 10 کشور اول ثروتمند دنیا در میزان ذخایر منابع طبیعی پرداخت و اعلام کرد ایران رتبه پنجم را در بین این کشورها دارد.

وال استریت ضمن انتشار این گزارش معیارهای خود را نیز در معرفی این 10 کشور نخست دنیا اعلام کرد.

بر این اساس 10 کالای گران قیمت نفت، گاز، زغال سنگ، جنگل و چوب، طلا، نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات معیار این گزارش قرار گرفته شده است.

ایران با در اختیار داشتن منابع غنی نفت و گاز به ارزش اجمالی 27 تریلیون دلار پس از کشورهای روسیه، آمریکا، عربستان سعودی وکانادا در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

کشورهای چین، برزیل، استرالیا، عراق و ونزوئلا نیز رتبه های ششم تا دهم جهانی را از آن خود کردند.

کشورهای عربستان، ایران و عراق در مجموع با 77.6 تریلیون دلار ارزش ذخایر منابع طبیعی خود، یک چهارم کل ارزش این منابع را در میان 10 کشور ثروتمند ذخایر طبیعی در دنیا در اختیار دارند.

 اینکه دوستان شما توان مدیریت این ثروت را با کار آفرینی و عدم خام فروشی که توصیه های رهبر معظم انقلاب به شما و دوستانتان در دولت مجلس بود را ندارند، دلیل نمی‌شود برای پوشاندن ضعف مدیریتی خود ثروت های کشور را تکذیب نمائید./918/ی702/س

ارسال نظرات