۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۶۲۶۶۱۵

تلاش می‌کنیم نبض کتابخانه‌های عمومی از تپش نیفتد/ در مضیقه مالی هستیم

تلاش می‌کنیم نبض کتابخانه‌های عمومی از تپش نیفتد/ در مضیقه مالی هستیم
رمضانی گفت: برای مسائل مالی در تامین منابع کتابخانه‌ها در مضیقه هستیم، اما تلاش می‌کنیم نبض کتابخانه‌های عمومی به دلیل مسایل مالی از تپش نیفتد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی طی یک نشست خبری به تشریح فعالیت‌های این نهاد در هفته کتاب پرداخت.

رمضانی در این نشست بیان کرد: برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در هفته کتاب طبق روال سال‌های گذشته با حضور کتابداران و مسئولان نهاد کتابخانه‌ها در مرقد امام خمینی و تجدید میثاق با ایشان خواهد بود. این برنامه در آستانه هفته کتاب، روز سه شنبه ۲۱ آبان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به قرار داشتن هفته کتاب در ماه ربیع الاول تصریح کرد: روز پنجشنبه ۲۳ آبان و همزمان با ولادت پیامبر اکرم (ص) برنامه «روز ملی کتاب، کتابدار و کتابخوانی» در یزد و با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد برگزار خواهد شد. این برنامه جدی‌ترین برنامه نهاد است.

* سامانه‌ای که فعالیت کتابداران، کتابخوانان و فعالان ترویج کتابخوانی را رصد می‌کند

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با بیان اینکه برنامه ملی تقدیر از کتابداران و دست اندکاران حوزه کتاب امسال برای اولین بار خارج از تهران برگزار می‌شود و به میزبانی یزد انجام می‌شود، تاکید کرد: در این مراسم با توجه به اینکه در طول سال کتابداران، کتابخوانان و فعالان ترویج کتابخوانی را رصد می‌کنیم و بر اساس سامانه‌ای آن‌ها را ارزیابی می‌کنیم برترین‌ها در دو سطح ملی و استانی در هفته کتاب معرفی می‌شوند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخانه نهاد کتابخانه‌ها در ادامه گفت: تقدیر و تجلیل در مراسم مذکور از کتابخانه‌های برتر اعم از کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی، مسئول برتر، کتابدار برتر، خدمتگزار برتر، پیشکسوت برتر و کتابخوان برتر انجام می‌شود. خیرین کتابخانه‌ساز هم امسال در برنامه ملی مورد تقدیر قرار می‌گیرند. در زمینه خیرین کتابخانه‌ساز امسال با تنوع زیادی مواجه بودیم؛ اعم از اهدای کتاب، کتابخانه‌سازی و ...

* رونمایی از کتاب منتخب جسنواره خاطره‌نویسی کتابداران

رمضانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امسال از استانداران به عنوان روسای انجمن‌های برتر تقدیر خواهد شد، ادامه داد: انجمن‌ها رکن قانونی نهاد کتابخانه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها هستند. در سالی که گذشت برنامه و جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران را داشتیم که نتایج برندگان این مسابقه امسال مشخص می‌شوند و کتاب «منتخب» جشنواره نیز در همان روز جشن ملی کتاب و کتابداران رونمایی می‌شود. این مسابقه  ۶ برگزیده ملی و ۴۰  شایسته تقدیر دارد که در روز ۲۳ آبان معرفی شوند.

وی اعلام کرد: ما علاوه بر برنامه‌های ملی، برنامه‌های استانی هم خواهیم داشت که شروع برنامه‌های استانی روز دوشنبه ۲۰ آبان در گیلان و خراسان شمالی و پایان آن در مورخ ۳۰ آبان در خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و یزد خواهد بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از کار‌های نهاد برای هفته کتاب، ایجاد پروفایل و صفحه مجازی برای هر کتابخانه است که با هدف خدمت رسانی بهتر انجام شده و ساختار منسجم و یکپارچه‌اش به خاطر برنامه ریزی صورت گرفته و بارگذاری شده است. این سامانه و ساختار منسجم هم در هفته کتاب رونمایی می‌شود.

رمضانی در این نشست خبری از برپایی نشست بین المللی کتابخوان با موضوع پیامبر اعظم (ص) در بخش مرکزی نهاد کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: در این نشست از حضور چهره‌ها و شخصیت‌های بین المللی برای معرفی کتاب‌هایی در رابطه با پیامبر (ص) بهره خواهیم برد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخانه نهاد کتابخانه‌ها افزود: در مجموع ۱۸ هزار و ۴۵۰ برنامه و فعالیت در ایام هفته کتاب در گستره همه استان‌های کشور برگزار می‌شود که بیشترین برنامه متعلق به قم است. برنامه‌ها به طور روزانه برگزار می‌شوند وبیشترین برنامه در سطح استان در یک روز، ۱۲ و کمترین، ۴ برنامه در روز است.

وی گفت: امسال در هفته کتاب ۱۱ باب کتابخانه جدید افتتاح می‌شود. ۴ کتابخانه توسعه پیدا می‌کند، ۱۰ جابجایی ساختمان داریم و یک مورد هم بازسازی و بهره برداری از اماکن مربوط به کتابخانه‌ها است.

* روز ۲۵ آبان عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور رایگان است

این مسئول نهاد کتابخانه‌ها اعلام کرد: به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب روز ۲۵ آبان عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور رایگان است و جریمه دیرکرد در بازگردان کتاب به کتابخانه به شرط بازگرداندنشان بخشیده می‌شود.

* دستور‌العمل کتاب‌یاران تدوین شد/ روند جدید تصدی‌گری در نهاد و کتابخانه‌ها

رمضانی اضافه کرد: امسال دستورالعمل کتاب یاران تدوین شده است و تلاش داریم با گذراندن مراحل قانونی در هفته کتاب ابلاغ شود. در قانون نهاد کتابخانه‌ها تصدی‌گری تمام کتابخانه به جز آنچه در قانون آمده مثل کتابخانه مجلس، آستان قدس و ... اداره و نظارت بر کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه با نهاد کتابخانه‌ها است. این بند از قانون تا به حال اجرا نشده بود. به این ترتیب با حمایت وزیر ارشاد و وزیر کشور همه مراحل اجرایی‌اش به لحاظ قانونی انجام شده و از این به بعد نظارت نهاد را روی کتابخانه‌ها خواهیم داشت. البته باید بگویم که ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم.  

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخانه نهاد کتابخانه‌ها تصریح کرد: در مقایسه شش ماهه سال اول ۹۷ تا شش ماهه دوم آن سال، رشد را شاهدیم؛ در بخش عضویت‌ها ۱۷ درصد، امانت کل منابع ۳۰ درصد، امانت خارج و داخل کتابخانه ۳۰ درصد، میزان مراجعه ۱۵ درصد، تعداد صندلی مطالعه ۷ درصد، تعداد کتابخانه ۲.۵ درصد و میزان نسخه‌های کتاب ۶ درصد افزایش مشاهده می‌شود. اما کاهش‌های جدی ما در حوزه کتابخانه، مشارکتی است و دلیلش هم مشخص است، چون کتابخانه مشارکتی توسط بخش خصوصی و خیرین اداره می‌شوند؛ بنابراین به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی ۱۵ درصد کاهش داشتیم و سعی داریم حمایت لازم را به عمل آوریم.

* تعداد کتابخانه‌های مرکزی کشور به ۱۰ باب می‌رسد

رمضانی در بخش دیگری از این نشست درباره افتتاح کتابخانه‌های مرکزی در مراکز استان‌ها گفت: اقدام اساسی در نهاد پیگیری موضوع کتابخانه‌های مرکزی است، سال گذشته افتتاحیه کتابخانه‌های بیرجند و مشهد را داشتیم و امسال در تلاشیم کتابخانه یزد را تا پایان سال آماده بهره برداری کنیم که با این کار تعداد کتابخانه‌های مرکزی کشور به ۱۰ باب می‌رسد. امیدواریم بتوانیم تا سال آینده یک یا دو کتابخانه مرکزی را به بهره برداری برسانیم.

وی در زمینه کتابخانه‌های سیار هم گفت: در توسعه کتابخانه‌های سیار تلاش جدی را شروع کرده‌ایم و در حال حاضر ۲۸ کتابخانه فعال سیار داریم که کارکرد و کارایی شان می‌گوید جزو مفیدترین کتابخانه‌های کشور هستند، چون خدمت را به محل زندگی مردم می‌برند و البته باید برای کیفی سازی شان تلاش شود. با روند فعلی تا پایان امسال ۵ کتابخانه سیار دیگر به ۲۸ کتابخانه فعلی اضافه خواهد شد.

* به دلیل مسائل مالی در تامین منابع کتابخانه‌ها در مضیقه هستیم

رمضانی خاطرنشان کرد: به دلیل مسائل مالی در تامین منابع کتابخانه‌ها در مضیقه هستیم، تلاش کردیم نبض کتابخانه‌های عمومی به دلیل مسائل مالی از تپش نیفتد.

در پایان این مراسم از پوستر امسال هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها رونمایی شد. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات