۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۲۶۹۱۰
نگاهی متفاوت به پیشنهاد پناهندگی مکزیک به مورالس؛

یادداشت | مورالس در مکزیک؛ پناهندگی یا تبعید

یادداشت | مورالس در مکزیک؛ پناهندگی یا تبعید
باوجود اینکه بسیاری از تحلیل گران معتقدند که پیشنهاد پناهندگی به مورالس از بابت چپ گرا بودن دولت مکزیک است، اما به نظر می رسد که این تحلیل اشتباه و مورالس تبعید شده است.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: «اوو مورالس» رییس جمهوری بولیوی روز گذشته تحت فشار ارتش، مجبور به استعفا از سمت خود شد. این خبر به سرعت در صحفه اول روزنامه و خبرگزاری ها قرار گرفت و متاسفانه برخی این رویداد را به طور اشتباه تحلیل کردند و در دام بازی رسانه ای آمریکا افتادند، بر این اساس حجت الاسلام عارف ابراهیمی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم طی یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخت که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

کودتا در بولیوی

به اعتراف مسؤولان آمریکایی نظیر «برنی سندرز» سناتور دموکرات و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، «الکسندریا اُکاسیو  کورتس» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان  آمریکا از ایالت نیویورک و «ایلهان عمر» نماینده مسلمان دموکرات از ایالت مینه سوته، استعفا مورالس در واقع یک کودتا نظامی علیه این رییس جمهور چپ گرا بود.

بلافاصله پس از استعفای مورالس، دولت مکزیک به وی پیشنهاد پناهندگی داد و از سوی دیگر شبکه راشاتودی روسیه نیز پیشنهاد همکاری به رییس جمهور مستعفی بولیوی داد. اما سوالی که مطرح می شود اینجاست، که چرا مکزیک این پیشنهاد را ارائه می کند؟ آیا دولت مکزیک، یک دولت چپ گرا و ضد امپریالیستی است که می خواهد از یک رییس جمهور چپ گرا حمایت کند یا سیاست دیگری پشت این پیشنهاد نهفته است؟

برای حل این مساله باید ابتدا روابط آمریکا و مکزیک را بررسی کنیم.

روابط آمریکا و مکزیک

آمریکا و مکزیک طی دهه های گذشته از نظر اقتصادی، امنیتی و سیاسی روابط بسیار خوبی با هم داشتند به طوری که در زمینه اقتصادی، توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا را در سال 1994 میلادی میان آمریکا، کانادا و مکزیک امضا کردند که این مساله موجب افزایش چشمگیر روابط این کشورها شد به طوری که بیش از نیمی از صادرات و واردات مکزیک، به آمریکا صورت می گیرد.

«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» (آملو) رییس جمهور مکزیک و رهبر حزب چپ‌گرای «جنبش بازسازی ملی» (مورنا)  است.

به اعتراف جیمز جونز، سفیر سابق آمریکا در مکزيک در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون که از نزدیک با آملو دیدار کرده است، می گوید: آملو یک ضد آمریکایی نیست، اما به شدت طرفدار مکزیک و مکزیکی هاست و برای همین ترامپ باید به لحنش درباره مکزیک از این به بعد بیشتر توجه کند.

یادداشت | مورالس در مکزیک؛ پناهندگی یا تبعید

ایوانکا ترامپ دختر و مشاور رییس جمهور آمریکا در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید مکزیک (2018)
 

از سوی دیگر ترامپ به شدت مردم و دولت مکزیک را در دوره انتخابات و حتی دوره ریاست جمهوری خود تحقیر می کند، بنابراین اختلافات موجود با توجه به روحیه ترامپ و آملو یک اختلاف اساسی و بنیادی نیست، بنابراین می توانیم بگوییم که، 1. آملو با وجود اینکه با ترامپ اختلاف دارد ولی یک رییس جمهور ضد امپریالیستی در حد مورالس رییس جمهور بولیوی نیست.

2. مکزیک حیاط خلوت آمریکا محسوب می شود، بنابراین آمریکا اجازه نمی دهد که مکزیک به یک کشور ضد امپریالیستی تبدیل شود.

3. روابط آمریکا و مکزیک این قدر تنگاتنگ است که با اختلافات جزئی که مشاهده می کنیم، هیچ گاه از بین نمی رود.

4. با وجود اینکه به ظاهر «آملو» چپ گراست، آما حتی برای یک بار دیده نشده است که از سیاست های ضد آمریکایی و اسرائیلی، جمهوری اسلامی ایران، جبهه مقاومت یا حتی سایر کشورهای ضد امپریالیسم حمایت کند و حتی پای خود را فراتر از این مساله گذاشته و با دشمنان ایران و مقاومت همراه شده است و در مسیر ورود ایرانیان به کشورش بسیار سنگ اندازی می کند به طوری که به سختی بسیار می توان ویزای سفر به مکزیک را برای یک ایرانی و یا عضو جبهه مقاومت دریافت کرد.

باتوجه به مسائلی که در فوق مطرح شد، آیا باز هم می توان عقیده داشت که دعوت از مورالس، رییس جمهور مستعفی بولیوی به مکزیک به علت روحیه چپ گرایی آملو است؟

جواب حقیقی، خیر است، زیرا با توجه به مطالبی که در فوق ذکر شد و شناخت دقیق روابط آمریکا و مکزیک می توان این نتیجه را گرفت که دعوت رییس جمهور مستعفی بولیوی به مکزیک در واقع نقشه ای از پیش طراحی شده آمریکاست و در واقع سران واشنگتن مورالس را مجبور به استعفا و سفر به مکزیک کردند و به رسانه ها اعلام ساختند که مورالس خودش استعفا کرده و مکزیک از روی اختیار به مورالس پناهندگی داده است.

یادداشت | مورالس در مکزیک؛ پناهندگی یا تبعید

اما سوالی که این جا مطرح است، این که چرا مورالس در بولیوی نماند؟

مورالس اگر می خواست در بولیوی بماند یا ترور می شد یا به بهانه های واهی او را می خواستند محاکمه کنند. که این مساله به ظاهر همان نتیجه سابق یعنی عزل مورالس از حکومت را برای آمریکا داشت، اما با این تفاوت که ماندن مورالس در بولیوی برای کاخ سفید هزینه بسیار سنگینی درپی داشت به طوری که طرفداران مورالس در میان مردم و ارتش با برگزاری تظاهرات های مختلف به آمریکا فشار می آوردند و در مسیر دولت جدید بولیوی سنگ اندازی می کردند، لذا ترجیح آمریکا بر خروج مورالس از بولیوی و سکونت در مکزیک بود تا به این وسیله بتوانند بر او تسلط داشته باشند و به عبارت دیگر مورالس در زندانی بزرگ قرار گرفته و در واقع تبعید شده است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
نکات بسیار جالبی مطرح کرده اید. تشکر
تا الان فکر می کردیم که مکزیک با آمریکا مشکل دارد ولی الان متوجه شدیم که همش یک نوع بازی است
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
خانم «آنز»، معاون دوم مجلس سنای بولیوی و از مخالفان دولت مورالس اعلام کرد که کنترل این کشور را به دست گرفته و خودش رو رییس جمهور اعلام کرده...
عجب!!!!!!!!!!!
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
بعد از اینکه آقای عارف ابراهیمی این یادداشت را کار کرد، رویترز این خبر را منتشر ساخته که موید تحلیل ایشان است .
به نوشته رویترز، با استقبال مقام‌های مکزیکی از اوو مورالس رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی بعد از اعطای پناهندگی به او، یک مقام آمریکایی مدعی شده که این کشور پیشتر توسط مکزیک در جریان اعطای پناهندگی سیاسی به مورالس قرار گرفته بود.

یک «مقام ارشد دولت ترامپ» که نامش منتشر نشده، از خروج اوو مورالس از بولیوی بعد از استعفای او از ریاست جمهوری استقبال کرد.

این مقام ناشناس آمریکایی ادعا کرد که خروج مورالس از بولیوی گامی مثبت برای شروع آرام کردن اوضاع در بولیوی است.

وی همچنین مدعی شد که «مکزیک ایالات متحده را از قصد خود برای پیشنهاد پناهندگی به مورالس مطلع کرده بود و ما هم حمایت لجستیکی‌مان را برای این موضوع پیشنهاد کردیم».

این مقام آمریکایی توضیح بیشتری درباره ادعای خود مبنی بر پیشنهاد کمک آمریکا به مکزیک در موضوع ارائه پناهندگی به مورالس نداد.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
بعد از استعفای مورالس و معاون او، رئیس مجلس سنای بولیوی هم که از حامیان رئیس‌جمهور بود و طبق قانون این کشور بعد از رئیس‌جمهور، کفیل ریاست جمهوری محسوب می‌شد، از سمت خود استعفا داده بود.

پیش از این دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز رضایت از استعفای اوو مورالس، تلویحاً خواستار وقوع کودتایی مشابه در ونزوئلا و نیکاراگوئه شد.

ترامپ با صدور بیانیه‌ای ضمن «غیرقانونی» ادعا کردن دولت‌های ونزوئلا به ریاست «نیکلاس مادورو» و نیکاراگوئه به ریاست «دنیل اورتگا»، گفت، استعفای مورالس زنگ خطر را برای این دولت‌ها به صدا درآورده است.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
دولت‌های کوبا و ونزوئلا فشارها برای کناره گیری مورالس از قدرت را کودتا علیه وی خوانده و خواستار حمایت جامعه بین المللی از رئیس جمهور منتخب بولیوی شده‌اند.
2
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
بسیار عالی بود، از تحلیل دقیقتان تشکر می کنم
2
0