۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۶۲۸۴۱۹

عاملی: انسان امروز گرفتار خواب ناآرام است/ ستاری: کتاب و مقاله نوشتن خوب است اما هدف نیست

عاملی: انسان امروز گرفتار خواب ناآرام است/ ستاری: کتاب و مقاله نوشتن خوب است اما هدف نیست
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ اظهار داشت: پیامدهای علم جدید در عرصه علم و نظام‌های حکمرانی شرایط خوبی را ایجاد نکرده است. در واقع انسان امروز گرفتار یک خواب ناآرام شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، پنجمین کنگره علوم انسانی اسلامی صبح امروز (یکشنبه سوم آذرماه) در سالن خورشید همایش‌های صداوسیما با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، حجج اسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و سعید مهدوی‌کنی رئیس سابق دانشگاه امام صادق (ع)، همچنین سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران و رئیس بنیاد ملی نخبگان، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دیگر اساتید حوزه و دانشگاه مرتبط با علوم انسانی اسلامی برگزار شد.

عاملی: انسان امروز گرفتار یک خواب ناآرام شده است

حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ با بیان اینکه بر اساس نظر برخی کارشناسان محصول علم جدید منجر به آرامش بشر نشده است، بیان داشت: پیامدهای علم جدید در عرصه علم و نظام‌های حکمرانی شرایط خوبی را ایجاد نکرده است. در واقع انسان امروز گرفتار یک خواب ناآرام شده است.

وی افزود: دلیل این ناآرامی این است که نمی‌تواند خودش را دریافت کند. حال سؤال این است که در چنین شرایطی چگونه می‌شود از علوم انسانی اسلامی صحبت کرد. در ۲ ساحت قابل تبیین است؛ یکی ساحت هستی‌شناسی و دیگر اینکه چه مسیری را برای زندگی کردن این ساحت پیش رو داریم.

حجت‌الاسلام عاملی ابراز داشت: علوم تجربی در بنیان خودش ابطال‌پذیری را به عنوان اصل قرار داده است و از آن زمان که به علم آزمون‌شده دست می‌یابد، ابطال‌پذیری گرفتاری‌ای را برای این علوم ایجاد کرده است. 

ضرورت توجه علوم انسانی اسلامی درباره مجموعه حقایق هستی

وی با اشاره به تعریف علما و حکما درباره علم ادامه داد: حکمایی داشتیم که علوم مختلف را می‌دانستند و دانش یکپارچه بر این معنا متمرکز بود که دانش یک پیکره دارد. ذیل دانش یکپارچه رویکرد بین رشته‌ای و فرارشته‌ای بین موضوعات مانند  اقتصاد سیاسی، پزشکی اجتماعی، مهندسی اجتماعی و غیره ایجاد شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این ترکیب‌ها را محصول ناتوانی در حوزه‌های رشته‌ای دانست و گفت: در این زمینه باید نگاهی چند رشته‌ای به پدیده‌ها داشته باشیم. این در حالی است که جهان مجازی، جهان دومی را ایجاد کرد که به لحاظ معماری با جهان اول تفاوت دارد. 

وی با بیان اینکه جهان مجازی ضرورت نگاه چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را افزایش داده است، افزود: علوم انسانی اسلامی  باید بتواند به مجموعه حقایق هستی توجه کند. زیرا رمزگشایی از رمزهای هستی ما را به علم یکپارچه می‌رساند. پس در فهم هستی نیازمند نگرش اسلامی هستیم.

ستاری: کتاب و مقاله نوشتن خوب است، اما هدف نیست

در ادامه این مراسم سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران گفت: من سر رشته‌ای در علوم انسانی ندارم. اما در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری سعی‌ می‌کنم روی مشکلات این علوم هم تمرکز کنم.

وی افزود: دانشگاه درست کردیم و دور آن دیوار کشیدیم! چیزی را به جوانان یاد می‌دهیم که شباهتی به نیاز مردم ندارد. هیچگاه به اینکه مردم کجا هستند، توجه نداریم! کتاب و مقاله نوشتن خوب است، اما هدف نیست.

ستاری با تأکید بر اینکه بسیاری از پژوهش‌ها سنخیتی با واقعیت و نیاز جامعه ندارد، بیان داشت: اگر درباره تجاری‌سازی علوم انسانی حرف می‌زنم، در واقع درباره محتوا صحبت میکنم. باید بتوانیم چیزهایی را که می‌نویسیم در جامعه پیاده‌سازی کنیم.

اگر کودکی عروسک «باربی» در دست دارد، مشکل از ما است

وی ادامه داد: اگر در فیلم و سریال شکست می‌خوریم، به دلیل نداشتن فضا و شرکت است. اگر فرزندان ما عروسک «باربی» در دست می‌گیرند، مشکل از ما است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه با تعریف تجاری‌سازی گفت: بحث تجاری‌سازی یعنی اینکه مردم و به ویژه فرزندان ما بتوانند از محصولات استفاده کنند. ما شتاب‌دهنده‌هایی ایجاد کردیم تا شرکت‌ها خلق شوند. در عین حال جوانان خوشفکر هم وارد این حوزه شده‌اند. باید دیدگاهمان را تغییر داده و علوم انسانی را در جامعه گسترش دهیم./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
احسنت
0
0