۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۲۸۸۵۴
همزمان با اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی؛

پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در قم به کار خود پایان داد

پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در قم به کار خود پایان داد
مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی همراه با اعطای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی و پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عصر روز پنجشنبه هفتم آذرماه در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم به کار خود پایان داد.

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم و رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان سخنران اصلی در این نشست حضور داشت.

وی انقلاب را مایه برکات و ظرفیت های بزرگ فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و از جمله در علوم انسانی دانست و گفت: البته این ظرفیت ها در حوزه علوم انسانی اسلامی مغفول مانده است.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) در ادامه با اشاره به برکات بی شمار انقلاب اسلامی عنوان داشت: آنچه مربوط به ما طلبه ها می‌ شود توجه به تحول عظیمی است که در حوزه های علمیه در همکاری با محافل علمی کشور و مراکز علمی  و پژوهشی و حتی مراکز علمی جهانی در طول این مدت برقرار شده و استفاده های متقابلی بین داخل و خارج صورت گرفته که این هم برکات بیشماری داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی معاون پژوهش حوزه های علمیه در این مراسم با اشاره به مطالعه الگوهای رفتاری در حوزه اقتصاد اسلامی با رویکرد کلان به تشریح فعالیت های خود در عرصه اقتصاد اسلامی پرداخت.

برنده جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به روش و داشتن بصیرت در اسلامی سازی علوم انسانی تصریح کرد: اگر یک علم یا یک نهاد با تمام اضلاع و ارکان اسلامی سنجیده شود می توانیم به نتیجه درست برسیم.

در ادامه این مراسم آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس حوزه علمیه تهران نیز با بیان این که مبانی، موضوع، مسایل، منهج و غایت، پنج عنصر رکنی علم هستند، گفت: علوم انسانی در همه مکاتب روی یک سنخ مبانی مبتنی نیست و مبانی هر مکتبی، در پیش انگاشته ها متفاوت است.

عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی از ارسال 450 چکیده مقاله و 363 مقاله به دبیرخانه این کنگره و همچنین شرکت نزدیک به 700 استاد حوزه و دانشگاه در این کنگره خبرداد.

همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، مراسم اعطای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با حضور آیت الله مصباح یزدی نیز برگزار شد.

فرزاد جهانبین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره علوم انسانی اسلامی از شناسایی و  تجمیع فعالیت های 100 صاحب نظر در عرصه علوم انسانی اسلامی خبرداد و گفت: در هر دوره یک یا دو نفر از این تعداد معرفی و تجلیل می شوند.

متن بیانیه چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی توسط دکتر محمدعلی متفکر آزاد استاد تمام دانشکده اقتصاد و مدیرت دانشگاه تبریز و رییس کمیسیون اقتصاد پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی قرائت شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی در مراسم چهارمین دوره که امروز در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)  و در حضور شماری از اساتید و پژوهشگران ارجمند حوزه و دانشگاه برپا می‌شود، موفق شد بر مبنای نظام نامه جایزه، پس از بررسی‌های چند مرحله‌ای، و اخذ آراء اساتید و نخبگان برجسته علوم انسانیِ اسلامی در رشته های ذی ربط، در نهایت دو تن از نظریه‌پردازان را شایسته دریافت جایزه در این دوره تشخیص دهد:

یک: استاد ارجمند جناب آیت الله آقای علی اکبر رشاد، در رشته فلسفه و روش شناسی علوم انسانیِ اسلامی، که علاوه بر خدمات بزرگ و منحصربفرد در عرصه‌های علمی و تحقیقی شامل نهادسازی، هدایت و تربیت دهها محقق زبده، و همچنین زمینه سازی برای شکل گیری صدها اثر علمی چه در ساحت علوم اسلامی و چه در ساحت علوم انسانیِ اسلامی، به طور خاص موفق شده‌اند ضمن ارائه دیدگاهی پیشرو و راهگشا در خصوص ماهیت، اصول، ساختار و قواعد علوم انسانیِ اسلامی، کمک قابل توجهی به پیشرفت این علوم نمایند.

دو: استاد ارجمند جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سید حسین میرمعزی در رشته اقتصاد اسلامی که ضمن نقش آفرینی مؤثر در جهت بسط و تقویت دانش اقتصاد اسلامی در ایران، موفق شده اند نظریات ارزشمندی را در جهت استحکام بخشی به مبانی دانش اقتصاد اسلامی و نیز تکمیل و تعمیق نظام اقتصادی اسلام ارائه نمایند./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
جالبه فقط دو نفر برگزیده داشته رئیس و معاون پژوهشگاه که خود متولی این گنگره هستند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
باید به استاد مصباح جایزه می داند نه به خودشان
0
0