۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۲۸۹۳۸
رییس انجمن اصول فقه:

تبیین علمی بیانیه گام دوم رسالت حوزه علمیه است

تبیین علمی بیانیه گام دوم رسالت حوزه علمیه است
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تصریح بر این که اگر به بیانیه گام دوم توجه می شد حوادث اخیر به وجود نمی آمد، گفت: سه اصل عزت، حکمت و مصلحت سه رسالت مهم بیانیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدی در نشست علمی تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان این که رسالت اصلی حوزه علمیه در قبال بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین علمی جنبه های مختلف و عرصه های متعدد آن است، اظهار کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب بسیار حکیمانه، مدبرانه، هوشمندانه و راهبردی است.

رییس انجمن علمی اصول فقه حوزه علمیه ادامه داد: اگر در تمامی عرصه ها این بیانیه مورد نظر قرار گیرد بسیاری مشکلات ایجاد نمی شود به عبارت دیگر اگر این بیانیه مورد توجه قرار می گرفت و سه اصل بسیار مهم عزت، حکمت و مصحلت در این بیانه اهمیت داده می شد که در مسائل داخلی  و بین المللی راهبرد است این حوادث اخیر ایجاد نمی شد.

وی با بیان این که 25 عنوان از بیانیه گام دوم استخراج می شود، اظهار کرد: عناوینی مانند انعطاف، عدم انفعال، عدم تحجر و اصول گرایی، مدیریت جهادی و پیشرفت، توسعه عدالت، تجربه  و جوان گرایی را می توان از بیانیه استخراج کرد که پیشنهاد می دهم جلسات متعددی در این زمینه برگزار شود و به این عناوین پرداخت و باید در دروس حوزوی این بیانیه به جدیت دنبال شود و کارگاه ها و کلاس آموزشی ایجاد شود که می تواند برای حوزه و نظام موثر باشد.

وی محور بحث خود را انقلاب فرا نظام دانست و گفت: انقلاب های فراوانی همانند انقلاب کبیر فرانسه یا سوسیالیسم شوروی به وجود آمده است اما در این موارد براساس انقلاب نظامی تشکیل شد و اهداف به فراموشی سپرده شد به عبارت دیگر انقلاب تبدیل به نظام شد اما اهداف انقلاب به فراموشی سپرده شد و تنها انقلاب ایران است که انقلابی صورت گرفت و فراتر از یک نظام به انقلاب توجه می شود.

وی ادامه داد: انقلاب ایران، نظام را در خود نهفته است انقلابی که فرا نظام است یا به عبارت دیگر نظامی که فرا حکومتی است؛ نظام وسیله ای برای اجرا شدن اهداف بلند انقلاب است؛ اگر به بیانیه گام دوم توجه شود روح آن همان انقلاب فرا نظامی است؛ همچنین رهبر معظم انقلاب ابتدای بیانیه را با تمدن سازی شروع  و در آخر نیز سبک زندگی را معرفی کرده است که نشان می دهد دیدگاه ایشان انقلاب فرا نظام است که به دنبال آن تمدن سازی ایجاد می شود و می خواهد سبک زندگی نوینی به جهان معرفی کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به دلایل انتخاب موضوع بحث خود گفت: از دلایل انتخاب این موضوع می توان به این مورد اشاره کرد که غایت رسالت انبیا در قرآن انقلاب فرا نظام معرفی شده است و اهدافی را بیان می کند که باید با حکومت همراه باشد.

وی ادامه داد: روایات، شیوه حکومت امام علی، اهداف حکومت حضرت مهدی، قاعده نفی سبیل، قاعده نفی سلطه و موارد دیگر نشان می دهد که در اسلام انقلاب فرا نظام مطرح است که امیدواریم این بیانیه گام دوم انقلاب به درستی در رسانه ها معرفی شود./1324/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
رسیدن به تمدن اسلامی مستلزم شناخت تمدن رقیب و عناصر تشکیل‌دهنده آن است. در شناخت عناصر تمدن رقیب باید دستاوردهای مثبت و تحولات و اختراعات و ابتکارات را اخذ کرده و از آنان بیاموزیم .
1
0
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
معنای انقلاب فرا نظام چیست، اتفاقا انقلاب‌ها در متن نظامات خاص خود تعریف می‌شوند و این بستگی به اهداف، آرما‌نها و شعاع معرفتی یک انقلاب دارد. مثلا نظام می‌تواند نظام ملی باشد و می‌تواند نظام جهانی باشد، ما چیزی فراتر از بک نظام مدون در دائره و گستره آرمانی آن نداریم.
تعابیری مانند فرا حکومت و فرا نظام، نه تنها غلط و بی‌معنا بلکه ناشی از عدم درک مأموریت‌های بیانیه گام دوم است
0
0