۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۶۲۹۰۸۵

روایت امیرآبادی از اصرار رییس جمهور و دولت بر اجرای طرح گرانی بنزین

روایت امیرآبادی از اصرار رییس جمهور و دولت بر اجرای طرح گرانی بنزین
عضو هیأت رییسه مجلس با اشاره به کوتاهی دولت در اجرای قانون مدیریت سوخت، جزئیاتی از وقایع جلسه سران قوا در شورای هماهنگی اقتصادی درباره گرانی بنزین را روایت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در نشست بصیرتی که در مسجد چهارده معصوم(ع) قم برگزار شد، با اشاره به حوادث اخیر در کشور در پی گرانی قیمت بنزین گفت: با توجه به گرانی قیمت بنزین در کشورهای همسایه، طرح افزایش قیمت بنزین در چند سال گذشته در مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه قیمت بنزین در پاکستان لیتری 11 هزار و 600 تومان است، اظهار داشت: در سفری که به پاکستان رفته بودم، پاکستانی ها می گفتند حاضر هستیم بنزین را از کشور شما لیتری 5 هزار تومان بخریم و در کشور خودمان بفروشیم؛ همچنین در کشور ترکیه نیز بنزین لیتری 15 تا 18 هزار تومان به فروش می رسد.

امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه ارزانی قیمت بنزین در داخل کشور سبب سوء استفاده قاچاقچیان سوخت می شود، ابراز داشت: طبق آماری که به دست آمده، روزانه بین 15 تا 20 میلیون لیتر بنزین به صورت قاچاق به کشورهای رفته است.

بی عرضگی مسؤولان و باندهای رانت خواری سبب بی کیفیتی ماشین های ایرانی شده است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کیفیت خودروهای ایرانی تأکید کرد: بی عرضگی مسؤولان و وجود باندهای رانت خواری که در ایران خودرو و سایپا بوده و هست سبب بی کیفیتی ماشین های ایرانی شده است؛ میانگین مصرف سوخت در ماشین های دنیا 6 لیتر در 100 کیلومتر برآورد شده، اما میانگین مصرف خودروهای ایرانی 12 لیتر در 100 کیلومتر است؛ یعنی اگر ما ایران خودرو و سایپا را تعطیل کنیم، سالی 16 تا 17 هزار میلیارد تومان سود خواهیم کرد و اگر 110 هزار کارگر این مجموعه ها نیز بیکار شده و ما ماهی 3 میلیون تومان به آن ها بدهیم باز هم به نفعمان خواهد بود.

وی با بیان اینکه صاحبان قدرت و رانت خواران همواره افراد خود را به عنوان اعضای هیأت مدیره به سایپا و ایران خودرو می فرستند، ابراز داشت: همه عوامل مذکور دست به دست هم داده است که هم ایران خودرو و سایپا تبدیل به یک مرکز مورد استفاده برای مراکز قدرت و سیاست شده و هم خود این دو مجموعه از سوی مجلس و دولت حمایت شوند و به پشتوانه این حمایت اجازه ندهند یک خودرو خوب در کشور ساخته شده و یا به داخل وارد شود.

امیرآبادی فراهانی با ابراز تعجب از عملکرد دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین بیان کرد: ما هر سال در مجلس پیشنهاد افزایش بنزین را به صورت 100 و یا 200 تومانی به دولت می دادیم اما قبول نمی کردند، اما مایه تعجب است که دولتی که با افزایش چند درصدی قیمت بنزین مخالفت می کرد یک باره آن را 300 درصد افزایش دهد.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در شش سال گذشته اجازه نداد قیمت بنزین شیب ملایم خود را حفظ کند، گفت: طرحی که بنده آن را با عنوان «هر ایرانی یک لیتر» ارائه کردم از سوی دولت رد شد، در حالی که اگر این طرح اجرا می شد فقط افراد کمیته امدادی که ماشین نداشتند و می توانستند بنزین خود را بفروشند بیش از 3 میلیارد تومان در سال عایدشان می شد.

وی اضافه کرد: در جلسه ای بنده به آقای زنگنه در رابطه با طرح مذکور فشار آوردم، اما او گفت آقای رییس جمهور با این طرح مخالف است، زیرا افرادی که بالا شهر زندگی می کنند، چند ماشین دارند و این طرح سبب نارضایتی آنها شده و دست به اعتراض می زنند.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: دولت چند ماه گذشته طرحی را به مجلس آورد که طی آن بنا بود قیمت بنزین افزایش داشته باشد و مجلسی ها به آن رأی ندادند؛ اکثر نمایندگان مجلس از آن جهت به گرانی بنزین رأی ندادند که سال انتخابات است و اگر به آن رأی می دادند مردم در انتخابات دیگر به آنها رأی نمی دادند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت چند ماه نسبت به طرح افزایش قیمت بنزین سکوت کرد تا اینکه گفتند این طرح در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده است؛ هنگامی که ترامپ از برجام خارج شد ما با سه مسأله هسته ای، منطقه ای و اقتصادی مواجه شدیم که مسائل هسته ای به شورای هسته ای، مسائل منطقه به شورای عالی امنیت ملی و مسائل اقتصادی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا سپرده شد.

وی ادامه داد: اعضای شورای هماهنگی اقتصادی متشکل از 15 نفر است که 8 نفر آن از مجلس، 4 نفر آن از دولت و 3 نفر آن از قوه قضاییه هستند و دور زدن تحریم ها و بررسی مسائلی همچون ورود و خروج ارز و نفت از کشور از مأموریت های این شورا محسوب می شود.

جزئیاتی از جلسه سران قوا در شورای هماهنگی اقتصادی کشور

امیرآبادی فراهانی بیان کرد: اخبار شورای هماهنگی اقتصادی به دلایل امنیتی رسانه ای نمی شود تا دشمن از تصمیمات اقتصادی ما خبر نداشته باشد؛ متأسفانه آقای روحانی از این شورا سوء استفاده کرد و هر آنچه از طرح هایی که مجلس بدان رأی نمی داد را در این جلسه مطرح می کرد و به تصویب می رساند که موضوع وزارت بازرگانی یک نمونه بارز از این کار است.

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نخستین بار هنگامی که دولت مسأله گرانی بنزین را در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح کرد، آقای لاریجانی و آقای رئیسی با آن مخالفت کرده و گفتند این جلسه جای طرح کردن اینگونه مسائل نیست، اما آقای روحانی این طرح را چندین مرتبه در جلسات بعدی مطرح کرد و در نهایت سران دو قوه دیگر نیز مجبور شدند بپذیرند روی این طرح کار کارشناسی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: اعضای مجلسی و دولتی شورای هماهنگی اقتصادی کارگروه هایی را تشکیل می دهند و پس از کارشناسی سه گزینه مطرح می کنند که یکی از آن گزینه ها هزار و 500 تومان نرخ دولتی و 3 هزار تومان نرخ آزاد بوده است؛ آقای رئیسی نسبت به این طرح مخالفت کرد و گفت «من با دو نرخی کردن قیمت بنزین مخالف هستم».

امیرآبادی فراهانی ابراز کرد: جمع بندی جلسه سران قوا به طرح اخیر افزایش نرخ بنزین انجامید و آقای رییس جمهور نامه ای به حضرت آقا نوشت و مسأله را با ایشان در میان گذاشت؛ رهبر معظم انقلاب در رابطه با این طرح مخالفت کرده و فرمودند باید در ارتباط با گرانی بنزین اجماع صورت بگیرد.

وی افزود: نهایتاً آقای روحانی در یک جلسه امضای صورت جلسه را از آقای لاریجانی و در یک جلسه دیگر امضای آقای رئیسی را گرفت، اما آقای رئیسی هنگام امضا کردن نوشت «به شرط آن که تمهیدات لازم صورت بگیرد»؛ دولت در نهایت طرح افزایش قیمت بنزین را به صورت مخفیانه و بدون این که به کسی اطلاع دهد بالا برد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: افزایش قیمت بنزین موجی از اعتراضات را در جامعه ایجاد کرد و مردم تصمیم به اعتراضات خیابانی گرفتند؛ در این هنگام آقای روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقصیر را گردن مجلس و مراجع تقلید انداخت و گفت همه چیز داشت خوب پیش می رفت تا اینکه آقایان مراجع و نمایندگان مجلس موضع گرفتند.

وی مطرح کرد: ما از مدت ها قبل مطلع بودیم که بنا است در دی ماه فتنه ای در کشور انجام شود و می دانستیم دشمن می خواهد از طریق اراذل و اوباش و سلطنت طلب ها آتش یک فتنه جدید را در جامعه برپا کنند؛ دشمنان ما از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود از مدت ها قبل ارازل و اوباش را شناسایی کرده بودند و با پرداخت حقوق ماهیانه آنها را برای اغتشاش گری آموزش می دادند تا آنها را در روز مبادا به کار بگیرند.

امیرآبادی فراهانی خاطرنشان کرد: دشمن از دی 96 تا قبل از فتنه اخیر عوامل خود را آموزش داده بودند و در حوادث اخیر به میدان فرستاد؛ دشمن می خواست اعتراضات را از دی ماه آغاز کرده و تا بهمن و اسفند ادامه دهد تا نگذارد انتخابات برگزار شود تا کشور بدون مجلس شده و سپس سراغ رییس جمهور و دولت برود تا نظام جمهوری اسلامی به خطر افتاده و نابود شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وقتی اعتراضات مردم در پی گرانی بنزین شروع شد دشمن بخشی از عوامل خود را مسلح کرده و درگیری های مسلحانه در جامعه ایجاد کرد که شاهد حوادث دردناکی همچون آتش زدن کارگر مظلوم پمپ بنزین بودیم؛ تعرض به خانه های مردم، قتل کودکان و غارت اموال عمومی و ملی از اهداف دشمن در اغتشاشات  فتنه اخیر بود.

وی گفت: صبح روز یکشنبه یکی از کارشناسان امنیت ملی به مجلس آمده بود و گفت قضیه از گرانی بنزین و مردم عبور کرده و نظام را هدف گرفته اند، از این جهت طبق سفارشات رهبر معظم انقلاب به رییس مجلس و با توجه به سخنان ایشان در درس خارج ما درصدد مقابله با اهداف دشمن برآمدیم.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه ما شجاعت و عدالت ولی فقیه را به وضوح در موضع رهبر معظم انقلاب مشاهده کردیم، عنوان کرد: ایشان با اعلام موضع خودشان صف مردم را از صف اشرار جدا کردند و با سخنان ایشان تکلیف مردم روشن شد و دانستند که باید به خانه هایشان بروند و هیزم به آتش دشمن نریزند.

وی با اشاره به اینکه مردم صبح روز یکشنبه طبق توصیه های رهبر انقلاب صحنه را ترک کردند و کسانی که مانده بودند و اغتشاشگری می کردند پیاده نظام دشمن بودند، گفت: مقدار زیادی TNT از اغتشاشگران ضبط شده است.

مقصر اصلی بخشی از اغتشاشات و حوادث اخیر در کشور آقای زنگنه است

امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: استیضاح آقای زنگنه پس از طرح افزایش قیمت بنزین در مجلس کلید خورده است و باید به مجلس آمده و نسبت به همه اظهارات خود در رابطه با دو نرخی بودن و یا تک نرخی بودن بنزین پاسخگو باشد؛ مقصر اصلی بخشی از اغتشاشات و حوادث اخیر در کشور آقای زنگنه است، چراکه حتی به وزیر کشور فشار آورده بود که قیمت گازوئیل را نیز افزایش دهد که آقای رحمانی فضلی آن را نپذیرفت و شورای امنیت کشور نیز با آن مخالفت کرده بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تصمیم داریم که از طرح افزایش قیمت بنزین حمایت کنیم، زیرا نظام هزینه اش را پرداخت کرد و اگر عقب نشینی کنیم بدون شک اشرار گمان می کنند با اغتشاش گری می توانند نظام را به عقب نشینی وادار سازند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی  ابراز کرد: بنا شده است طرح افزایش قیمت بنزین تا یک یا دو ماه آینده اجرایی شود تا دولت بودجه را به مجلس بیاورد؛ یکشنبه هفته آینده آقای رییس جمهور بودجه را به مجلس می آورد و ما طبق ماده 39 برنامه ششم مکلف هستیم تبصره 14 را رسیدگی کنیم؛ تبصره 14 در آمدهای دولت در زمینه انرژی و حل مصرف آن است.

وی با بیان اینکه تصمیم اخیر مسؤولان در رابطه با افزایش قیمت بنزین بسیار عجولانه بود، عنوان کرد: ما بررسی های کارشناسی را انجام می دهیم و تصمیمی به صورت کارشناسانه برای مردم خواهیم گرفت؛ تصمیمات عجولانه مسؤولان سبب می شود تا گرانی ها به سایر کالاها و خدمات حمل و نقل سرایت کند؛ اگر تمهیدات لازم پیش از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین صورت می گرفت و از مسؤول اتحادیه تاکسیرانی دعوت می شد تا در جریان امور قرار بگیرد، کرایه تاکسی ها بدون نظارت بالا نمی رفت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه وزرای دولت در رابطه با قیمت کالاها به مردم دروغ نگویند، یادآور شد: قیمت کالاها بالا رفته و باید با متخلفان برخورد قاطع صورت گیرد؛ برخی کالاهای دولتی از جمله ماشین ها گران شده است و دولتمردان باید نسبت به این قضیه به مجلس پاسخگو باشند، گرچه متأسفانه مجلس فعلی دولت زده است./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 13
حسین ثالث موید
ارسال نظرات