۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۲۹۴۲۵
استاد حوزه علمیه:

انسان به بهانه آزادی حق ندارد انسانیت را زیر سوال ببرد

انسان به بهانه آزادی حق ندارد انسانیت را زیر سوال ببرد
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان به بهانه آزادی حق ندارد انسانیت را زیر سوال ببرد، گفت: آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی تحقق پیدا نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرکار خانم فاضله، فاطمه ملک پور استاد حوزه علمیه، امروز در جلسه بینش مطهر که در مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) برگزار شد، با اشاره به دین گریزی برخی جوانان جامعه، گفت: دین شناسی لازمه دینداری است.

وی دین اسلام را مایه سعادت و رستگاری دانست و ادامه داد: اگر دین در جامعه به درستی برای مردم تبیین شود دیگر شاهد افزایش دین گریزی در جامعه نخواهیم بود.

ملک پور با تاکید بر اینکه طلاب اهتمام ویژه ای به مطالعه کتب شهید مطهری داشته باشند، ابراز کرد: هجمه مطالب درست و نادرستی که روزانه از طریق پیام رسانهای مختلف به ذهن انسانها وارد می شود بسیار زیاد و اذهان عمومی را با شلوغی و در هم ریختگی درگیر می کند در حالی که با مطالعه کتاب می توان ذهن را طبقه بندی و نظام مند کرد زیرا تا زمانی که اطلاعات نظام مند نباشد نمی توان از آن ها به درستی بهره برد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: دلیل دیگر این است که با مطالعه کتب این شهید بزرگوار می توانیم پاسخ شبهات را دریافت کنیم. آثار شهید مطهری آثاری عقل محور است و آنچه با عقل انسان همخوانی داشته باشد ناخودآگاه قلب در برابر آن کرنش می کند و درصورتی قلب آثار  را نمی پذیرد که در قلب طغیان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مبحث آزادی در آثار شهید مطهری، بیان داشت: آزادی از آن دسته مباحثی است که در دنیا تعاربف متعددی دارد به عنوان مثال ما ۴۰ سال پیش انقلاب کردیم و گفتیم استقلال، آزادی جمهوری اسلامی و یا منافقان و شبکه های معاند ادعا می کنند در ایران آزادی وجود ندارد.

ملک پور ادامه داد: اما شهید مطهری بیان می کند که آزادی در مورد انسان است و انسان جنبه های مشترکی با حیوانات دارد که یک طبیعت وجود و دیگر طبیعت مادی، آنی و شیطانی است که یک جنبه نیز مختص انسان است و آن فطرت نام دارد که یک طبیعت الهی و عالی محسوب می شود.

استاد حوزه علمیه افزود: شهید مطهری این موضوع را بیان می کند که اگر برای انسان بعد عالی و بعد مادی حل شود تمام مسایل برای او حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه آزادی دارای دو جنبه آزادی از چه و آزادی به چه تقسیم می شود، گفت: شهید مطهری آزادی را در آزاد شدن از امیال و رسیدن به خواسته های الهی می داند و این نوع  آزادی را آزادی معنوی می نامند چون قرار است این آزادی در درون انسان رخ دهد و هر چه که در جنبه های مادی باشد آزادی اجتماعی نام می گیرد.

ملک پور ادامه داد: تمامی خواسته های انسان از جمله این که چه بخورد، چه بپوشد و چگونه رفتار کند همگی در بعد مادی قرار می گیرد و اگر بتواند از چنگال امیال نفسانی خود را رها کند آزاد است. چرا که می داند آنچه که به عنوان خوراک به او داده می شود برای بقای جسم اوست پس دنبال شکم چرانی نمی رود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تعریف شهید مطهری درباره آزادی، اظهار داشت: به استخدام درآمدن جنبه های آنی وجود مثل حیوانیت و مثل طبیعت برای یک هدف و غایت عالی، آزادی نام دارد.

استاد حوزه علمیه رسیدگی به جسم و وجود ذاتی را مقدس دانست و بیان داشت: اگر انسان به بعد مادی وجودی خود اهمیت ندهد و دچار بیماری شود قطعا نخواهد توانست در بعد عالی و معنوی پیشرفت چشم گیری داشته باشد.

وی به اهمیت فراوانی که جوامع غربی به آزادی اجتماعی می دهد اشاره کرد و اظهار داشت: جوامع غربی در کنار این همه ارزشی که برای بعد مادی انسان قائل هستند هیچگونه اهمیتی به بعد معنوی و آزادی معنوی انسانها نمی دهند و اگر در غرب قانون وجود نداشته باشد هیچ گونه التزامی به رعایت اخلاق و انسانیت ندارند. اما به گفته شهید مطهری آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی تحقق پیدا نمی کند.

ملک پور با اشاره به پنج اصل آزادی در اسلام، عنوان کرد: در اسلام فرد تا وقتی آزاد است که به بعد عالی خودش و دیگران آسیبی نزند و خود ذاتی انسان در اسارت خود عالی او باشد و چون انسان خدا نیست به دلیل غایت انسانی خداوند به او حق حیات داده است؛ بنابراین هیچ فردی حق ندارد به بهانه آزادی انسانیت را زیر سوال ببرد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات