۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۶۲۹۴۶۶
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

ابعاد گسترده گام دوم انقلاب و نسبت آن با دین

ابعاد گسترده گام دوم انقلاب و نسبت آن با دین
مدیر حوزه علمیه کشور با اشاره به اهمیت تأمل و تفکر حوزه عملیه در بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: حوزه علمیه باید ضمن فهم بیانیه گام دوم پرچمدار آن در کشور باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، صبح امروز در اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اصفهان، با تقدیر از حضور علمای استان‌های اصفهان، مرکزی، قم و چهارمحال و بختیاری در این اجلاسیه، گفت: بیانیه گام دوم یک منشور کلان و راهبردی بود که از سویی گذشته انقلاب اسلامی را تحلیل و تبیین کرد هم آفات بزرگ و آنچه در پیش روی افق انقلاب اسلامی است را مورد بررسی قرار داد و درهای جدیدی از دیدگاه انقلاب اسلامی برای مردم گشود.

وی در ادامه افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شاهد نظریات مهم راهنمای انقلاب اسلامی هستیم، نظریاتی که در فراروی انقلاب اسلامی می‌تواند گره‌گشای ما و چراغی برای مسیر آینده ما باشد، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تحلیل روشن از مسیر آینده انقلاب اسلامی برای ما دارد.

آیت الله اعرافی با تأکید بر ضرورت تحلیل و تأمل در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تصریح کرد: دشمن چنین القا می‌کند که یا ما باید راه سکولاریسم را طی کنیم یا اگر در دامان دین آمدیم باید مسیر رشد را کنار بگذاریم، ما باید راهی صحیح از جمع این دو به جامعه و به جهان ارائه دهیم که رشد و ترقی در کنار دین مداری و دینداری قرار بگیرد.

مدیر حوزه علمیه کشور با اشاره به ناتوانی مکاتب مختلف از جمع میان دین و دنیا، اظهار کرد: نباید آرمان خواهی باعث نادیده گرفته شدن جامعه و واقعیت‌ها باشد، اما بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب، آرمان خواهی ما مواجهه با آرمان‌های دروغین و در نظر گرفتن واقعیت‌ها است، انقلاب اسلامی نشان داد ملیت ایرانی می‌تواند در پرتو اندیشه ناب اسلامی تفسیر شود.

 

اسلام پاسخگوی همه نیازهای هویتی ما است

وی با بیان اینکه اسلام پاسخگوی ظرفیت‌های هویتی و ملیتی ما است، خاطرنشان کرد: ملیت و امت در کنار یکدیگر قابل جمع هستند، شعار نه غزه نه لبنان شعار غلطی است، می‌توان بدون فاصله گرفتن از امت اسلامی ملیت و تمدن را محفوظ داشت و این از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، می‌شود مدافع سر سخت مذهب بود اما اسلام را در خیمه وسیع جهان اسلام دید.

آیت الله اعرافی در ادامه افزود: دوگانه نظام و انقلاب بسیاری را دچار خطا کرده است، کسانی گمان می‌کردند اکنون که به نظام و حکومت اسلامی رسیده‌ایم مبانی انقلاب را باید کنار بگذاریم، احیانا کسانی برعکس این فکر می‌کردند، اما اندیشه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب بر این است که ما نظام و حاکمیت داریم اما روح انقلاب باید همچنان زنده و پویا در کشور و جهان باشد.

مدیر حوزه علمیه کشور با اشاره به اعتقاد رهبر معظم انقلاب مبنی بر پافشاری بر اصول و مبادی انقلاب در عین نرمش و تعامل با دنیا، تصریح کرد: میان منافع ملی و آرمان‌ها می‌توان جمع کرد، اینطور نیست که منافع ملی ما در دنیا در برابر آرمان‌ها و ایده‌های انقلاب و مقاومت باشد، بلکه این دو جمع صحیحی هستند و در پرتو مقاومت و ایستادگی منافع ملی ما محفوظ خواهد ماند.

وی ادامه داد: کسانی فکر می‌کنند اگر به زندگی جاری فکر می‌کنیم باید از رویکرد تمدنی چشم بپوشیم و یا برعکس، اما اندیشه انقلاب اسلامی و انچه در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده نشان دهنده جمع میان این دو است، انقلاب اسلامی برخاسته از قم است و نشان داده که می‌توان به آفاق بلند تمدن سازی توجه کرد اما به زندگی جاری هم توجه داشت و جمع بین این دو ممکن است.

 

عدالت و توسعه در انقلاب اسلامی قابل جمع گردیده است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند یا باید به لیبرالیسم روی آورده و به دنبال توسعه و پیشرفت برویم یا به دنبال سوسیالیسم و عدالت باشیم و چشم بر توسعه بپوشانیم، عنوان کرد: انقلاب اسلامی و اندیشه انقلاب نشان داده است جمع بین عدالت و توسعه می تواند صورت بگیرد و رویکرد ما باید چنین باشد.

مدیر حوزه علمیه کشور به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مسؤولیت ما این است که درون حوزه از فهم کامل نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب برخوردار شده و نظام فکری خود را منطبق بر آن قرار دهد و پرچمدار و نشر دهنده آن باشند، پرچم داری حوزه علمیه از بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند اهتمام حوزه علمیه به جوانان درون حوزه علمیه است.

وی در ادامه اظهار کرد: علم و نظریه که ریشه در فقاهت و مبانی فکری و علمی حوزه علمیه دارد باید توسعه یابد، از سویی مبانی انقلاب باید بیش از پیش در حوزه علمیه تولید شود و مردمی بودن حوزه نیز باید گسترش یافته و حوزه در معنای تعلق به جامعه معنی و مفهوم پیدا کند.

آیت الله اعرافی با تأکید بر ضرورت بینش و بصیرت حوزه علمیه نسبت به مسائل کشور و جهان و دفاع از رهبری و ولایت، خاطرنشان کرد: با تمام توان و در حد وسع در همین مسیر گام خواهیم برداشت و در حد امکان به نیازهای جدید و نو حوزه علمیه با تکیه بر اصالت‌های تاریخی پاسخ خواهد داد./1304//210/خ

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
حوزه علمیه برای پاسخ گویی و نقش آفرینی در چشم انداز جمهوری اسلامی ایران یعنی باز آفرینی تمدن اسلامی نیازمند است به مرزهای جدید به ویژه در حوزه فقه به حوزه های جدید ورود پیدا کند تا بتواند به آنها پاسخ دهد که برای چنین کاری برنامه های متعددی در حال پیگیری است.
0
0