۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۶۲۹۷۱۳
فرماندار پیشین مشهد:

شفاف سازی موجب رضایت مردم می شود

شفاف سازی موجب رضایت مردم می شود
فرماندار پیشین مشهد گفت: هر چه قدر به سمت شفاف سازی برویم بیشتر رضایت مردم را جلب خواهیم کرد و این مستلزم داشتن رسانه آزاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نوروزی، فرماندار پیشین مشهد امروز در همایش انتخابات و رسانه در دانشگاه علمی کابردی مشهد با گلایه از عدم تفکیک خبر و تحلیل خبر در صدا و سیما، گفت: امروز صدا و سیمای کشور رویداد خبری را با تحلیل مخلوط کرده و بیان می کنند، این کاری غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای و از افت های رسانه های ما است.

وی با اشاره به روز ضد استکباری و ضد استعماری ۱۶ آذر، گفت: برخی به دنبال تغییر ماهیت اصلی این روز هستند و اصل نامگذاری امروز به حاشیه رفته است و رسانه ها باید این روز را برای جامعه دانشجویی و مردم تبیین کنند.

نوروزی به رسانه آزاد، جامعه آزاد و انتخاب آزاد اشاره و بیان داشت: ارزش انسان به علم و آگاهی و دانستن است و رسالت رسانه آگاهی بخشی است که از ابعاد مهم انسان است اما اگر رسانه خود آزاد از قید و بندها نباشد، نمی تواند آزاد کند.

فرماندار پیشین مشهد به قوانین موجود در جامعه برای دسترسی به اطلاعات و آزاد بودن رسانه و مردم افزود: قانون دسترسی به اطلاعات و اسناد را داریم اما امروز بیشتر محدودیت هایی که دولت اعمال می کند، ضد این قانون است و رسانه باید تبیین کند همچنین در قانون اساسی نیز بندهایی در مورد آزاد بودن دسترسی به اطلاعات و تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون آمده است و به آزادی رسانه ها نیز اشاره داشته است.

وی افزود: هر چه قدر به سمت شفاف سازی برویم بیشتر رضایت مردم را جلب خواهیم کرد و این مستلزم داشتن رسانه آزاد است.

نوروزی به شاخصه های دموکراسی و کشور آزاد اشاره و بیان داشت: انتخاب آزاد، نظارت، مشارکت اقلیت ها، آزادی نقل گفتگو، رعایت حقوق دیگران، جابجایی آسان قدرت و پایبندی به قوانین از شاخصه های دموکراسی است و بدون آزادی و دموکراسی پیشرفت حاصل نخواهد شد همچنین تا در فکر افراد توسعه ایجاد نشود مشکلی حل نمی شود پس این آزادی را رسانه ها باید تبیین کنند.

فرماندار پیشین مشهد با بیان این که حکومت ها باید نگاه روش شناختی به آزادی داشته باشند، گفت: وقتی از آزادی صحبت می شود خیلی از افراد تلقی ارزش مدارانه دارند اما اگر به عنوان روش به آزادی نگاه نشده و آزادی را به عنوان یک روش به چالش نکشند، مشکل حل نمی شود.

وی به ارکان دموکراسی اشاره و ابراز کرد: احزاب، مجلس، دستگاه قضایی مستقل، نهادهای  نظارتی، مجمع تشخیص مصلحت، صدا و سیما و مراکز اثر گذار غیر دولتی مانند مراجع تقلید و ائمه جمعه از ارکان دموکراسی است و رسانه ها باید به این ارکان تمرکز کرده و به تحلیل و نقد آن ها بپردازند.

نوروزی افزود: امروز مجلس در جایگاهی نیست که اقتدار خود را نشان دهد و بازخواست کند و این ها را باید رسانه ها مطالبه کنند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات