۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۵
کد خبر: ۶۳۰۳۴۸
آیت الله شب زنده دار:

اجازه نفوذ دشمن در فکر و عقیده جوانان را ندهیم

اجازه نفوذ دشمن در فکر و عقیده جوانان را ندهیم
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به هجمه های همه جانبه رسانه ای دشمن علیه اعتقادات جامعه به ویژه جوانان تأکید کرد که نباید اجازه نفوذ دشمن در فکر و عقیده جوانان را بدهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با بیان این که بندگی دارای مراتب گوناگونی است، گفت: برای این که بتوانیم بندگی را در خود نهادینه کنیم و ارتقا ببخشیم باید سه رکن مهم را رعایت کنیم.

وی افزود: رکن نخست این است که انسان از لحاظ عقل نظری و استدلالی باید خود را قانع کند که حتما بنده خدا باشد، از نظر عقلی و فکری با استدلال و دلیل باید نفس را خاضع کرد که انسان برای سعادت چاره ای جز بندگی ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رکن دوم این است که بعد از قانع شدن نفس باید در مقام عمل به اموری توجه داشته باشد، اظهار داشت: نفس باید به اعمال و اموری عادت پیدا کند و به آن ها التزام داشته باشد.

وی ادامه داد: رکن سوم این است که انسان موانع بندگی را بشناسد و درصدد رفع آن برآید، در همه امور برای ارتقا و رسیدن به سعادت باید این سه امر را در خود محقق کنیم؛ در راستای قانع کردن نفس چون انسان خود را دوست دارد دنبال این است که به نقطه سعادت و خوشبتی برسد و آن را به دست آورد.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که بشر جاهل است و باید گوش به فرمان عالم به همه امور باشد، ابراز داشت: انسان برای رسیدن به سعادت راهی جز گوش دادن به اوامر الهی ندارد، متأسفانه امروزه با توجه به رشد رسانه ها و آسان شدن رسیدن هر حرفی به هر کسی، جوانان عزیز ما در معرض سخنان نامربوط و نادرست و انحراف هستند، راه این است که باید با استدلال و برهان نفوس جوانان را قانع کرد.

وی عنوان کرد: جوانان امروز تحصیل کرده و با استدلال آشنا هستند و می توان با استدلال های قوی آن ها را قانع کرد، اگر عقاید انسان محکم باشد در اخلاق و امور دیگر هم در مسیر درست قرار خواهد گرفت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر انسان به پایان خوش و دستاوردهای بندگی خدا یعنی وعده های الهی در این زمینه توجه کند با قدرت بیشتری می تواند پیش برود، چرا که اگر انسان بندگی دیگران را بکند جز خواری و مذلت نتیجه ای ندارد، انس با قرآن و خواندن برخی سوره ها به انسان انگیزه مضاعف می دهد.

وی اضافه کرد: مسأله دیگر توجه به کیفرهای عدم بندگی است که اگر دقت کنیم زیربنای این کیفرها در واقع رحمت الهی است یعنی چون خدا بنده های خود را دوست دارد و می داند که با قراردادن کیفرها انسان حرکت می کند این روش را انتخاب کرده است.

آیت الله شب زنده دار با بیان اینکه اگر انسان بندگی نکند پاداش ها را از دست داده و مستحق کیفر می شود، گفت: یکی از امور فطری در انسان این است که وقتی کسی دست او را گرفت و حوائج او را برآورده کرد به او علاقه مند می شود و می خواهد شکرگزار او باشد.

وی افزود: اگر به نفس توجه دهیم که منشأ همه نعمت ها خداوند متعال است دنبال شکرگزاری خداوند می رود، مطالعه تنها در کفایه و امثال آن منحصر نمی شود بلکه انسان باید ادعیه و زیارات را با دقت مطالعه کرده و از معارف ناب آن بهره مند شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که تربیت نفس کار سختی است، اظهار داشت: انسان باید تمرین کند و اهتمام داشته باشد تا نفس خود را تربیت کند، امروز باید صداسیما، زندگی، دانشگاه ها و حوزه های ما مطابق سیره اهل بیت(ع) باشد.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
تحریف خط امام و رهبری از اهداف اصلی دو قطبی سازان است و رواج فرهنگ بیگانه در دستور کار آنها قرار دارد.
0
0