۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۳۰۳۵۱
آیت الله میرباقری:

روح تمدن غرب جدایی دین از زندگی است | لزوم "مواجهه تمدنی" در برابر مدرنیته

روح تمدن غرب جدایی دین از زندگی است | لزوم
نماینده خبرگان با بیان اینکه روح تمدن غرب را جدایی دین از زندگی بشریت تشکیل می دهد، گفت: رویکرد ما در در برابر مدرنیته «مواجهه تمدنی» است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در چهاردهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی با عنوان «گام دوم انقلاب اسلامی در خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» که در سالن همایش های مجتمع یاوران مهدی(عج) برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی در راستای تحقق آرمان ها و اهداف خود فعال و پویا است، گفت: شکل گیری این گونه جلسات نشان از جوشش عظیم انقلاب دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای آن شکل گرفت که به تمدن نوین اسلامی و تمدن ظهور متصل شود، ادامه داد: انقلاب اسلامی برای آن که به آرمان اساسی خود یعنی تمدن نوین اسلامی دست یابد باید مراحل پنجگانه تمدن سازی را طی کند؛ ما هم اکنون در مرحله سوم یعنی دولت سازی اسلامی هستیم و باید تلاش داشته باشیم مراحل بعدی را نیز که عبارت از جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی است را نیز محقق کنیم.

آیت الله میرباقری به تحلیل تمدنی بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و خاطرنشان کرد: امروز تمامیت تمدن غرب مسأله مستحدثه ما است و ما باید همواره در پی آن باشیم که بدانیم باید چگونه با آن مواجهه داشته باشیم؛ تمدن غرب مبتنی بر ایده های بزرگ است که روح آن را شکل می دهد و این ایده ها در پی آن است که آموزه های دینی را از حیات بشر پاکسازی کرده، حیات اجتماعی بشر را سکولار کند و نوعی زندگی غیر دینی تشکیل دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تمدن غرب از ابتدا به دنبال منزوی کردن دین در زندگی بشر بوده است، تأکید کرد: این تمدن همواره دین را به عرصه های فردی سوق می دهد و سپس سعی می کند در همان عرصه شخصی و فردی نیز آن را منزوی سازد؛ تمدن غرب همواره در پی آن بوده است تا دین را عامل تخریب حیات اجتماعی بشریت معرفی کرده و از فضای عمومی دین زدایی کند.

وی با اشاره به اینکه غرب پس از جنگ جهانی دوم با تشکیل نهادهای بین المللی همواره به دنبال تسلط و حکمرانی جهانی بوده و هست، بیان کرد: غربی ها در راستای ایده تسلط جهانی خود کنوانسیون ها و معاهدات و اسناد مختلفی طراحی کرده و آن را برای اجرا به سایر کشور ها می فرستند که نمونه بارز آن سند 2030 است که به صورت چراغ خاموش در کشور ما نیز در حال اجرا است.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه غربی ها برای همه عرصه های زندگی ما برنامه دارند و می خواهند ذائقه ما را تغییر دهند، عنوان کرد: الگوی پیشرفتی که غربی ها برای ما طراحی می کنند صرفاً از این جهت نیست که سطح زندگیمان را همانند خودشان کنند، بلکه می خواهند ما نیز همانند آنها بیاندیشیم؛ به بیان دیگر غربی ها به دنبال تغییر بافت زیستی جامعه ما هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه غرب با تدوین علوم انسانی به دنبال تربیت انسان های متناسب با نظام سلطه هستند، ابراز کرد: دشمن می خواهد همه لایه های زندگی بشریت را به نفع خود تغییر دهند؛ غربی ها به تغییر سطوح اولیه زندگی بشریت اکتفا نمی کنند، بلکه قصد دارند لایه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را نیز به نفع نظام سلطه تغییر دهد.

وی با بیان اینکه نظام سلطه و مدرنیته با ماهیت نظام اسلامی ناسازگار است، اضافه کرد: این بدان جهت است که رویکرد نظام سلطه دین زدایی بوده و نگاهش نسبت به دین کاملاً متفاوت است؛ به عبارت دیگر نظام سلطه و مدرنیته می خواهد خداوند را از زندگی بشریت حذف کند، از این جهت نمی توان انتظار داشت این نوع نگاه و اندیشه در نظام اسلامی که خداوند را محوریت همه امور می داند کارایی داشته باشد.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه غربی ها با تدوین علوم انسانی خود منظومه ای درست کرده اند که با ماهیت دین در تعارض و تضاد است، خاطرنشان کرد: بعد از فتنه 88 که رهبر معظم انقلاب به علوم انسانی غربی حمله کردند انگلیسی ها اعتراف کردند که به مشروعیت ما حمله شده است؛ غربی ها به وسیله علم برای خودشان در جهان مشروعیت درست کرده اند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز مدرنیته مهم ترین مسأله مستحدثه ما است، تأکید کرد: روح تمدن غرب را جدایی دین از زندگی بشریت تشکیل می دهد و ما امروز باید همواره در پی آن باشیم که بدانیم چگونه می توان با آن مقابله کرد؛ نزاع نظام اسلامی و ملت های مسلمان با غربی ها ریشه در ایدئولوژی، عقاید و اخلاق دارد.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما در در برابر مدرنیته «مواجهه تمدنی» است، بیان کرد: رویکردهای متفاوتی در قبال تمدن غرب وجود دارد که یکی از آنها نظریه «ژاپن اسلامی» بود و طرفداران این نظریه باید بدانند که تمدن اسلامی از دل این نظریه به وجود نمی آید، زیرا تا زمانی که ما بخواهیم ژاپن اسلامی تشکیل دهیم، اسلاممان ژاپنی خواهد شد.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه نظام اسلامی باید برای جوششی که ساختارهای غرب را در هم می شکند انقلابی بماند، عنوان کرد: برای مقابله با تمدن غرب در مقیاس تمدن به دنبال تسخیر قله های جهان باشیم؛ به عبارت دیگر ما نیز در طرح ها و اسناد خودمان برنامه هایی برای جامعه جهانی داشته باشیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مخاطب اصلی رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند، ابراز کرد: بیانیه گام دوم انقلاب می گوید نسل فعلی انقلاب می تواند بدون ساختارهای رسمی سنگرهای مختلف دولت سازی اسلامی و جامعه پردازی را فتح کنند.

وی با بیان اینکه تفکر اسلامی و انقلابی عقبه فکری بیانیه گام دوم است، اضافه کرد: امروز نسل جوان انقلاب باید قیام کرده و به پا خیزد تا انقلاب اسلامی را از ایستگاه دولت اسلامی عبور داده و جامعه اسلامی را تشکیل دهد تا مقدمات تحقق تمدن نوین اسلامی فراهم و محقق شود./841/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 13
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
امام خمینی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۰ شمسی فرمود پایان این قرن پیروزی مستضعفین بر مستکبران است ...

تعدادی از کاربران کانال گفتن از کجا معلوم منظور امام سال شمسی بوده شاید سال قمری بوده که تا ۱۵۰۰ قمری حدود ۵۶ سال مونده ...
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
خداوند نیامرزد آن کسانی را که با تنبلی، کم کاری، راحت طلبی، آسایش جویی، ثروت اندوزی، دنبال کردن منافع شخصی و جناحی خودشان کاری کرده اند که این نظام عظیم در نگاه عده ای متهم به ناکارآمدی شود.
1
0