۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۳۰۳۵۷
حجت الاسلام الهی خراسانی تبیین کرد؛

ابعاد اندیشه های شهید صدر

ابعاد اندیشه های شهید صدر
جت الاسلام الهی خراسانی گفت: شهید صدر به ابعاد گوناگون از جمله تشکیلات حوزه، ابعاد علمی و فرهنگ حوزه، مسأله مرجعیت و سیاست پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام الهی خراسانی، عضو هیأت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی شب گذشته در مراسم رونمایی از کتاب حوزه و بایسته ها؛ گفتارها و نوشتارهای «شهید صدر» درباره حوزه، روحانیت و مرجعیت که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، به ابعاد اندیشه های شهید صدر اشاره کرد.

وی با اشاره به سابقه اندیشه اصلاحی در حوزه علمیه، گفت: اندیشه اصلاحی حوزه اندیشه تازه ای نیست و دست کم 200 سال در حوزه سابقه دارد و بزرگان دینی هر کدام اندیشه هایی را ارائه دادند و به فراخور وسعت اجتماعی پیشرفت هایی برای حوزه حاصل شده است و بخش هایی از این اندیشه ها در سلسله کتاب هایی مطرح شده است.

حجت الاسلام الهی خراسانی افزود: بیشتر اندیشه های اصلاحی که توسط بزرگان دینی ارائه شده است، هندسه یکپارچه از فعالیت های اصلاحی را تشکیل می دهد چون اغلب این بزرگان ارتباط فکری با هم داشته اند و بسیاری که این نظریه ها را نوشته اند بحث اتقان است.

عضو هیأت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی با تأکید به حفظ سنت های حوزه و کارکردهای آن در تحول، اظهار کرد: در اندیشه های غیر حوزوی یا در حفظ سنت ها یا اثر گذاری کوتاهی صورت می گیرد و مصادیق آن متنوع است اما در اندیشه های حوزوی به این امر توجه ویژه شده است.

وی با اشاره به پرداختن شهید صدر به ابعاد مختلف، گفت: شهید صدر به ابعاد گوناگون پرداخته است و بخش هایی از اندیشه این شهید ناظر به تشکیلات حوزه، ابعاد علمی و فرهنگ حوزه و بخش هایی مربوط به مسأله مرجعیت و بخش هایی مربوط به بخش سیاست است.

وی به اندیشه شهید صدر در مورد مرجعیت اشاره و ابراز کرد: از آغاز مرجعیت تا نهایت آن طرح تشکیلات مرجعیت شهید صدر دیده شده است و مرجعیت را به مثابه تشکیلات فرض کرده و با درگشت یک مرجع می ماند و تحویل مرجع بعدی می شود.

عضو هیأت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی افزود: در اندیشه شهید صدر حوزه علمیه را مکانیسم مشورتی و انتخابی در تشکیلات پیش بینی شده است و ایده شبکه متمرکز برای حوزه های علمیه دارد که در عین حفظ استقلال خود براساس شرایط اقلیمی و علمای آن بلاد فعالیت کند، به عدم تمرکز تشکیلاتی و داشتن برنامه یکپارچه تأکید دارد.

وی به اندیشه سیاسی شهید صدر اشاره و بیان داشت: این شهید پیشنهاداتی برای قانون اساسی نوشته است و در عین این که به شاگردان و حوزویان خود به بصیرت سیاسی تشویق می کردند معتقد بودند نیازی نیست که همه حوزویان در بخش قدرت وارد شوند.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این که شهید صدر تنوع تألیفات در حوزه های مخلتف داشتند، گفت: تمرکز روی مسائل بنیادین علوم انسانی، پرداختن به بحث معرفت شناسی و اصول فقه و اصلاح نظام آموزشی با تدوین کتاب های درسی جدید و ارتقا آن ها، ایجاد فضای مناظره و پاسخگویی به شبهات، تربیت شاگردانی برجسته، تأکید بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی از جمله فعالیت های این شهید است./864/پ203/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات