۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۳۰۶۳۲
به همت خبرگزاری رسا؛

نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات برگزار شد

نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات برگزار شد
نشست بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات با حضور حجت الاسلام کهوند کارشناس فضای مجازی و صرامی رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات صبح امروز با حضور حجت الاسلام محمد کهوند کارشناس فضای مجازی و مهدی صرامی رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست کارشناسان به بیان ضرورت و اهمیت ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات پرداختند و درباره زمینه و انگیزه لازم بعضی مسئولین برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مهدی صرامی ابتدا به موتورهای جستجو پرداخت و گفت: ما موتورهای جستجو و پیام رسان‌های داخلی داریم. مثلا پارسی‌جو؛ در ایام اغتشاشات، مراجعه کننده به این موتور جستجو، از 10 هزار نفر به 10 میلیون نفر رسید؛ دولت باید به خاطر افزایش مراجعه کننده به آن، منابعی پشت آنها قرار می‌داد تا بتوانند نیازمندی‌های بیشتری را جواب بدهند اما دولت منابع زیرساختی خوبی به آنان نداد.

وی ادامه داد: ایتا که با تلگرام خوب رقابت کرده است، ولی سخت افزار ندارد. دادن سخت افزار و منابع زیرساختی وظیفه دولت است. اما دولت 3 هزار اپراتور را برای تلگرام و پوسته‌هایش اختصاص داده و در نمونه‌های ایرانی آن جوانان ما با فروش خانه‌هایشان به‌سختی 80 سرور برای ایتا تهیه کردند.

رئیس مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی عنوان کرد: بر پایه این‌ مصوبات، دولت و وزارت ارتباطات باید طرحی را ارائه می‌کرد و این کار وظیفه آن‌ها بوده است. سپس باید طرح تایید می‌شد و به دست وزارت ارتباطات برمی‌گشت تا پیاده شود، ولی متاسفانه هنوز طرحی مبتنی بر الزام این شبکه از سوی وزارت ارتباطات ارائه نشده است، چه برسد به اجرا.

وی افزود: کشور ما از لحاظ قانون‌گذاری و مصوبات، زودتر از روسیه طرح ایجاد شبکه ملی اطلاعات را تبدیل به قانون کرد؛ ولی ما هنوز شبکه ملی اطلاعات نداریم. ما از لحاظ دستوری مشکلی نداریم؛ مشکل ما از اراده و همت مسئولین اجرایی است.

 

نشست علمی تخصصی بایسته‌های شبکه ملی اطلاعات برگزار شد

 

حجت الاسلام کهوند در ادامه به باز تعریف شبکه ملی اطلاعات پرداخت و گفت: از ویژگی‌های شبکه ملی اطلاعات این است که سریع، ارزان، پرسرعت و ایمن باشد.

وی به دلایل راه اندازی شبکه ملی اطلاعات پرداخت و اظهار داشت: یکی از دلایلی که شبکه ملی اطلاعات راه نمی‌افتد، تعریف بعضی مسئولین از فرهنگ است و تلاش دارند تا دایره و دامنه فرهنگ را تغییر دهند و آذری جهرمی می‌گوید که باید مرزهای فرهنگی را در کشور بازتعریف کنیم.

کارشناس فضای مجازی در پایان عنوان کرد: آقای جهرمی می‌گوید که 80 درصد از شبکه ملی اطلاعات را پیش بردیم، چیزی که وظیفه دولت است، تامین زیرساخت‌ها می‌باشد. من با صراحت می‌گویم که اصلا هیچ چیزی به عنوان شبکه ملی اطلاعات نداریم، اگر زیر ساختی داشته باشیم، دیگر وارد کردن پهنای باند معنا ندارد. /882/ 302/

ارسال نظرات