۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۳۰۶۳۷

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان اردبیل

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان اردبیل
با توجه به نقش مهم حوزه های علمیه در گسترش فرهنگ دینی در کشور، شناخت مدارس علمیه از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدارس علمیه با پرورش علما و طلاب فاضل نقش بی دلیلی در گسترش و تثبیت فرهنگ دینی ایفا کرده اند و از عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند.

در ادامه با برخی از مدارس علمیه استان اردبیل آشنا خواهیم شد.

مدرسه علمیه میرزا علی اکبر

مسجد میرزا علی اکبر مربوط به دوره قاجار است که به دست حاج محمد حسین امین (از خاندان امینی ها) ساخته و در اواخر دوره ی قاجار به دست مرحوم میرزا علی اکبر مجتهد، تعمیر شده و چون محل درس و منبر آقامیرزا علی اکبر در این مسجد بوده، از همان تاریخ مسجد به نام وی  اشتهار یافته است.

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان اردبیل

این بنای زیارتی در میدان ساعت(چهارراه فجر)، خیابان ۳۰ متری اردبیل واقع شده است که این مسجد در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۳۷۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در جنوب مسجد میرزا علی اکبر، مدرسه علمیه و ساختمان جدید کتابخانه قرار دارد؛ ساختمان قدیمی مدرسه نیز تجدید بنا شده و در قسمت جنوب شرقی و در بیرون مسجد، مناره ای قرار دارد که با کاشی های فیروزه ای، آبی و زرد به صورت لوزی های به هم پیوسته تزیین شده است؛ این مناره در سال 1370هـ.ش توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت کامل شده است.

مدرسه علميه جعفريه خلخال

حوزه علميه جعفريه خلخال از سال 1342 با توليت آيت الله يكتايي تاسيس و تاكنون علماي بزرگي در اين حوزه تربيت يافته و خدمات ارزنده اي از سوي اساتيد، روحانيون و طلاب اين حوزه به اسلام و مسلمانان شده است.

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان اردبیل

حوزه علميه جعفريه خلخال در كوچه مسجد مهديه خلخال واقع شده است.

مدرسه علمیه المهدی مشگین شهر

حوزه علمیه المهدی(عج) مشگین شهر توسط آیت الله مشگینی(ره) تاسیس شده است.

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان اردبیل

با افزايش رتبه علمي و ديني اين مدرسه در سال هاي اخير تقاضا براي تحصيل و تدريس در حوزه علميه مشگين شهر از مناطق مختلف كشور افزايش يافته است.

همچنين حوزه علميه فاطميه (س) مشگين نیز از سال 1385فعالیت خود را آغاز كرد.

مدرسه علمیه ملا ابراهیم

این مدرسه در سال 1267 قمری توسط فقیه نامدار آیت‌الله آخوند ملا ابراهیم امام جمعه بنیان نهاده شد.

مدرسه علمیه صالحیه

 این مدرسه توسط آیت الله حاج میرصالح مجتهد انواری در سال 1307 جنب مدرسه جامع شهید اردبیل احداث شد.

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان اردبیل

مدارس علمیه ملا ابراهیم و صالحیه علاوه بر رونق درس و بحث، زمینه‌های تحقیق و پژوهش در علوم اسلامی را فراهم آورده‌اند. از آن جمله می توان به تأسیس کتابخانه و جمع‌آوری کتاب‌های موردنیاز در رشته‌های مختلف اشاره کرد. همچنین آثار خطی نفیس و زیبا در این کتابخانه‌ها بیانگر آن است که محصلین و مدرسین دارالارشاد اردبیل نه فقط در مرزهای علم و فقاهت، بلکه در عرصه‌ی فرهنگ و هنر نیز دارای ذوقی سلیم بوده و خوش درخشیده‌اند.

مدرسه علمیه خواهران الزهرا

این حوزه علمیه پس از انجام مراحل اخذ مجوز توسط هیئت امناء و مؤسس محترم (حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی) در سال 1385 با برگزاری اولین آزمون با پذیرش 30 نفر طلبه در یک محل استیجاری با یک کلاس فعالیت خود را آغاز نموده است و هر ساله برحسب افزایش کلاسها، محل جدیدی را برای ادامه، اجاره کرده است.

آشنایی با مدارس علمیه مهم استان اردبیل

فاز دوم حوزه علمیه خواهران الزهرا در سال86 در زمینی به مساحت 10هزار متر مربع آغاز شده و گام نخست این طرح در سال 92 در زیر بنای 3500مترمربع به بهره برداری رسید.

با راه اندازی فاز دوم این حوزه علمیه سالانه بیش از 200طلبه خواهر جذب و مشغول به تحصیل علوم دینی خواهند شد.

 مدرسه علمیه ثامن الحجج خواهران پارس آباد

 حوزه علمیه ثامن الحجج (ع) خواهران شهرستان پارس آباد در سال 82 تاسیس شده است و چندین سال است که طلبه خواهر تربیت می‌کند./1350/پ202/ب1

ارسال نظرات