۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۳۱۰۵۳

مهارت‌های مدیریت مالی، وقتی نورسیده‌ای وارد خانواده می‌شود

مهارت‌های مدیریت مالی، وقتی نورسیده‌ای وارد خانواده می‌شود
اکثر قریب‌به‌اتفاق زوجین در صورت فراهم بودن حداقل شرایط نسبت به اضافه کردن تعداد اعضای خانواده‌شان حتی بیشتر از دو فرزند چندان بی‌میل نیستند.

به گزارش خبرگزاري رسا، برخی جوانان هنگام تصمیم به ازدواج و تشکیل زندگی مشترک دچار تردید و اضطراب می‌شوند و یکی از دلایل افزایش سن ازدواج نیز همین است. از سوی دیگر برخی زوجین جوان هم که خوشبختانه با پیوند خود کانون یک اجتماع انسانی کوچک را بنا گذاشتند، هنگام تصمیم به فرزندآوری دچار دودلی شده و به هزینه‌ها و درآمد خود نگاه می‌کنند و چنانچه تصور کنند از عهده مخارج یک خانواده سه نفره برنمی‌آیند، قید فرزندآوری را زده و آن را به زمان نامعلومی در آینده موکول می‌کنند. غافل از اینکه همانطور که ازدواج در یک دوره سنی از زندگی فرد بیشتر توصیه می‌شود، فرزندآوری نیز در یک بازه زمانی از سن پدر و مادر خیلی پسندیده‌تر خواهد بود.

والدین خود من در سنی بالاتر از روال معمولی صاحب فرزند شدند و من با پدر خود اختلاف سنی زیادی داشتم که موجب شد در سنین نوجوانی و جوانی با هم به اختلاف‌نظر‌های فراوانی برخورد کنیم. از آنجایی که عامل اصلی درنگ زوجین در فرزندآوری به عامل اقتصادی و مسکن بازمی‌گردد، در این مقاله قصد دارم برخی توصیه‌های اقتصادی را با مخاطبین محترم در میان بگذارم زیرا بر اساس تجربه 30 ساله من، اگر همسرانی را که فارغ از کلیه شرایط، اصولاً علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند، کنار بگذاریم، اکثر قریب‌به‌اتفاق زوجین در صورت فراهم بودن حداقل شرایط نسبت به اضافه کردن تعداد اعضای خانواده‌شان حتی بیشتر از دو فرزند چندان بی‌میل نیستند.

بنابراین غنچه نورسیده یک خانواده شاید در ظاهر هزینه زیادی داشته باشد، اما والدین به‌ویژه پدران نباید اجازه بدهند حلاوت اضافه شدن عضو جدیدی به خانواده، به دلیل نگرانی‌های مالی، محیط خانه را مضطرب و کام آن‌ها را تلخ کند. لذا، در اینجا بیایید به اتفاق هم برخی از روش‌های مدیریت بودجه خانواده‌ای که به‌تازگی دارای عضو جدیدی شده‌اند را مرور کنیم تا این تلقی و گمان نادرست رایج نشود که پس از تولد نوزاد، یکباره خانواده با انفجار هزینه‌های ماهانه مواجه شده و ورشکست می‌شود!

نگرانی از تنظیم هزینه‌های خانواده

درست پس از به دنیا آمدن دختر اولم، یک اتفاق جالب برایمان رخ داد؛ اینطور به نظر می‌رسید که تقریباً هر قطعه اسکناس داخل کیفم بال درمی‌آورد و پر می‌زد و می‌رفت؛ یکی‌یکی به طرف پزشک متخصص اطفال، داروخانه و فروشگاه‌های لباس و لوازم تغذیه نوزاد پرواز می‌کردند! مطمئناً من و همسرم از قبل می‌دانستیم که آمدن بچه فشار‌های مالی و سرفصل‌های هزینه‌ای جدیدی را با خود به همراه خواهد آورد، با این حال، وقتی اولین صورتحساب بانکی پس از زایمان همسرم را دیدم، کمی یکه خوردم و نگران شدم که چطور می‌خواهم از عهده هزینه‌های بچه‌ای بربیایم که امروزه از یک فرد بزرگسال هم بیشتر خرج و مخارج دارد؟! اگر یک نوزاد تازه متولد شده در خانه دارید، قدمش مبارک ولی احتمالاً شما هم دچار اضطراب خواهید شد.

جای تعجب هم نیست؛ شما طی مدتی به یک نوع رفتار مالی و شیوه هزینه کردن عادت کرده بودید و یکباره مخارج شما با توجه نیاز‌های جدید خانواده افزایش یافته است. اما امید همیشه وجود دارد. با آزمون و خطا، در زمان بزرگ شدن دخترم چیز‌های زیادی در مورد تنظیم بودجه آموختم. حالا که دختر دومم هم به‌دنیا آمده، از قبل وارد‌تر و باتجربه‌تر شده‌ام. روش‌هایی وجود دارد که همه می‌توانند با استفاده از آن‌ها هزینه‌های نوزاد یا کودک خود را به نصف و حتی بیشتر کاهش دهند.

هزینه‌های بیمارستانی غیرضروری را حذف کنید

هزینه‌های بیمارستانی می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت و متنوع باشد. اگر بیمارستانی که می‌روید، گران است، می‌توانید از اتاق خصوصی صرفنظر کنید. برای یک یا دو روز در بیمارستان ماندن چه ضرورتی دارد که اتاق خصوصی بگیرید؟ برخی بیمارستان‌های خصوصی بابت خدمات اضافه‌ای که ارائه می‌دهند، هزینه زیادی دریافت می‌کنند. شاید این هزینه‌ها ضرورتی نداشته باشد؛ به‌ویژه وقتی پیش می‌آید که به‌ناچار مادر و فرزند باید تعداد روز‌های بیشتری در بیمارستان تحت نظر کادر پزشکی بمانند. والدین می‌توانند در بیمارستان از کادر پرستاری درخصوص مواردی مانند غذا، لوازم بهداشتی و نظافتی نوزاد، شوینده‌های مناسب البسه نوزاد و نحوه خواباندن یا شیردادن او سؤال کنند و اطلاعات بگیرند.

حتی می‌توانند «برندهای» تولیدی لوازم کودک با قیمت مناسب‌تر را هم سؤال کنند و غذا‌های مناسب و تقویتی نوزاد را جویا شوند. در بخش زنان و هنگام استراحت پس از زایمان، زمان مناسبی برای اخذ راهنمایی‌های پزشکی و نگهداری از نوزاد از کادر پزشکی است. بهتر است درخصوص حالات نوزاد در خواب و بیداری یا علائم ناراحتی طبیعی او در زمان‌های خاص سؤال کنید. شاید در منزل موارد کم‌اهمیت بدون نیاز مراجعه به پزشک و با مراقبت والدین ابتدایی رفع و رجوع شود. چنانچه در زمان اقامت در بیمارستان لوازمی به شما داده شد، هنگام ترخیص آن‌ها را با خود به خانه ببرید.

تغذیه با شیر مادر بهترین و به‌صرفه‌ترین است

اگر یکی از والدین بتواند از نوزادشان پرستاری کند، نه تنها برای سلامتی فرزندشان بهتر است بلکه حداقل در سال اول مبلغ قابل توجهی را صرفه‌جویی خواهند کرد. متأسفانه فرهنگ اشتباه رفتن به سراغ شیرخشک -مگر طبق تجویز پزشک- بین مادران شیوع پیدا کرده و به‌نوبه خود هزینه قابل توجهی از بودجه خانواده را صرف می‌کند. مادرانی که به هر دلیل در تغذیه نوزاد با شیر مادر مشکل دارند می‌توانند در کلاس‌های مشاوره تغذیه با شیر مادر شرکت کنند. حتی می‌توانند تحقیق کنند چه مراکزی چنین کلاس‌هایی را به‌صورت رایگان برگزار می‌کند تا در آن‌ها شرکت کنند. بسیاری از والدین از این مورد چشم‌پوشی می‌کنند. همچنین می‌توانید از تجربه افراد مسن‌تر و بستگان باتجربه دو طرف استفاده کرد.

برای خرید لوازم تغذیه و شیردهی نوزاد عجله نکنید. اکثراً خانواده‌ها اقدام به خریداری لوازمی می‌کنند که شاید برخی از آن‌ها اصلاً استفاده نشود و تنها هزینه‌ای به پدر خانواده تحمیل می‌شود. از آنجا که دو، سه هفته اول تولد نوزادان عموماً در خانه می‌گذرد، حداقل همین مدت صبر کنید و کم‌کم لوازمی را بخرید که واقعاً نیاز می‌شود، مگر آن که مادر از ابتدا قادر به تغذیه نوزاد با شیر خود نباشد. برخی هم تمام دو سال فرزند خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند که در این صورت دیگر نیازی به لوازم جانبی تغذیه بچه هم نیست.

راه‌های بسیار برای صرفه‌جویی‌های بی‌شمار

لباس‌های کودک را خیلی زودتر از زمان لازم خریداری نکنید. نوزادان می‌توانند رشد ناگهانی داشته باشند. یکی از دوستانم سال گذشته برای فرزند خردسال خود در اوایل پاییز یک کت زمستانی خرید، اما وقتی فصل سرما از راه رسید، سایز کت برایش کوچک شده بود. بچه‌ها در حال رشدند و ضرورتی ندارد به پاساژ‌های گران‌قیمت برای خرید پوشاک مراجعه کرد. هنگام خرید لباس‌هایی مانند لباس زیر، سرهمی و جوراب، ترجیحاً آن‌ها را به رنگ سفید ساده خریداری کنید تا در صورتی که کثیف شدند، بتوانید با محلول‌های لباسشویی ارزان‌تر سفید و تمیز کنید. توصیه می‌کنم رنگ لباس‌ها و مدل‌هایی را انتخاب کنید تا نوزاد پسر و دختر هر دو بتوانند بپوشند.

وقتی دختر بزرگ‌ترم به دنیا آمد، من پشت سر هم برایش لباس صورتی می‌خریدم؛ حتی به ذهنم خطور نمی‌کرد که فرزند بعدی من ممکن است پسر باشد و آن همه دست و پا زدن و صرف زمان برای انتخاب لباس و رنگ‌ها، بی‌فایده خواهد بود. شما می‌توانید مبلغ زیادی بابت کفش نوزاد هزینه کنید. نوزادان وقتی در خانه هستند پابرهنه حرکت می‌کنند و سریع‌تر هم راه می‌روند. یا از جوراب‌های بافت استفاده کنید که هنگام بیرون بردن پاهایش نیز گرم بماند. سعی کنید در حراجی‌ها لباس‌های پایان یا خارج فصل را به قیمت ارزان‌تر تهیه کنید.

حتی می‌توانید البسه مناسب دست دوم (به‌جز پوشاک زیر) تهیه کنید. خانواده‌ای را می‌شناختم که البسه بیرون فرزند خود را به‌جای دور انداختن، شسته و داخل کاور لباس بسته‌بندی می‌کردند تا اگر کسی از فامیل نیاز داشت به او بدهند. اوضاع اقتصادی امروزه فرهنگ مصرف متفاوتی را طلب می‌کند. به‌نظرم نباید در قید و بند حرف مردم بود. همه می‌دانند که به‌دلیل رشد سریع بچه‌ها خرید البسه و وسایل گران‌قیمت شاید اتلاف پول باشد. فرهنگ مصرف خود را برای استفاده از وسایل کمتر و ترکیبی تطبیق دهید. به دنبال مبلمان و لوازم جانبی باشید که استفاده دوگانه داشته باشند. من درمورد چیز‌هایی مانند ترکیب میز و کشو یا صندلی‌های ترکیبی چندحالته صحبت می‌کنم که می‌توانند به چند حالت تغییر کنند. یا بسیاری از گهواره‌ها نیز می‌توانند به تختخواب‌های کودک نوپا تغییر شکل داده شوند. هدایای ناخواسته را زودتر به فروشنده‌شان برگردانید.

فروشندگان گاهی بازه زمانی را برای تعویض کالای فروخته شده تعیین می‌کنند. اگر نمی‌خواهید شانس خود را از دست دهید، محل فروش کالا را از هدیه‌دهندگان سؤال کنید و آن را با کالای ضروری تعویض کنید. حتی افراد فامیل که قصد تهیه هدیه و چشم‌روشنی دارند، می‌توانند از والدین نوزاد بابت کالا و وسیله ضروری‌تر سؤال کنند یا اگر منع فرهنگی ندارد، وجه نقد را هدیه بدهند تا والدین بسته به نیاز خود اقلام مورد نیاز را تهیه کنند. بالش‌ها و کوسن‌های تخت بچه را خریداری نکنید. آن‌ها زیبا و چشم‌نواز ولی بی‌فایده هستند و شما ناچار خواهید بود هر زمان که کودکتان در تختخوابش خواب است، مراقبش باشید زیرا معمولاً در اثر حرکت کودک به‌هم می‌ریزند و می‌توانند خطر بالقوه «سندرم مرگ ناگهانی نوزادان» را افزایش دهند. قبل از تولد نوزاد فقط یک یا دو بطری شیر بخرید. من یک دوجین از یک «مارک» خاص خریداری کردم، بعد متوجه شدم که دخترم آن‌ها را به دهان نمی‌برد. او یک نوع متفاوت و ارزان‌تر را دوست داشت.

هنگام صحبت از پوشک بچه، سعی کنید از عمده‌فروشان این کالا را تهیه کنید یا می‌توانید به فروشگاه‌های تخفیفی مراجعه و پوشک را با قیمت کمتری تهیه کنید. سعی کنید از خرید تک‌فروشی اجتناب کنید. به سایز بزرگ‌تر هم فکر کنید. در این صورت، سالانه مبلغی صرفه‌جویی خواهید کرد. پیش از خرید کالسکه فکر کنید چه مقدار ممکن است از کالسکه استفاده کنید. در صورتی که زیاد اهل بیرون بردن نوزادتان با کالسکه نیستید یا مثلاً با اتومبیل یا «آغوشی» تردد می‌کنید، از هزینه اضافی اجتناب کنید. قبل از خرید هر نوع کالسکه، آن را تست راهپیمایی هم بکنید.

بهترین دوست من مدل گران‌قیمتی خریده بود و من هم وسوسه شدم از همان مدل بخرم. سپس فهمیدم که نمی‌توانم آن را خوب کنترل و هدایت کنم. وقتی به دوستم گفتم کالسکه خوبی نیست او هم خندید و گفت: «من هم همین عقیده را دارم، بهتر بود از من می‌پرسیدی.» برای کلاس‌ها و بازی به کتابخانه‌های محلی یا مراکز فرهنگی هنری محل زندگی خود مراجعه کنید. وقتی دختر اولم شش ماه داشت، مبلغ زیادی را بابت کلاس موسیقی هزینه کردم، اما در مورد فرزند دومَم، تصمیم گرفتم آنچه کتابخانه به من پیشنهاد می‌کند را مانند لوح فشرده قصه‌گویی موزیکال، مورد توجه قرار دهم و خوشحال شدم که دیدم برای مادر و کودک و کودکانی که هنوز راه نیفتادند یا نوپا هستند، کلاس آموزشی و برنامه قصه‌خوانی رایگان برگزار می‌شود. کتابخانه همچنین دارای پازل‌های چوبی و اسباب‌بازی‌های متنوع دیگری بود که می‌توانستیم وقتی در آنجا حضور داریم بازی کنیم. یک کیف مخصوص وسایل بچه در ماشین خود نگه دارید. مطمئن شوید که حاوی سه عدد پوشک، پماد، یک بسته دستمال مرطوب، یک دست لباس اضافی باشد و اگر کودک شما غذا‌های جامد می‌خورد، یک میان‌وعده کوچک -مانند بیسکوئیت کودکان که به دندان بگیرد یا نان سبزیجات- هم بردارید.


بهداشت و درمان و تغذیه کودک

از پزشک متخصص اطفال خود درخصوص محصولات نمونه رایگان شرکت‌های تولیدی سؤال کنید. تقریباً در هر نوبت معاینه، پزشک دختر بزرگ‌ترم یک قوطی کوچک کرم ضد «اِگزِما» به من می‌داد. توصیه می‌شود قبل از تعیین قرار ملاقات با پزشک متخصص اطفال خود تماس بگیرید تا در مورد مشکل نوزاد از او راهنمایی تلفنی بگیرید. پزشکان باتجربه ممکن است بتوانند بیماری را از طریق تلفن تشخیص دهند. شاید با راهنمایی کوچکی مشکل برطرف شود. دماسنج دیجیتال برای اندازه‌گیری تب بچه که گران هم هست نخرید. اکثر پزشکان برای صحت تشخیص دمای بدن بچه‌ها درجه‌های جیوه‌ای را پیشنهاد می‌دهند. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مخازن ارزشمند تجربه هستند. روی کمک گرفتن از آن‌ها چه درخصوص نگهداری یا اخذ راهنمایی‌های پزشکی همیشه می‌توانید حساب کنید. خبرنامه‌ها و تبلیغات شرکت‌های غذایی کودکان را دنبال کنید تا با مواد غذایی مناسب و به‌صرفه کودکان آشنا شوید. سعی کنید طرز تهیه مواد غذایی آسان و در عین حال مفید برای کودکان را یاد بگیرید./1360//101/خ

ارسال نظرات