۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵
کد خبر: ۶۳۱۳۸۵
حجت الاسلام پژمانفر در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

شهریه طلاب از حداقل حقوق کارگران کمتر است | تقابل با حوزه به بهانه بودجه

شهریه طلاب از حداقل حقوق کارگران کمتر است | تقابل با حوزه به بهانه بودجه
نماینده مجلس با بیان اینکه برخی به بهانه بودجه با جریان حوزه و طلاب مقابله می کنند، گفت: شهریه طلاب از محل وجوهات شرعی از حداقل حقوق کارگران نیز کمتر است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به مسأله بودجه حوزه های علمیه و بیان اینکه برخی اظهار نظرها علیه بودجه حوزه ریشه در تقابل دولت با جریانات و مؤسسات فرهنگی و حوزوی دارد، گفت: رویکرد دولت ها نسبت به مراکز حوزوی و فرهنگی را در لوایح بودجه می توان مشاهده کرد نه اینکه تنها به اظهاراتشان در پشت تریبون ها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد مثبت یا منفی دولت ها نسبت به مسائل فرهنگی و مراکز حوزوی در لوایح بودجه قابل مشاهده است، اظهار داشت: برخی سعی دارند مراکز حوزوی را نهادهای حاکمیتی معرفی کنند و در سخن نشان دهند ما از این مراکز حمایت می کنیم، در حالی که در مقام عمل اینگونه نیست و دولت ها به ویژه دولت آقای روحانی این نگاه را به حوزه های علمیه ندارد.

حجت الاسلام پژمانفر تأکید کرد: اگر چه دولتمردان مقید هستند که هر از چند گاهی به قم سفر کرده و با مراجع تقلید و اعضای جامعه مدرسین دیدار کنند، اما در حقیقت در مقام عمل روز به روز بودجه مراکز حوزوی را کاهش داده اند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز مراکز حوزوی تربیت طلاب را در سطوح مختلف انجام می دهند که هر کدام از این طلاب نیز وظایفی را بر عهده گرفته و در بخش های مختلف علمی و اجرایی مشغول به خدمت می شوند، از این جهت دولت طبق قانون اساسی موظف است هزینه تربیت این افراد و همچنین فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای جذب افراد در حوزه را بپردازد.

وی با اشاره به اینکه امروز دولت رویکرد دینی را عملاً قبول ندارد، بیان کرد: دولت با مدیریت نادرست خود علیرغم ادعاهای ظاهری مبنی بر حمایت از حوزه ها در حال مخالفت با حوزه ها است؛ علیرغم اینکه حاکمیت و دولت خود را موظف به پرداخت حق بیمه کارگران و هنرمندان و سایر مشاغل می داند، یکی از نگرانی های ما مسأله بیمه طلاب  است، زیرا دولتمردان نسبت به آن نگاه منفی داشته و همواره سعی کرده اند تا در اعتبارات بیمه طلاب دست ببرند، اما با مقاومت ما از ناحیه مجلس مواجه شده اند.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه مجموعه های حوزوی با نوسانات حمایتی مواجه هستند، بیان کرد: مراکز حوزوی در برخی دولت ها مورد حمایت قرار گرفته اند و طبق آن برای خود برنامه های دراز مدت در نظر گرفته اند و گاهی در برخی دولت ها نیز این حمایتی از آنها صورت نگرفته و مجبور شده اند تا برنامه های خود را یا با مشکل رو به جلو ببرند و یا نتوانند برنامه های خود را ادامه دهند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز اگرچه تعداد بسیار محدود و درصد بسیار ناچیزی از طلاب در قالب استاد دانشگاه، قاضی و یا سایر مشاغل جذب دستگاه های گوناگون شده اند و همانند اقشار دیگر حقوق دریافت می کنند، اما باقی طلاب زندگی خود را از شهریه و وجوهات شرعی اداره می کنند.

وی با تأکید بر اینکه امروز طلاب از حداقل حقوق کارگران نیز کمتر دریافت می کنند، گفت: شاید طلاب با عنوان شهریه از محل وجوهات شرعی حدود نصف حداقل حقوق کارگران را دریافت کنند؛ امروز طلاب و خانواده هایشان به شدت تحت فشار اقتصادی هستند و از طرفی نیز مورد بی مهری برخی جریانات سیاسی واقع شده اند.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه کاهش بودجه حوزه های علمیه ریشه در بی توجهی دولت به حوزه ها دارد، عنوان کرد: بنده به عنوان یک مسؤول از همه طلاب حوزه های علمیه ای که دولت ها به ویژه دولت آقای روحانی نسبت به انجام وظیفه شان در قبال تلاش های آنها کوتاهی کرده و این کوتاهی نیز قصوراً نبوده، بلکه از باب بی توجهی به حوزه ها صورت می گیرد عذرخواهی می کنم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اظهارات مختلف علیه بودجه حوزه های علمیه از محبوبیت حوزه ها در جامعه نمی کاهد، خاطرنشان کرد: مطمئناً با شرایط پیش آمده ممکن است جریان حوزه با مشکلاتی مواجه شود، اما این جریان به بسیار ریشه دار و عمیق بوده و در طول قرون مختلف گفتمان دینی و اهل بیت(ع) را به نسل های مختلف منتقل کرده است.

وی با بیان اینکه روحانیت از گروه های بسیار مرجع و مورد اعتماد مردم است، ابراز کرد: حوزه علمیه توانسته در فراز و نشیب ها در کنار مردم باشد که آمار جانبازان، شهدا و آزادگان روحانی گویای این امر است، زیرا صنف روحانیت بیشترین ایثارگران را نسبت به جمعیت خود تقدیم انقلاب کرده است.

حجت الاسلام پژمانفر به فداکاری های روحانیت در طول تاریخ اشاره و با تأکید بر اینکه مردم هیچگاه فداکاری های روحانیت را فراموش نمی کنند، بیان کرد: روحانیت در دوران انقلاب و مشروطه در کنار مردم بوده است و حتی گاهی مراجع تقلید نیز برای مقابله با استعمار غربی ها اسلحه به دست گرفته اند؛ امروز مردم روحانیت را در مسیر مدرس ها و فضل الله نوری ها می بینند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به اینکه روحانیت در همه تنگناها و مشکلات کنار مردم بوده و با توطئه های دشمن مقابله کرده است، مطرح کرد: دکتر علی شریعتی گفت «پای تمامی قراردادهایی که خیانت آمیز بود امضای یک روحانی و یک طلبه را ندیدیم و این روحانیت بود که توانست با عزت نفس مسیر خود را ادامه دهد»./841/ت301/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
به امید خداوند متعال محدودیت‌ها در زمینه منابع مالی در مدیریت و رشد حوزه علمیه خواهران تاثیر نخواهد داشت.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
نمی دانم چرا این قدر از جانب دولت نسبت به حوزه بی انصافی می شه ولی باز هم همیشه همین روحانیت باید فحش بخورند.
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
شما بفرمائید روزانه ۱۰ساعت کار علمی چطوری باکار کردن جور در میاد؟
اگر بزرگان بخوام فقهیه تربیت کنن با ماهی ۱۰۰ت نمیشه.
واینکه خدا میرسونه منافاتی با مطالبه ما نداره.
فلذا رفقا کمی از توهمات خارج بشن واین مساله رو حل کنید که ۱۰ساعت درس با چه کاری جمع میشه؟
1
0
م. ع
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
امسال در حالی دولت، آموزشیاران نهضتی قبل از سال ۹۲ را استخدام و مشغول به کار کرد که بسیاری از ایشان حتی یک کلاس آموزشی هم برگزار نکردند و صرف ورود نامشان در لیست آموزش و پرورش و بدون شرکت در آزمون استخدامی در این نهاد مهم وحساس جذب شدند، در حالی که بسیاری از طلاب شایسته و باسواد به دلیل خدمت سربازی و... حتی از شرکت در این آزمون منع می‌شوند، به هرحال طرح جذب آموزشیاران نهضتی در فضای سکوت رسانه ای از ابتدای سال تحصیلی آرام و بی جنجال پیش رفت، در حالی که سخنان اخیر مدیر حوزه‌های علمیه خواهران برای رایزنی درباره استخدام طلاب در آموزش و پرورش، باعث جنجالی عجیب در فضای مجازی شد که اگر این روند انفعال در حوزه در مقابل مقاومت سازمان یافته مجریان سند ۲۰۳۰ ادامه داشته باشد، دیگر امید و انگیزه‌ای برای ورود طلاب به نهادهای تعلیم و تربیت کشور نخواهد بود.
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
با سلام
در مورد معیشت طلاب و توان مالی حوزه به نظر بنده باید حوزه هم مثل ادا ات مثل شرکت نفت باید فیلترش را در همان ابتدا اعمال کند و رتبه های بالای آزمون ورودی را بگیرد و آنها را بورسیه کند به این صورت که مثلا اگر برای رسیدن به اجتهاد ۱۵ سال درس خواندن لازم است به طلابی که در روند پذیرش قبول شده اند برای مدت ۱۵ سال فقط شهریه بدهد .
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
سلام علیکم و ممنون بابت اینکه برای رفع مشکلات معیشتی طلاب تلاش می کنید! خداوند لذت و شیرینی عبادت و بندگی رو در دنیا و لذت و شیرینی همجواری با اباعبدالله علیه السلام رو در آخرت نصیبتون کنه!
0
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
ای کاش خبری هم تهیه کنید از زندگی واقعی طلابی که متاهلند و شاغل هنوز نیستند شهریه پایین ...هزینه های زندگی کمر شکن ...توقعات در زمینه تبلیغ و حفظ نظام از طلبه ها بالا ...توجه به این نیروی مهم و کار آمد خیلی پایین ...شما خودتون اگه طلبه اید و شاغل شاید حرف من طلبه ایکه به خاطر مسائل سخت زندگی مجبور به کارگری و ترک تحصیل شده ام رو متوجه نشید ولی به فاطمه ی زهرا واقعا دیگه نمیشه زندگی کرد ...اگه میتونید یه گزارش از سطح زندگی پایین ما طلبه های غیر شاغل هم تهیه کنید که در سطح شهر واسه ایاب ذهاب ناچیز مساجد که کوچک ترین حمایتی از روحانیش نمیشه رو چه طور بین راه به ما فحاشی میکنند و همه کاستی ها رو سر ما میشکنند مردم !!!!
واقعا اگه میتونید و در توانتان هست در ایجاد انگیزه واسه مسئو لین در حمایت از مساجد که مورد تاکید رهبری معظم حفظه ا..هست .داشته باشید ...لا اقل
0
1
raha
|
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
..انتقاد
مردم عادی کتاهل بدون شغل شهریه ندارن هر ماه بن برنج روغن و هزارتا کوفتو زهرمار ندارن پس ...انتقاد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
ابن جنید به عنوان یک باور کلامی اقوال فقهی امامان را نه بر اساس نقل، بلکه بر اساس رأی می‌پنداشته و به همین جهت اختلاف در روایات فقهی را نیز ناشی از اختلاف امامان در رأی دانسته است._______ابن ادریس فقه را وارد مرحله جدیدی نمود و راه را برای نقد دیدگاه‌های شیخ طوسی باز کرد______خب آقای پژمانفر شما از حوزه ای دفاع میکنی که تولیداتش آخوندهای عقیدتی سیاسی === میباشند چرا یک فیلسوف درحد خواجه نصیر وعلامه مطهری تولید نکردید چرا یک فقیه بند بگسل درحد ابن ادریس تولید نکردید چرا خطبای صدا وسیما ازمنامات ومکاشفات وخرافات میگویند === بله آن حوزه کوچک ومستقل زمان شیخ مفید وشهید اول صدها برابر این حوزه ===نتیجه داشته واین ====وخرافه گوئی اساس اسلام را متزلزل میکند دعوای شماهم سهم خواهی از قدرت است
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۱
خب برن مثل بقیه کار کنن برن یک فنی هنری یاد بگیرن پول دربیارن . چرا مثل بقیه رشته ها که شهریه هم پرداخت بایدبدیم که هیچ سربازیم باید بریم اخرشم خومون باید بریم کار کنیم . در صمن همه انیبا شغل داشتن مثلا پیامبر چوپان بود امام علی کشاورز بوده و.. نماز خوندن که شغل نیست . از روی خمسی که سهم سید فقیر برداشتن که پول دراوردن نیست
3
1
حسین
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
بیا حوزه بعد نظر بده چیزی که نمیفهمی نظر نده
حسین
|
۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
متاسفم بعضی ها جاهلانه جواب میدند.
ناشناس
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
ببخشید. پیغمبر برای کارشون باید 15 سال شبانه روز درس می خوندن؟
عالم
Iran, Islamic Republic of
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
البته به نظر خود ثروت فی نفسه مفسده آور است فلذا خود اگر تدبیر کند یهتر است از جانب دگر نفس
0
0
عالم
Iran, Islamic Republic of
۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
حق چیست وحقوق چگونه است از باب گذران زندگی نه به جهت دریافت درمی به جهت بندگی است.شهریه اگر نباشد چه می شود که نگران باشیم شود چه شود .مگر زندگی وعمر به شهریه وابسته وبدن در گرو مبلغ ناچیز پیوسته باشد .لکن به جهت مراتبی قدم در آن جاریست که لطف است به جهت جریان استاد بر شاگردان خارج از بحث حقوق به لحاظ هبه وهدیه ارزشی نه ارزشی که دو ارزش بلکه به جهت ارزشمندیش از استاد رسد به آموزنده ویادگیرندگان نسبت به تبرک ویمن وخیرات که خودش هست منشا بر مبرات.گویند چر اهست ونیست ثانیا ضعف دارد بر قوت غالب بر قالب کاستی اش.خود این را معنویت ساخته بر قد علم کردن ماده مقابل روح.روحیات چیست کارچیست که تعریف آن بیکارچیست.همیشه پی آن بودند که معرفت را بچینند در دامن اما ثروت بی حد وحصر که چیدن را سلب امنیت کند کافیست در مناقشه بین عداوت پیشگان که طوری خوهند گفت که اگر نباشد چنین وچنان می شود پس شمایید برگ خزان را خوشه چین خرمن ها کرده اید .پول ومال بر وزن همند اما حال خوب بی وزن.پس دور شدن از رذیلت چپند درم ارزش دارد بر بال گرفتن چترک ها ی معنوی.همش دنبال مال پول.شهوت.مادیت.سرازیر شدن درم ها به سوی انسان آیا از اینروست که شما نگرانید.نه.خواسته یا ناخواسته می آید این چرک دنیوی.مال چرک است به جهت رفتن وامدن نه به جهت معیار تعریف خطوط زندگی روشن.حذف کنید هر چه هست ببینید چه شود تازه .مگرجریان مرده است که هر کاری خواستند بکنند بی سود با یک صوت.ضرر لاضرر همین بی توجهی به پول کثیف.ما مگر متاع اخروی را عوض می کنیم با این حرف ها .اگر هیچ نباشد تبلیغ هست .کار هست.مطالعه هست.تحقیق هست.تهذیب هست.نور وهدایت هم هست ساری در عروق کائنات.تلاش بروجود قائنات.نور زبانه کشد در تعریف وهمه وموجودات بدون چشمداشت به ترویج نور.خنجر ها تیز شده چرا چنین وچرا چنان.نمی خواهند دیگر این صحبت ها حاشیه بی قافیه.لجبازیست که منفی شدن را مثبت نه خود را در حق را ذمه دانسته که کاهلی دیگران هجرت چر نیاز نیست.طول دوران انها در تور خود بویدند.ومن ا...التوفیق
0
0
raha
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
..انتقاد
آقای پژمانفر یک مثال ساده میزنم ..انشالله متوجه بشی
بعنوان مثال درنظر بگیر کارگران زحمتکش شهرداری یک هفته اعتصاب کنن سرکار نرن کل شهرو آشغال برمیداره
حالا از اون طرف هم ..انتقاد
0
0