۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۳۱۴۳۴
يادداشت؛

آلودگی را بیخیال زمان اعلام تعطیلی را مدیریت کنید

آلودگی را بیخیال زمان اعلام تعطیلی را مدیریت کنید
اطلاع رسانی و اعلام روز‌های تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و اداره‌ها ساده‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد و حداقل در این یک مورد مخاطب را عصبی نکرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، قاسم رحمانی، روزنامه نگار طی یادداشتی در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: برای اطلاع از وضعیت هوای روزهای آینده با محمد اصغری، کارشناس هواشناسی تماس گرفتم و گفتم تقریبا همه امید مردم به آب و هواست که شاید تغییرات آن و احتمالا بارش و باد، حال و روز هوای شهر را بهتر کند و مردم نفسی بکشند. اصغری هم گفت جز یک وزش باد خفیف در دوشنبه، تقریبا اتفاق قابل توجهی تا پایان هفته نخواهیم داشت و این آلودگی فعلا تا پایان این هفته ادامه خواهد داشت و برخی روزها، هوا برای گروه‌‌های حساس و روزهای دیگر هم برای همه گرو‌‌ه‌ها آلوده خواهد بود.

این مساله را بارها و قبل‌‌تر از این روزها هم شنیده بودیم؛ اینکه بسیاری از اتفاقات نظیر آلودگی هوا، بارش‌‌های سنگین و سیل‌‌آسا و... قابلیت پیش‌‌بینی دارند و پیش‌‌بینی هم شده‌‌اند. اما نکته قابل تامل در این بین نوع مواجهه با این مسائل است، اینکه تصمیم‌گیری‌ها برای مقابله، لحظه آخری و غیرمتمرکز است؛ تصمیم‌‌گیری‌‌های ناگهانی که جز عصبی‌‌تر کردن مردم و سرگردانی آنها بین خبرها عایدی دیگری ندارد. ماجرای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌‌ها را که این روزها به دفعات از رسانه‌‌ها می‌‌شنویم، مرور کنید خصوصا این نمونه آخری و دو روز پیش که دستمایه طنز در فضای مجازی و رسانه‌‌ای شد. استانداری اعلام کرد به‌دلیل تشدید آلودگی هوا تمامی دانشگاه‌‌های تهران هم مثل مدارس آن تعطیل هستند، کمی بعد شخص استاندار در مصاحبه‌‌ای این خبر را تکذیب کرد و گفت دانشگاه‌‌ها تعطیل نیستند و دانشجویان باید سر کلاس‌‌ها حاضر شوند.

او همچنین گفت تنها مرجع اعلام رسمی اخبار تعطیلی استانداری است! (همان مرجعی که استاندار خبرش را تکذیب کرد) در تمام این مدت هم صداوسیما به‌‌عنوان مرجع اصلی اطلاع مردم از تعطیلی‌‌ها و... سرگردان بین نقل قول‌‌ها بود. با این وصف خیلی بیراه نیست که از عصبانیت مردم مضاف بر ماجرای آلودگی هوا و مصائبی که از بی‌‌تدبیری‌‌ها و بی‌‌عملی‌‌ها ایجاد شده است، به‌خاطر نوع اطلاع‌رسانی‌‌ها بنویسیم و بگوییم. وقتی از روزها قبل مشخص می‌‌شود هفته و روزهای آینده وضعیت هوا تغییری نمی‌‌کند، نه بارشی داریم و نه وزش باد قابل توجهی، نه قرار است اقدامی صورت بپذیرد، اطلاع‌‌رسانی و اعلام روزهای تعطیلی مدارس، دانشگاه‌‌ها و اداره‌ها ساده‌‌ترین کاری است که می‌‌توان انجام داد و حداقل در این یک مورد مخاطب را عصبی نکرد.  این ماجرای اطلاع‌رسانی‌‌ها و تعطیلی‌‌های دقیقه نودی، همه ماجرای این روزهای آلوده ما در تهران و روزهای آب گرفته و فاضلاب گرفته ما در خوزستان نیست و نبود.

پیدا شدن قرص در کیک‌‌ها و برخی دیگر از اقلام خوراکی و مصرفی مردم، شیوع آنفلوآنزا در اکثر نقاط کشور، بارش‌‌های شدید و سیل‌آسا در خوزستان و... هم بخشی از مصائب و مشکلاتی است که در چند روز اخیر با آنها سر و کار داشته‌‌ایم و هرکدام هم به نوبه خود مثل همان شیوه اطلاع‌‌رسانی مسئولان، روی اعصاب مخاطب راه رفتند و مشکل‌ساز شدند. سوای اینکه مسئولان، افراد و نهادهای حاضر چه کرده‌‌اند، وقتی کمی دقیق‌تر نگاه می‌‌کنیم، عده‌‌ای از نهادها و مسئولان از بار مسئولیتی‌ که دارند شانه خالی کرده و غیبت را به حضور ترجیح داده‌‌اند.

سازمان پدافند غیرعامل یکی از همین نهادهایی است که جای خالی‌اش در تمام آنچه این روزها بر مردم می‌گذرد، حس می‌‌شود. در آلودگی هوایی که به جان مردم افتاده است و روزانه هزاران نفر را راهی اورژانس و بیمارستان می‌‌کند، در ماجرای کیک‌‌هایی که داخل‌شان قرص پیدا شده و بچه‌‌های مردم را راهی بیمارستان و درمانگاه کرده است، در ماجرای آنفلوآنزا، بارش‌‌ها و خیلی دیگر از مسائل، پدافند غیرعامل جا‌خالی داده است و حداقل کنش و واکنشی از آن سراغ نداریم. غیبتی که هرچه علتش را جست‌‌وجو می‌‌کنیم جز خودنمایی اظهارنظرهایی عجیب و غریب در حوزه‌‌های مختلف از سوی ریاست این سازمان چیز دیگری دست‌مان را نمی‌‌گیرد. 

ادعاهای متعدد در حوزه فناوری و اینترنت، ادعای دزدیده شدن ابرهای ایران توسط رژیم‌صهیونیستی، آتش‌زدن دلار و... همه بخشی از اظهاراتی است که غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل در چند وقت اخیر و بعد از اتفاقات و حوادث گوناگون در کشور داشته است، اما در ارتباط با اتفاقاتی که بالاتر لیست کردیم هنوز هیچ موضع مشخص و گزارش قابل تامل و توجهی از سوی این سازمان ارائه نشده است./1360//101/خ

ارسال نظرات