۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۶۳۱۶۲۰
(تا انتخابات)

مدعیان اصلاحات و «اعتراف به شکست» در انتخابات مجلس

مدعیان اصلاحات و «اعتراف به شکست» در انتخابات مجلس
دو ماه به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده و تنور فضای انتخاباتی در حال گرم شدن است و هرروز که می‌گذرد بر فعالیت انتخاباتی احزاب، رسانه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا و اعتدال‌گرا که به ارائه توصیه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای انتخاباتی و سازوکارهای حزبی و تشکیلاتی می‌پردازند، افزوده می‌شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، سازوکار تعیین فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان رأی‌گیری در مجمعی 1800 نفره یا نظرسنجی ملی در اردوگاه اصولگرایان، مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم از سازوکار تعیین فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان در تهران خبر داد و گفت: «تمامی نامزدهایی که در قالب شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مطرح شده‌اند با رأی‌گیری در مجمعی 1800 نفره که در آینده‌ای نزدیک برگزار خواهد شد، انتخاب می‌شوند.»

وی افزود: «در ارتباط با سازوکار انتخاب نامزدهای نهایی از میان کسانی که بالاترین رأی را از مجمع 1800 نفره کسب کرده‌اند، نظرات مختلفی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که به‌منظور جلوگیری از اجحاف در حق منتخبان کمتر شناخته‌شده، باید دو نظرسنجی مجزا میان چهره‌های شناخته‌شده و شناخته‌نشده انجام شود ولی عده دیگری از اعضای شورا ازجمله بنده معتقدیم که باید تمامی نامزدهایی که منتخب مجمع 1800 نفره هستند در قالب یک نظرسنجی ملی انتخاب شوند ولی به‌منظور پایمال نشدن حق چهره‌های کمترشناخته شده، برای آنها ضریب‌هایی را در نظر بگیریم. این سازوکار درباره خانم‌هایی که شناخته‌شده نیستند نیز صدق می‌کند.»

چمران با بیان اینکه «درنهایت یا همه نامزدهای منتسب به شورای ائتلاف را به رأی مجمع 1800 نفره می‌گذاریم یا به نظرسنجی ملی» گفت: «مجمع 1800 متشکل از معتمدین، احزاب و گروه‌های سیاسی، اقشار، نمایندگان انجمن‌های دانشگاهی و اساتید دانشگاهی است.»

شعار شورای ائتلاف؛ «نجات اقتصاد ایران»

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اشاره به اینکه «شعار لیست انتخاباتی شورای ائتلاف، «نجات اقتصاد ایران» خواهد بود» اظهار داشت: «این شعار نیز به عنوانی یکی از گزینه‌های مطرح‌شده برای شعار لیست انتخاباتی ما مطرح است که برگرفته از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با جمعی از صنعت‌گران کشور است.»

گفتنی آنکه غلامرضا مصباحی‌مقدم فعال سیاسی هم پیش‌ازاین در مصاحبه‌ای با تأکید بر اینکه «لیست‌ها بر اساس نظرسنجی بسته می‌شود» گفت: «لیست اصولگرایان بر اساس سهم خواهی احزاب بسته نخواهد شد» و «همه اصولگرایان متعهدند که سهم‌خواهی نداشته باشند»

وی گفته بود: «ظرفیتی که برای افراد شاخص اصولگرا در نظر گرفته شده است، ۴۰ درصد از لیست اصولگرایان است و ۶۰ درصد از لیست به نیروهای جوان و زنان اختصاص داده خواهد شد.»

تشکیل ستاد انتخابات در جامعه مدرسین

خبر دیگر از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آنکه به نقل از خبرگزاری حوزه، «در جلسه جامعه مدرسین که با حضور آیت‌الله یزدی تشکیل شد، مسائل کلی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که ستادی انتخاباتی زیر نظر دفتر جامعه مدرسین تشکیل شود.»

جامعه روحانیت مستقیم وارد انتخابات نمی‌شود

درخصوص نقش جامعه روحانیت مبارز هم، حجت‌الاسلام موسی‌پور عضو جامعه در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «جامعه روحانیت مستقیم وارد انتخابات نخواهد شد.»؛ خبری که در روزهای اخیر از سوی چند نفر از اعضای جامعه روحانیت مطرح شده است.

رسایی: به‌صورت مستقل شرکت کرده‌ام

نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره تأیید یا عدم تأیید صلاحیت خود از سوی هیئت اجرایی گفت: از طرف فرمانداری به من اعلام کرده‌اند که تأیید صلاحیت شده‌ام.

او درباره لیست ائتلافی اصولگرایان با احتمال سرلیستی محمدباقر قالیباف گفت: «به‌طورکلی درباره موضوعات ائتلاف و لیست مورد‌اشاره آن، بنده هیچ اطلاعی ندارم. درباره مبانی این ائتلاف، افراد حاضر در ائتلاف، خروجی این ائتلاف و شیوه جمع‌بندی نتیجه آن و مسائل دیگرش، نه کسی با بنده صحبت کرده و نه کسی در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده است. البته اطلاع دارم که برخی چهره‌های شاخص انقلابی و شناخته‌شده که پایگاه اجتماعی وسیعی دارند و در رسانه‌های مجازی هم فعال‌اند، با توجه به مطالبه این پایگاه اجتماعی، در حال رایزنی برای معرفی یک لیست واقعی هستند، لیستی که حکایت از سهمیه‌بندی احزاب نکند بلکه مطلوب بدنه جامعه ما باشد.»

وی گفت: «به‌صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده‌ام، هرچند برخی لیست‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی پیام داده‌اند که می‌خواهند نام بنده را در لیستشان قرار دهند. ازاین‌جهت تا جایی که اختلاف مبنایی و ایدئولوژیک با لیستی نداشته باشم، مانع نمی‌شوم.»

کسی نمی‌گوید «تکرار می‌کنیم»؛به شعور مردم احترام می‌گذاریم

محمدجواد عامری، دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: «بیش از نیمی از افراد شرکت‌کننده در جلسات شورای ائتلاف جوانان هستند و شورای بانوان نیز، با همان تعداد شورای آقایان تشکیل می‌شود. در شورای ائتلاف، کاندیدا از پایین به بالا انتخاب می‌شود و فردی نیست که بگویند «تکرار می‌کنیم» و بقیه مطیع باشند. ما به شعور مردم احترام می‌گذاریم و مردم نامزدهای موردنظرشان را تعیین می‌کنند.»

اصلاح‌طلبان مأیوس شده‌اند

خبر دیگر آنکه غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «احتمالاً اصولگرایان میدان را برای جوانان خالی کرده‌اند» گفت: «اصلاح‌طلبان مأیوس شده‌اند.»

اصلاح‌طلبان بازنده‌اند!

روزنامه ابتکار هم دیروز شنبه در یادداشتی نوشت: «در این میان، گمانه‌زنی‌های متعدد هم حکایت از آن دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه سال جاری دستِ بالا را نخواهند داشت و احتمال رای‌آوری اصولگرایان با مشارکت حداقلی مردم، بسیار بالا خواهد بود.»

ابتکار افزود: «به دیگر بیان، اصلاح‌طلبانِ متکی به آراء عمومی آرام‌آرام میدان را به رقبای اصولگرا باخته‌اند. آنها از نامزدهای انتخاباتی سره و یکدست اصلاح‌طلب، به ائتلاف با حسن روحانی ـ یک راست سنتی معتدل ـ و لیست پرحاشیه امید در سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ رسیدند. موضوعی که می‌تواند نوعی شکست در جریان اصلاح‌طلبی را نشان دهد.»

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم پیش‌ازاین در مصاحبه‌ای با بیان اینکه «مجلس آینده غیر اصلاح‌طلب است» گفت: «مسئله انتخابات به معنای واقعی برای اصلاح‌طلبان تمام‌شده است» و «لیست دادن یا ندادن اصلاح‌طلبان تفاوتی در ماجرا ایجاد نمی‌کند» چراکه «نیروی چندانی پای‌کار نمی‌آید که لیست را تبلیغ کند».

وی همچنین گفته بود: «اصولگرایان ۳۰۰ گزینه هم بدهند هرکدام می‌توانند برنده شوند»

موسوی‌لاری: خوش‌بین نیستم

شاید از همین رو بوده که عبدالواحد موسوی‌لاری در مصاحبه‌ای درباره انتخابات آتی مجلس گفت: «من ناامید نیستم اما به دو دلیل خوش‌بین هم نیستم. دوستان ما تجربه موفق ۹۲ تا ۹۶ را فراموش کرده‌اند. اگر مانند این روزها آقای کرباسچی و آقای نعیمی‌پور و دیگران حرف خود را بزنند و فضای این‌چنینی تا آخر ادامه یابد؛ معلوم است که هم ۹۸ و هم ۱۴۰۰ را از دست می‌دهیم. اصلاح‌طلبان می‌خواهند فهم ما از جامعه را به عرصه زندگی مردم آورند؛ حال فهم ما چیست؟ این است که انسان‌ها را صغیر و محجور ندانیم و به افراد اعتماد کنیم. مرز ما با اصولگرایان در این است که ما می‌گوییم مردم ولی‌نعمت ما هستند و آنها می‌گویند؛ مردم رعیت هستند. چون آنها مردم را رعیت می‌دانند درنتیجه خود را کسی می‌دانند که این رعیت را باید هدایت کند. اصلاح‌طلبان می‌گویند مردم ولی‌نعمت‌اند و باید دنبال موضوعی مشروع برویم که آنها می‌خواهند من اصلاح‌طلب به این حرفی که می‌زنم باید اعتقاد داشته باشم و تصنعی حرف نزنم.»

البته حرف‌های موسوی‌لاری درخصوص رویکرد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به مردم، آن‌قدر خلاف واقع است که مرغ پخته هم خنده‌اش می‌گیرد! اظهارات او درخصوص نگاه مدعیان اصلاحات به مردم درحالی است که مردم ما در دوره مدیریت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با مشکلات اقتصادی و تورم‌های چند صددرصدی و وضعیت کمرشکن و مسائل و موضوعاتی مانند آلودگی هوا و ده‌ها مشکل دیگر در مناطق جنوب و غرب کشور مواجه‌اند! و عده‌ای با حقوق‌های نجومی در برج‌های باستی هیلز در جایگاه مدیران ارشد دولتی، سرمایه مملکت را به تاراج می‌برند و عده‌ای هم با خنده، و قهقهه، بر آه و درد مردم نمک می‌پاشند!

درخصوص اظهارات مدعیان اصلاحات مبنی بر اینکه «از ابتدا بازنده‌ایم»، «خوش‌بین نیستیم» و «30 بر صفر بازنده‌ایم» طرفه آنکه از سویی آنها نیک می‌دانند به قول حجاریان «مردم، دیگر با طناب اصلاح‌طلبان به چاه نمی‌روند» و به قول خاتمی و تاج‌زاده به «تکرار می‌کنم» روی خوشی نشان نمی‌دهند. از سوی دیگر آنها با هجمه به شورای نگهبان و مظلوم‌نمایی درصدد آن‌اند دست پیش را گرفته و با توجیه شکست خود، کالبد مرده اصلاحات را با تنفس مصنوعی هم که شده، زنده نگذارند.

اصلاح‌طلبان راضی‌اند که اصولگراها خود را برنده انتخابات بدانند

البته گفتنی است که ابراهیم فیاض تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی هم در مصاحبه با سایت خبری با بیان اینکه «اصلاح‌طلبانِ بدونِ اسم، برای مجلس رأی می‌آورند» گفت: «اصلاح‌طلبان راضی‌اند که اصولگراها خود را برنده انتخابات بدانند»

ابراهیم فیاض درباره معادلات انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «همه اصولگرایان اعم از قالیباف و پایداری باورشان این است که دیگر رأی آورده‌اند و انتخابات را برده‌اند بنابراین دائم درباره تصمیماتی که می‌خواهند در مجلس آینده برای اداره کشور بگیرند، حرف می‌زنند.»

وی افزود: «البته اصلاح‌طلبان هم از این طرز فکر اصولگراها راضی هستند و بر آتش همین باور اصولگراها می‌دمند و بیشتر فضای بازی در این زمین را برای آنها مهیا می‌کنند چون یادمان نرفته که همه اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 باور داشتند که رأی آوری رئیسی قطعی است اما همین تصور باعث شکست آنها شد.»

گمانه‌زنی درباره میزان مشارکت

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در مصاحبه‌ای درخصوص تحلیل خود از میزان مشارکت در انتخابات گفت: من فکر می‌کنم با فضایی که در حال حاضر در آن قرار داریم مشارکت در انتخابات در شهرستان‌ها بالای ۴۰-۵۰ درصد و در تهران حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد. که خودش رقم قابل‌توجهی است، هرچند که ایده آل نیست. ما یک زمانی در انتخابات تهران ۷۰ درصد مشارکت داشتیم اما حالا اوضاع تغییر کرده است. به‌هرحال پیش‌بینی من این است.

مگر اینکه اتفاق خاصی بیافتد که تعداد آرای شرکت‌کنندگان افزایش یابد البته محمد عطریان فر عضو شورای مرکزی کارگزاران هم روز جمعه در مصاحبه‌ای به تحلیل انتخابات پیش رو پرداخت و با توصیه به اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه «نه شرط بگذارید نه انتخابات را تحریم کنید» گفت: انتخابات پیش رو، انتخاباتی با مشارکت حداقل 60 درصد واجدین رأی خواهد بود به‌خصوص اینکه در آستانه انتخابات هم کشور و فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی و انتخاباتی خیلی مؤثر واقع می‌شوند./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات