۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۳۳۰۱۳
بررسی یک مقوله فرهنگی در دل جامعه؛

سلبریتی‌ها و ماجرای تخریب تفکر جامعه

سلبریتی‌ها و ماجرای تخریب تفکر جامعه
سلبریتی‌ها مانکن‌های بیرون هر مغازه هستند؛ کسی به یک مانکن با لباس نامناسب تذکر نمی‌دهد که لباست را درست کن، چون تاثیری ندارد بلکه باید مشکل را از ریشه اصلی آن حل کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هر از چندگاهی یک عکس از بازیگر یا شخصیت به قول معروف سلبریتی منتشر می‌شود که وضعیت پوشش زننده‌ای دارد و در ادامه سیلی از اعتراض، تخریب و ناسزا روانه می‌شود که چرا مخالف فرهنگ و ارزش‌های انقلاب و نظام رفتار می‌کنی.

هجمه می‌شود که چرا احترام کشوری را که باعث رشد و ترقی تو در عرصه‌های هنری شده است را نگاه نمی‌داری و به آن توهین می‌کنی. بعد هم شکایت و شکایت کشی به وزارت ارشاد تا برخورد لازم با این انسان منحرف و متجاهر به گناه انجام شود.

سلبریتی‌هایمان تاثیر از جای دیگری دارند

باید بگویم آنچه در برابر سلبریتی ها انجام می‌شود محصول این برداشت غلط است که سلبریتی موثر و فرهنگ‌ساز است، در حالیکه سلبریتی خود متاثر از جای دیگری می‌باشد و این تاثیری از سرچشمه‌های فرهنگ‌ساز خاصی می‌گیرد و نوع پوشش و رفتار خود را تنظیم می‌کند.

آنچه یک سلبریتی را به سمت پوشش خاص هدایت می‌کند، خرده فرهنگ قوی و مقبولی است که در جریانات درون طبقاتی شمال شهر ساخته می‌شود. این خرده فرهنگ است که به تمامی کشور القا می‌کند چه چیزی برابر بسان مدرن، باکلاسی و به روز بودن است.

 

سلبریتی‌ها و ماجرای تخریب تفکر جامعه

 

خرده‌ فرهنگ‌های پاساژی در میانه میدان مد

این خرده فرهنگ باکلاس غربی ابتدا از طریق مزون‌های خانگی و زیرزمینی، سپس از طریق پاساژها و فروشگاه‌های مناطق مرفه‌نشین تهران زمینه‌های فرهنگی را آماده می‌کنند و سپس برای بسط آن به کل تهران در گام اول و کل ایران در گام های بعدی به استخدام سلبریتی‌ها اقدام می‌کنند.

این سلبریتی ها در دو بعد نیاز دارند از این خرده فرهنگ تبعیت کنند:

1- بخشی از آینده کاری و مالی این افراد وابسته به همین جریان فرهنگی می‌باشد و لازم است در زمین فرهنگی ترسیم شده توسط آنها حرکت کنند.

2- جامعه مخاطبین سلبریتی‌ها، گروه‌هایی هستند که از فرهنگ ملی ما در حال انفکاک هستند و پیوند بیشتری با غرب و مدگرایی غربی دارند، بی شک این سلبریتی‌ها اگر بخواهند در بازار مکاره شهرت باقی بمانند باید از همان خرده فرهنگ بالای شهر تهران تبعیت کنند، چرا که اقتضاء محبوبیت برای یک هنرمند یا سلبریتی در جامعه کنونی ما حرکت در مرزهای مد و به روز بودن است.

چاره کار با این جماعت مد زده

با درک مسئله بالا باید بگوییم سلبریتی‌ها خود متاثر از عوامل مهمتری هستند که جامعه مد زده ایران کنونی به آنها تحمیل می‌کند و بی شک با پیروی از این وضعیت خود بر گسترش آن تاثیر می‌گذراند اما به عنوان یک عامل ثانویه.

 

سلبریتی‌ها و ماجرای تخریب تفکر جامعه

ورود عجولانه در هر عرصه بدون برنامه‎‌ریزی درست، ویژگی بارز بسیاری از سلبریتی‌ها است

 

برخورد سلبی با یک سلبریتی و وادار کردن او به عذرخواهی هر چند کار خوبی است اما چاره کار ما نیست چرا که او درکی نسبت به اشتباه بودن کار خود ندارد. سلبریتی بر اساس فرهنگ غالب گروه‌های موثر اطراف خود، به انتخاب یک امر اجبار می‌شود. وقتی هم که با اجبار فشار رسانه‌‌های انقلابی یا دادسرای فرهنگ و رسانه آن انتخاب را عوض یا توجیه می‌کند به معنای تغییر ذائقه نیست چرا که حیاتش در اسارت همین فرهنگ مد زده و غیر اسلامی است.

در واقع سلبریتی‌ها مانکن‌های بیرون هر مغازه هستند؛ کسی به یک مانکن با لباس نامناسب تذکر نمی‌دهد که لباست را درست کن، چون تاثیری ندارد بلکه باید مشکل را از ریشه اصلی آن حل کرد. /882/ 703/

علی رضا داودی، دکترای مطالعات سیاسی

ارسال نظرات