۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۶۳۳۰۲۶

پنجمین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله انصاری شیرازی در قم برگزار شد

پنجمین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله انصاری شیرازی در قم برگزار شد
پنجمین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی با حضور علما و اساتید حوزه علمیه در مسجد سلماسی قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، پنجمین مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله یحیی انصاری شیرازی امشب با حضور علما و اساتید حوزه علمیه در مسجد سلماسی قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام قادری استاد حوزه علمیه قم در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و ضمن اشاره به سیره علمای بزرگ دین ابعاد شخصیت علمی و انقلابی مرحوم آیت الله انصاری شیرازی پرداخت.

حجت الاسلام قادری ضمن تشریح خدمات علمی و انقلابی مرحوم آیت الله انصاری شیرازی، وی را از یاران باوفای امام خمینی(ره) دانست.

همچنین مدیحه سرایی حاج رضا عاصی و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید از دیگر برنامه های این مراسم بود.

گفتنی است، آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال 1306هجری شمسی در روستای نوایگان(نوادگان) از توابع داراب استان فارس دیده به جهان گشود. پدر وی مرحوم شیخ محمد فخر انصاری فرزند شیخ ذکریای نصیر الاسلام انصاری از سران و مبارزان مشروطه بود. خاندان ایشان از علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و از ارادتمندان به روحانیت شیعه بودند. وی از همان ایام به اخلاق اسلامی آراسته شد.

ایشان کفایه و مکاسب را نزد حضرت آیت الله آقای حاج سید محمدباقر سلطانی و رسائل را از محضر حضرت آیت الله مجاهدی تبریزی، درس خارج را از محضر حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله بروجردی(ره)؛ آیت الله شیخ مرتضی حائری(ره) و حضرت آیت الله اراکی(ره) بهره مند شد. در کنار تحصیل فقه و اصول،به تحصیل فلسفه و علوم عقلی نیز پرداخت و از محضر استادان بزرگی همچون امام خمینی؛ علامه سید محمد حسین طباطبایی؛ و مرحوم استاد سیدمحمد حسن طباطبایی(ره) کسب فیض کرد.

آیت الله انصاری شیرازی در طول سالیان مبارزه با رژیم پهلوی، همواره در خط مقدم حضور داشته است. ایشان  که علاقه شدیدی به امام خمینی(ره) داشت، از وی به عنوان کسی که بر شیعه و اسلام عزت داده و آن را زنده کرد، یاد می کند و یکی از مروجان جدی اندیشه مرجعیت امام خمینی(ره) در آن روزگار بود.

ایشان پس از حادثه مدرسه فیضیه، به سخنرانی پرداخت و ضمن افشای ماهیت پلید رژیم شاه بر عزم امام(ره) و ملت برای مبارزه تا پیروزی نهایی تأکید کرد و به دشمنان مردم هشدار داد که دست از اعمال خود بردارند و به محاصره و زندان امام(ره) ادامه ندهد وگرنه خشم ملت را نمی توانند خاموش سازند. سخنان روشنگر او در شهرهای گوناگون سبب شد که رژیم به تعقیب و تهدید او دست بزند و او را به شهرهای نائین و کوهدشت تبعید کند.

گفتنی است، آیت الله انصاری شیرازی در ۱۴ دی ۱۳۹۳ بعد از یک دوره بیماری طولانی، بر اثر ایست قلبی در شهر مقدس قم دار فانی را وداع گفت. پیکر آن عالم وارسته دوشنبه ۱۵ دی از مسجد امام حسن عسکری(ع) به طرف حرم حضرت معصومه(س) تشییع و بعد از اقامه نماز میت توسط حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) به خاک سپرده شد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات