۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۶۳۳۱۵۰
توصیه ای اخلاقی از آیت الله استادی؛

چرا در نماز حضور قلب نداریم؟

چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
آیت الله استادی گفت: دل بستن به دنیا سبب دوری انسان از آخرت و نداشتن حضور قلب در نماز می شود.

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در درس اخلاق که با حضور طلاب و فضلای حوزه و خانواده های آنان در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، حدیث 6 از 40 حدیث امام(ره) را برای حاضرین تبیین کرد.

در این حدیث  گهربار امام صادق(ع) می فرماید: عن أبی عبد الله، علیه السلام، قال: من أصبح و أمسی و الدّنیا أکبر همّه، جعل الله الفقر بین عینیه و شتّت أمره، و لم ینل من الدّنیا إلّا ما قسم له. و من أصبح و أمسی و الآخرة أکبر همّه، جعل الله الغنی فی قلبه و جمع له أمره‏ ترجمه «ابن ابی یعفور گوید که حضرت صادق، علیه السّلام، گفت: «کسی که صبح کند و شام کند و حال اینکه دنیا بزرگترین همّ او باشد، قرار دهد خدا فقر را بین دو چشمش، و درهم کند کار او را، برخوردار نگردد از دنیا مگر آنچه قسمت شده است برای او. و کسی که صبح و شام کند در صورتی که آخرت بزرگترین همّ او باشد، قرار دهد خدا بی نیازی را در دل او، و گرد آورد برای او کار او را.»

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه به شرح این حدیث پرداخت و گفت: مقصود از لفظ دنیا در حدیث شریف هر آن چیزی است که انسان را از عبادت خداوند و آخرت دور می کند.

عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: گاهی اوقات اگر منبر رفتن و درس به خاطر رضای خداوند نباشد برای خیلی ها دنیا می شود.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به حدیث "حب الدنیا راس کل خطیئه" اشاره کرد و افزود: هرکاری که انسان را از عبادت خداوند و آخرت دور کند، دنیوی است.

آیت الله استادی به دلیل وابسته بودن انسان به دنیا اشاره کرد و یکی از دلایل این وابستگی را کمال مطلق دانستن دنیا توسط انسان خواند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم دلیل نداشتن تمرکز و حضور قلب در نماز طبق نظر بزرگان را نبود حضور قلب قبل از نماز دانست.

 آیت الله استادی در پایان طلاب را به خواندن زیاد احادیث اخلاقی توصیه کرد و خاصیت انس با کلمات ائمه و قرآن را رفع وسوسه دانست./1370/ج

ارسال نظرات