۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۶۳۳۵۹۴

فرماندهی که در کوه‌ها و بیابان‌ها در پی شهادت بود

فرماندهی که در کوه‌ها و بیابان‌ها در پی شهادت بود
سردار حاج قاسم سلیمانی همواره در سخنرانی‌های خود از شهادت و آرزوی شهادت می‌گفت و در اظهارنظری بیان کرده بود: «در کوه‌ها و بیابان‌ها در جست و جوی شهادت هستم».

به گزارش خبرگزاري رسا، سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به عبارتی فرمانده خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل، بامداد جمعه در نزدیکی فرودگاه بغداد و در پی حمله نیرو‌های تروریست آمریکایی به شهادت رسید. او که بود و چه میراثی از خود بر جای گذاشت؟

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۳۵ در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در شهرستان رابر استان کرمان به دنیا آمد. پدرش یک کارگر بنای ساده بود.

هشت سال دفاع مقدس
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عضویت سپاه پاسداران درآمد.
او در ابتدای جنگ ۲۴ سال سن داشت و فرماندهی دو گردان از نیرو‌های کرمانی را برعهده داشت تا اینکه با پیشنهاد شفاهی سردار شهید حسن باقری، تیپ جدیدی از نیرو‌های کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال ۶۱ به لشکر ۴۱ ثارالله ارتقا یافت که شامل نیرو‌هایی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شد.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عملیات‌های زیادی از جمله، والفجر ۸، کربلای ۴، کربلای ۵ و تک شلمچه حضور موثر داشت.

لشکر ۴۱ ثارالله را باید جزو لشکر‌های خط‌شکن سپاه در سال‌های دفاع مقدس نامید که نیرو‌های آن نقش بسزایی در عملیات‌های بزرگی مثل والفجر ۸، کربلای ۵ و... داشتند.

مبارزه با‌اشرار و قاچاقچیان
اگر برای بسیاری از همرزمان حاج قاسم سلیمانی، جنگ در تابستان سال ۶۷ به پایان رسید، ولی برای او آغاز دوران جدیدی در میادین نبرد بود.

از جمله مسئولیت‌های لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی پس از پایان جنگ، مقابله با‌اشرار، قاچاقچیان و برهم زنندگان امنیت در جنوب شرق بود و وی به دلیل آشنایی با بافت این منطقه، توانست کارنامه قابل قبولی از خود و نیرو‌های تحت امرش برجای بگذارد.

فرماندهی سپاه قدس
سرلشکر حاج قاسم سلیمانی به واسطه حضور در مرز‌های شرقی و سابقه مبارزه با‌اشرار و باند‌های مواد مخدر در مرز‌های ایران و افغانستان، در سال ۱۳۷۶- وقتی که ۴۲ ساله بود- از سوی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، فرماندهی کل قوا از کرمان به تهران فراخوانده و مسئولیت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به او سپرده شد.

انتصاب سردار سلیمانی به فرماندهی این نیرو همزمان بود با درگیری‌های طالبان در افغانستان و به همین دلیل برخی این انتصاب را بی‌ارتباط با آشنایی «حاج قاسم» با مناطق شرق کشور نمی‌دانستند؛ اشرافی که میزان موفقیت آن را در مقطع فرماندهی او بر لشکر ۴۱ ثارالله، طی سال‌های گذشته به خوبی می‌توان درک کرد.

مسئولیتی که دامنه تاثیرات آن مرز‌های جغرافیایی کشور را درنوردید و تاثیرات زیادی بر گسترده جغرافیایی جهان اسلام گذاشت.
حاج قاسم سلیمانی پس از سردار احمد وحیدی، دومین نفری بود که فرماندهی شاخه برون مرزی سپاه را برعهده می‌گرفت.

ثبات در جبهه مقاومت
به گزارش تسنیم، در کارنامه فرماندهی سردار سلیمانی در نیروی قدس، نقاط درخشان بسیاری وجود دارد که بسیاری از آن‌ها شاید برای همیشه پنهان بماند، اما آنچه لااقل در ظاهر و برای نمونه می‌توان دید، تقویت و ثبات حزب‌الله لبنان، تقویت نیرو‌های مقاومت فلسطینی در جریان جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه و نیز شکل‌گیری و تقویت محور مقاومت خصوصا در ۸ سال اخیر و پس از شروع بحران در سوریه و عراق است.

شیوه و منطق کاری نیروی قدس در این کشور‌ها و در بسیاری از نقاط دیگر- که نیازمند کمک از سوی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خاک و جان مسلمین هستند - فعال کردن ظرفیت‌های خفته درهمان کشورهاست. برای مثال، در عراق «حشد‌الشعبی» و در سوریه «بسیج مردمی» (قوات دفاع وطنی) تشکیل شد و با کمک آن‌ها و هدایت و مشاوره نیروی قدس سپاه، کمر تروریست‌های تکفیری در این دو کشور شکست.

مبارزه با داعش
با توطئه جدید غرب و پشتیبانی مالی کشور‌هایی مانند عربستان سعودی، که به شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی تکفیری اعم از داعش و جبهه‌النصره در منطقه انجامید، حاج قاسم سلیمانی ماموریتی تازه یافت و آن هم مقابله با این تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه بود.

«وقتی شهید حججی به شهادت رسید پیامی صادر کردم و در آن تاکید کردم تا سه ماه دیگر ریشه داعش را می‌خشکانیم الان هم می‌گویم نابودی داعش نزدیک است و تا دو ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می‌گیریم و ایران و روسیه و سوریه و عراق باید این جشن را برپا کنند».

این وعده‌ای بود که مرد شماره یک نبرد با تروریسم تکفیری سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی فرمانده مجاهد و مخلص نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سی‌ام شهریورماه ۹۶ و در مراسم اربعین شهید مرتضی حسین‌پور شلمانی نوید آن را داد و روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۹۶ در عملیاتی که شخصا عهده‌دار آن بود شهر بوکمال آخرین منطقه شهری مهم در سوریه که تحت‌اشغال داعش بود را آزاد کرد و با این «فتح الفتوح» پس از مقاومت و مجاهدت‌های شبانه‌روزی و نثار خون‌های هزاران شهید مدافع حرم از ایران و زینبیون پاکستان، فاطمیون افغانستان، حیدریون و حشد‌الشعبی عراق و حزب‌الله لبنان «وعده صادق» نابودی شجره خبیثه داعش محقق شد و فرزندان مقاومت پس از ۷ سال، در نبرد دشوار و پیچیده‌ای پیروز شدند که استراتژیست‌های آمریکایی آن را جنگ جهانی سوم خوانده بودند.

تحقق این وعده صادق از سوی جبهه مقاومت با رهبری فرمانده نیروی قدس سپاه در حالی بود که پیشتر آمریکائی‌ها اعلام کرده بودند نابودی داعش و گروه‌های تروریستی بین ۲۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد و قاسم سلیمانی فرمانده پیروز مقاومت که آمریکایی‌ها او را به اسم ژنرال سلیمانی می‌شناسند، کار داعش را ۲۴ سال زودتر از برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها به پایان رساند و محاسبات و برنامه‌ریزی آمریکایی‌ها را از بین برد و با این پیروزی به شهادت مجله نیوزویک، پیش از آنکه داعش را زیر پا بگذارد، هیمنه آمریکا را شکست.

امروزه واضح و روشن است که یکی از اهداف اصلی دشمنان برای سقوط سوریه، قطع کردن ارتباط ایران و حزب‌الله لبنان بود، ولی با شکست داعش و نقش‌آفرینی نیروی قدس در سوریه و عراق، یک حلقه مستحکم به نام حلقه مقاومت تشکیل شد و زنجیره ایران، عراق، سوریه و لبنان و فلسطین را به هم متصل کرد.

جای تردید نیست که این موضوع خلاف خواست آمریکا و اسرائیل بود، ولی با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در عمق میدان و تشکیل بسیج مردمی در سوریه و عراق این موضوع به واقعیت بدل گشت و اتحادی از جنس پاسداران، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و... ایجاد کرد.

نقش بی‌بدیل سرلشکر سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، القابی، چون «شبح فرمانده»، «قدرتمندترین فرد خاورمیانه» و «کابوس اسرائیل» را از سوی آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برای این فرمانده بزرگ به دنبال داشت.

فرمانده‌ای در قامت یک سیاستمدار و دیپلمات
در کنار فرماندهی بی‌نظیر سردار سلیمانی در میدان جنگ، در خلال همین بحران‌ها بود که افکار عمومی با چهره دیگری از «حاج قاسم» آشنا شد؛ چهره‌ای که او را در قامت یک سیاستمدار و دیپلمات کارکشته نیز نشان می‌داد که توانایی اقناع و همراه سازی دیگر کشور‌ها را برای ورود به جبهه جنگ مقابله با تروریست‌ها در سوریه دارد.

حاج قاسم سلیمانی به عنوان نماینده ایران در سفر به مسکو طی مذاکره با پوتین رئیس‌جمهور روسیه توانست از ظرفیت عملیاتی روس‌ها نیز برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند.

برای حاج قاسم - به گفته خودش- فرقی میان مسلمانان نبود و باید به همه آنان در برابر ظالمان و دشمنان یاری رساند. او در اوج مبارزه با تروریست‌ها در سوریه و عراق، اعلام کرد که برای نظام اسلامی، کمک به شیعه و سنی تفاوتی ندارد و برای نمونه به مردم فلسطین‌اشاره کرد که اگرچه اکثر قریب به اتفاق آن‌ها از مذهب اهل تسنن هستند، ولی جمهوری اسلامی ایران بیشترین دفاع و حمایت را از آن‌ها داشته است.

این حقیقت نیز در تاریخ ثبت شد که وقتی دامنه جنایات داعش به کردستان عراق کشید، این قاسم سلیمانی بود که به کمک آن‌ها رفت و مانع از سقوط اربیل شد.

شهید زنده
ایثارگر، مجاهد، شهید زنده، ذخیره ارزشمند اسلام و مسلمین و ده‌ها تعبیر دیگر همگی صفاتی است که رهبر معظم انقلاب برای حاج قاسم سلیمانی به کار برده‌اند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در آبان ۹۶ در پاسخ به نامه سردار سردار پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره پایان سیطره شجره خبیثه داعش تأکید کردند: «شما با متلاشی ساختن توده سرطانی و مهلک داعش نه فقط به کشور‌های منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه ملت‌ها و به بشریت خدمتی بزرگ کردید».

رهبر معظم انقلاب سال ۸۴ در جمع مردم کرمان فرمودند: «سردار سلیمانی هم ایثارگر است - او هم یک شهید است - سردار رئوفی هم همین‌طور؛ سردار احمدیان هم همین‌طور. این سرداران، شهید زنده‌اند».

نشان عالی ذوالفقار
سردار قاسم سلیمانی، اولین فرمانده در جمهوری اسلامی ایران است که به دریافت عالی‌ترین نشان نظامی مفتخر شده است.
وی در اسفند ۹۷ نشان ذوالفقار، بالاترین مدال افتخار جمهوری اسلامی ایران را از دست فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دریافت کرد.

«نشان ذوالفقار» عالی‌ترین نشان در نیرو‌های مسلح است که طبق «آئین نامه اهدا نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران»، به «فرماندهان عالیرتبه و روسای ستاد‌های عالیرتبه در نیرو‌های مسلح» اهدا می‌شود «که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد».

سردار قاسم سلیمانی پیش از این نیز به واسطه فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله در سال‌های دفاع مقدس ۳ نشان فتح دریافت کرده بود.
فرمانده کل قوا در مراسم اعطای نشان ذوالفقار به سردار سردار سلیمانی فرمودند: «مجاهدت در راه خدا با این پاداش‌های دنیایی قابل جبران نیست».

اعطای نشان ذوالفقار به سردار سردار «قاسم سلیمانی» به شدت موجب خشم رژیم صهیونیستی شد.

چهره سردار سلیمانی در رسانه‌های خارجی
غرب همواره در پی آن بود که از سردار سلیمانی چهره‌ای خشن ترسیم کند و از این طریق ملت‌های منطقه را درباره افکار و اهداف او بترساند. اما هیچگاه در اجرای این نقشه شوم موفق نشد. رسانه‌های غربی بار‌ها درباره شخصیت این سردار بزرگ، لب به اعتراف گشودند. برای نمونه، خبرگزاری فرانسه در سال تیرماه ۹۳ با دادن لقب «شهید زنده» به سردار سلیمانی در گزارشی نوشته بود: «وی از سال ۱۹۹۸ به عنوان فرمانده قدس انتخاب شده است.

سلیمانی در مواقع بسیار نادر اقدام به صحبت عمومی می‌کند و یک جور ذوق و حرارت آشکار در اطراف وی وجود دارد که جذبه معنوی آن شخصیتش را فراگرفته است».

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشته بود: «او همه جا هست و هیچ جا نیست».

کمک به سیل زدگان خوزستان
سردار قاسم سلیمانی، فروردین ۹۸ با انتشار پیامی در فضای مجازی از مشتاقان مدافع حرم خواست به کمک سیل زدگان خوزستان بیایند.

در پیام سردار سلیمانی آمده بود: «جوانانی که سنشان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند که به عنوان مدافع حرم در جبهه حضور پیدا کنند، به نظر من باید بیایند خوزستان؛ چرا که حادثه اخیر یک دفاع از حرم است. هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست». وی در آن مقطع همراه با مسئولان ستاد اربعین حسینی کشور در استان خوزستان حضور یافت و از مناطق سیل‌زده رفیع و سوسنگرد بازدید کرد. سردار سلیمانی سپس در جلسه جلسه برنامه‌ریزی مقابله با بحران سیل در این استان شرکت کرد.

آرزوی شهادت
شهادت آرزوی دیرینه سردار حاج قاسم سلیمانی بود. وی همواره در سخنرانی‌های خود از شهادت و آرزوی شهادت می‌گفت.
سردار قاسم سلیمانی پیش از این گفته بود: «از خدا این را می‌خواهم که هر چه سریعتر بنده را به شهدا ملحق کند». وی در اظهارنظری دیگر گفته بود: «در کوه‌ها و بیابان‌ها در جست و جوی شهادت هستم».

سردار حاج قاسم سلیمانی، در بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ به آرزوی دیرینه خود رسید. سردار رشید اسلام چهار دهه عمر خود را در راه مبارزه با دشمنان اسلام و قرآن گذراند و شهادت اجر و مزدی بود که به آن نائل آمد. او که به دست خونخوارترین دشمنان اسلام یعنی آمریکای جنایتکار و هم‌پیمانانش به شهادت رسید به آرزوی دیرینه خود دست یافت./1360//101/خ

منبع: کیهان

ارسال نظرات