۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۶۳۴۲۸۸
در آیین معرفی کتاب مطرح شد؛

شهید سلیمانی آرزوهای امام خمینی در حوزه سیاست خارجی را محقق کرد

شهید سلیمانی آرزوهای امام خمینی در حوزه سیاست خارجی را محقق کرد
حجت‌الاسلام آل‌هاشم گفت: تشکیل سازمان جهانی بسیج از آرزوهای امام خمینی (ره) بود که سردار سلیمانی به آن رنگ حقیقت داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از کتاب «اندیشه‌های امام خمینی در سیاست خارجی» نوشته رحمت مهدوی و محمد افروزی اسفنجانی بعدازظهر امروز سه‌شنبه ۱۷ دی باحضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین روح الله حسینیان، رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران، حمیدرضا آصفی و حسین شیخ الاسلام و با حضور نویسندگان کتاب در کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

کتاب «اندیشه‌های امام خمینی در سیاست خارجی» به‌تازگی توسط موسسه فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران منتشر شده است.

استراتژی مقام معظم رهبری در سیاست خارجی چیست؟

حجت‌الاسلام آل هاشم امام جمعه مردم تبریز در این مراسم گفت: ایام فاطمیه و شهادت سردار رشید اسلام را تسلیت می‌گویم. همچنین لازم است جان باختن تعدادی از هم وطنان کرمانی در آیین خاکسپاری سردار شهید را نیز به ایران عزیز تسلیت بگویم. یکی از خط مشی‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست دفاع از مسلمانان در قالب سپاه قدس است و این نیروی جان بر کف در اصل برای تحقق آرمان‌های امام راحل شکل گرفت.

وی افزود: اندیشه‌های امام راحل در پایه گذاری انقلاب اسلامی و تجلی شکوه صلابت انقلاب وجود دارد. امروز در راهبری حکیمانه مقام معظم رهبری نیز تعامل با ملت‌های آزاده مبنی بر اتحاد مسلمانان جهان، بویژه اتحاد جهانی اسلام به چشم می‌خورد و این ضرورتی است که امروز به آن نیاز داریم و بر اساس تفکر رهبری، مسلمانان باید ظرفیت‌های خود را برای مقابله با دشمن مشترک به کار بگیرند. این هم افزایی جهان اسلام اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: با تداوم و پیگیری سیاست‌های استکباری سلطه گرایان در حالی که جهان اسلام همچنان از بی‌عدالتی و ضعف عقیدتی و ایدئولوژیک رنج می‌برد رجوع به عقاید و گفته های امام راحل و مقام معظم رهبری یک ضرورت مهم است. به همین دلیل تبیین ابعاد مختلف اندیشه‌های امام و اهداف مقدس مقام معظم رهبری در وضعیت فعلی اهمیت دارد.

بر اساس تفکر رهبری، مسلمانان باید ظرفیت‌های خود را برای مقابله با دشمن مشترک به کار بگیرند. این هم افزایی جهان اسلام اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

وی در ادامه با اشاره به اینکه تبیین اندیشه‌های امام راحل در حوزه سیاست خارجی در این کتاب به خوبی انجام شده است گفت: از نظر من این کتاب برای اهالی فرهنگ و علم بسیار سودمند است. اصول سیاست گذاری از دید امام راحل مشخص است و در این برنامه‌ها خلاصه می‌شود: اصل صدور انقلاب، نفی سلطه پذیری، دفاع از کیان اسلام و مسلمانان، اصل احترام متقابل و عدم دخالت، اصل نفی ظلم و حمایت از مظلوم و اصل نه شرقی و نه غربی. اهداف سیاسی خارجی از دیدگاه امام راحل نیز استقلال، وحدت امت اسلامی، کمک به نهضت‌های آزادی بخش، روابط حسنه و روابط بر پایه مبانی انسانی و اسلامی است.

سردار شهید سلیمانی یک چهره ملی است جناحی‌اش نکنید

حجت‌الاسلام آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود درباره شخصیت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و پیگیری اندیشه‌ها و آرمان‌های امام خمینی (ره) در سیاست خارجی توسط این شهید والامقام گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت انقلابی و ملی است و باید به عنوان یک چهره ملی مورد تحلیل قرار گیرد. ما وظیفه داریم که سیمای ایشان را به عنوان یک شخصیت ملی ترویج کنیم. میزان تاثیر شهادت ایشان بر قشرهای مختلف مردم فارغ از هر عقاید فکری‌شان غیرقابل انکار است.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: باید شخصیت سردار شهید را به عنوان یک چهره ملی تقویت کرد. پرهیز کنید از هرگونه مسائلی پیرامون ایشان که به دعواهای جناحی دامن می‌زند. سردار سلیمانی یک انقلابی تمام عیار بود و آنچه را که داشت در مکتب امام به آن دست یافته بود و خود را سرباز ولایت می‌دانست. او چهره بین المللی مقاومت و سیدالشهدای مقاومت اسلامی است که سربازان بسیاری را تربیت کرد و امروزه هرجایی که نیروی مجاهدی در منطقه مشاهده می‌شود تحت تاثیر او هستند.

حجت‌الاسلام آل هاشم همچنین با بیان این نکته که نباید فقط بعد نظامی شخصیت سردار شهید سلیمانی را دید، گفت: او یک مربی بزرگ و دلسوز برای مدافعان حرم بود و به امور فرزندان شهیدان مدافع حرم با دلسوزی تمام رسیدگی می‌کرد. سردار عزیز ما یک شخصیت فرهنگی و اجتماعی بود و در خدمت رسانی به محرومان از هیچ فعالیتی مضایقه نمی‌کرد. راه اندازی و توسعه مواکب در اربعین حسینی محصول تدابیر او و یارانش است.

کمک سردار به سیل زدگان فراموش نمی‌شود

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور جدی سردار شهید سلیمانی و نیروهایش در کمک به سیل زدگان نوروز ۱۳۹۸ اشاره کرد و گفت: با دستور مستقیم سردار شهید مواکب اربعینی خودشان را برای کمک به سیل زدگان به ایران رساندند و این هیچگاه از یاد ما نمی‌رود.

وی افزود: سردار شهید سلیمانی عظمتی داشت حیرت انگیز و به همین دلیل نیز حیف بود که به دست منافقین و تروریست‌های تکفیری به شهادت برسد. آنها حقیرتر از آن بودند که دست‌شان به او برسد. این افتخار باید به او می‌رسید که به دست شیطان بزرگ شهادتش رقم بخورد. امیدوارم که خواست عمومی مردم ایران در انتقام خون او به زودی عملی شود.

وظیفه حمایت از مستضعفان جهان را خداوند به ما محول کرده است

روح الله حسینیان، نیز دیگر سخنران این آیین رونمایی بود. او در بخشی از سخنان خود گفت: گاهی از ما می‌پرسند که شما چه کاره هستید که می‌خواهید از مستضعفان جهان حمایت کنید؟ چه کسی به شما این ماموریت را داده است؟ پاسخ این طیف روشن است که این ماموریت و این وظیفه را خداوند در قرآن به ما محول کرده است. حتی خداوند کسانی را که به دفاع از مستضعفان برنمی‌خیزند، مواخذه کرده است.

وی افزود: امام راحل این استراتژی قرآنی را در یک مفهوم خلاصه کرد و آن تشکیل حکومت جهانی حضرت حجت (عج) است. امام صادقانه فرمود که من مشکلات اقتصادی مردم را می‌دانم ولی مسئولان جمهوری اسلامی نباید از این انقلاب که بی شک مقدمه طلوع حرکت جهانی حضرت حجت بن الحسن (عج) است، غفلت کنند و برای رسیدن به این هدف عالی باید برنامه ریزی کنند.

باید شخصیت سردار شهید را به عنوان یک چهره ملی تقویت کرد. پرهیز کنید از هرگونه مسائلی پیرامون ایشان که به دعواهای جناحی دامن می‌زند. سردار سلیمانی یک انقلابی تمام عیار بود و آنچه را که داشت در مکتب امام به آن دست یافته بود و خود را سرباز ولایت می‌دانست

حسینیان ادامه داد: امام خمینی راهبرد رسیدن به این هدف بزرگ را تشکیل بسیج جهانی مستضعفان قرار داد؛ اما از تشکیل نشدن این بسیج جهانی گله داشت. ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را به راه اندازیم و ضرورت این وظیفه را نیز امام برای ما تبیین کرده بود. بسیج نباید منحصر به ایران اسلامی باشد و باید هسته‌های مقاومت را در سراسر جهان به وجود آورد. شهید بزرگوار سردار سلیمانی توانست این آرمان زمین مانده امام را عملی کند. با حضور او مقاومت جهانی در برابر استکبار شکل گرفته و تقویت شد. ایشان ابتدا نیروهای مقاومت در لبنان را تقویت کردند و سپس در سوریه از فروپاشی یکی از حکومت‌های مقاومت جلوگیری کرده و در عراق نیز بسیج را تشکیل دادند.

رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین به اصرار آمریکا و دیگر نیروهای مستکبر غربی بر انحلال حشدالشعبی اشاره کرد و گفت: آمریکا خوب می‌داند که اگر حشدالشعبی باقی بماند و توسعه پیدا کند، دیگر جایی برای آنها و باقی ابرقدرت‌ها نخواهد بود. من به شما می‌گویم که مطمئن باشید که هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند در مقابل حشدالشعبی بایستد و هیچ چیز نمی‌تواند سد راه این حرکتی که امام پایه ریزی کرد، باشد.

حسینیان اضافه کرد: امروز جهان اسلام در حمایت از مقاومت رفراندوم برگزار می‌کند. این شهادت خورشید تابان اسلام را در سراسر جهان اسلامی از انسانیت منور خواهد کرد و تاثیر استراتژی امام و جانفشانی و زحمات فرزندانی که به مکتب امام راه یافته بودند، به زودی تجلی پیدا خواهد کرد. ما باید همین روزها شاهد عملیات‌هایی باشیم که به نام این شهدا در سراسر جهان اسلام به وقوع می‌پیوندند.

حاج قاسم سلیمانی از درس آموختگان مکتب روح‌الله بود

شیخ الاسلام نیز در این مراسم گفت: حاج قاسم سلیمانی یکی از درس آموختگان مکتب امام راحل بود. این عزیز غیر از ابعاد مقاومتی‌اش – که نمی‌توان دیپلماسی را از آن جدا کرد – با همان‌خلوص و فهم دقیق خط امام را پیش گرفت.

وی افزود: حاج قاسم به اراده تکوینی و تشریعی خداوند ایمان داشت. نویسندگان کتاب زاویه درستی را برای روایت انتخاب کردند. زاویه دیدی که حضرت امام با پیروزی انقلاب به خاطر نیاز به اندیشه ورزی در اصول اسلامی ایجاد کردند و چیزی که ما در چهل سال تمرین کردیم و مقام معظم رهبری در این سه مفهوم خلاصه کردند؛ عزت، حکمت و مصلحت. باید بگویم این کتاب فرصت خوبی برای اندیشه ورزی است.

بسیج نباید منحصر به ایران اسلامی باشد و باید هسته‌های مقاومت را در سراسر جهان به وجود آورد. شهید بزرگوار سردار سلیمانی توانست این آرمان زمین مانده امام را عملی کند

شیخ الاسلام اضافه کرد: حاج قاسم با همین خلوص نیت در بسیاری از صحنه‌ها که امکان موفقیت در آن صفر بود، عالی عمل کرد که از این دست می‌توان به آوردن پوتین و نیروهای نظامی روسیه به صحنه سوریه یا همچنین مجاب کردن اردوغان به حضور سیاسی در سوریه اشاره کرد.

حمید آصفی در این مراسم گفت: موضوع این کتاب بسیار جالب است و تیترهای بسیار خوبی دارد. مولفان به خوبی توانسته‌اند به رابطه اندیشه‌های امام و سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ایران بپردازند. در سال ۱۹۷۹ در ایران انقلاب شد. در سال ۱۹۸۰ مجله تایم عکسی از امام راحل را روی جلدش منتشر کرد و نوشت: دستانی که دنیا را لرزاند. ما ابتدا این تیتر را متوجه نشدیم، هرچه زمان گذشت فهمیدیم که منظور از این تیتر چیست؟ این روزها نیز شهادتی که دنیا را لرزاند، رخ داده است.

وی افزود: معاون وزیر خارجه آمریکا در دهه ۸۰ میلادی گفت که امام خمینی اسلام را در سیاست خارجی ایران نهادینه کرده و به همین دلیل نمی‌توان با این انقلاب درگیر شد و بهتر است که راه سازش را درپیش بگیریم.

آصفی ادامه داد: امام در سیاست خارجی با قاطعیت بحث استکبار ستیزی را مطرح کرد. اما آن چیز که امام پشتوانه سیاست خارجی قرار داد مردم سالاری بود. امام تاکید کرد که سیاست خارجی قوی و با عزت یک پیشتوانه می‌خواهد و آن هم حمایت مردم است. اگر به مردم خود کرنش نکنیم باید سرمان جلوی دشمن خارجی خم شود. به همین خاطر نیز امام خمنی همه چیز در ایران را بر پایه آرای مردمی گذاشت.

این دیپلمات سابق در بخش دیگری از سخنان خود به غیرت دینی امام خمینی اشاره کرد و گفت: امام غیرت دینی داشت؛ چیزی که امام راحل (ره) را اذیت می‌کرد، این بود که آمریکا و منافقان بر ایران حاکم شوند. انقلاب ما با غیرت دینی امام خمینی به اینجا رسید و مقام معظم رهبری نیز عزت، حکمت و مصلحت را به ما آموختند. حاج قاسم سلیمانی هم شاگرد همین مکتب هستند. حاج‌قاسم اخلاص داشت و سرباز و شاگرد ولایت بود. آخرین رفراندوم ایرانیان نیز همین دو سه روز اخیر برگزار شد. این رفراندوم که در تشییع و بزرگداشت شهید سلیمانی صورت گرفت، شاهکاری حیرت انگیز است./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات