۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۳۵۰۸۲
آیت الله علیدوست:

پاسخ موشکی سپاه به جنایت آمریکا حرکتی سنجیده و بجا بود

پاسخ موشکی سپاه به جنایت آمریکا حرکتی سنجیده و بجا بود
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حوادث اخیر به ویژه شهادت سردار سلیمانی، گفت: پاسخ موشکی سپاه به جنایت آمریکا حرکتی سنجیده و بجا بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج خود با اشاره به حوادث اخیر مخصوصا شهادت سردار سپهبد سلیمانی گفت: در هفته گذشته حوادث تلخی را شاهد بودیم که موجب تالم و ناراحتی مردم شریف ایران شد. ابتدا ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی و شهادت ایشان و همراهانشان. سپس جان  باختن برخی هم وطنان در مراسم تشییع شهید و در نهایت جان باختن برخی دیگر از هموطنان در حادثه سقوط هواپیما.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ترور سردار شهید سلیمانی در واقع فقط ترور یک سردار نبود، بلکه ترور غیرت و عزت ایرانی هم بود. یعنی مردم ایران علاوه بر آنکه سردار و قهرمان خود را از دست دادند، احساس کردند که به غیرت و عزتشان هم تجاوز شده، لذا به شدت خشمگین و عصبانی شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تشییع باشکوه سردار سلیمانی در شهرهای مختلف ایران و عراق اظهار داشت: با وجود آنکه همه از محبوبیت سردار سلیمانی آگاه بودند اما شاید خیلی ها فکر نمی ‌کردند که شاهد چنین حضور و تشییع باشکوهی باشیم. این حضور، ظرفیت و استعداد بزرگ مردم را نشان داد که حقیقتا امیدوارکننده بود و جای سپاس و شکر دارد. البته متاسفانه در مراسم تشییع شهید در کرمان، شاهد جان باختن عده ای از تشییع کنندگان بودیم که خیلی تلخ بود و از خداوند متعال برای بازماندگان آنها صبر و اجر می‌طلبیم.

آیت الله علیدوست درخصوص حادثه سقوط هواپیما نیز گفت: این حادثه و حواشی آن، حقیقتا تلخ و ناگوار بود و همه ملت را ناراحت و عزادار کرد. آدم نمی‌تواند خودش را جای بازماندگان بگذارد. ای کاش این حادثه اتفاق نمی‌افتاد و ما شاهد این غم و غصه مردم و عزاداران نبودیم. به هر حال حوادث تلخی بودند که موجب ناراحتی همه مردم شدند.

وی در ادامه سخنان خود به انتقام موشکی سپاه اشاره کرد و افزود: این سیلی محکمی که توان نظامی حاکمیت را نشان داد، هم به موقع بود و هم قاطع. بحث واکنش و انتقام، فقط بحثی ملی و مذهبی نیست و به ایران و اسلام اختصاص ندارد. این بحثی عقلایی و انسانی است که انسان وقتی مورد تعرض قرار می گیرد باید واکنش مناسب داشته باشد. این را نمی شود انکار کرد و با آن مخالفت کرد.

عضو جامعه مدرسین درخصوص بحث انتقام از دشمنان نیز با اشاره به سه مساله عدالت، مصلحت و حکمت، تاکید کرد: عدالت در هر مساله‌ای از جمله انتقام خط قرمز ماست. ما هیچ چیزی نداریم که در آن عدالت استثنا بخورد. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: لایجرمنکم شنئان قوم علی الاتعدلوا. اعدلوا هو اقرب للتقوی. این آیه مثل آفتاب در قرآن می درخشد. بنابراین اصل عدالت یک خط قرمز است.

وی در خصوص اصل دوم در بحث انتقام گفت: دومین اصل در انتقام، اصل مصلحت است. یعنی هیچ وقت نمی شود گفت که حاکمیت نظام و یا حتی مردم، کاری را انجام بدهند که مخالف و مغایر با مصلحت کشور باشد. یعنی اصل مصلحت در همه حال و همه جا باید مراعات شود. اصلا حتی ولی فقیه هم اگر براساس مصلحت حرکت نکند از ولایت عزل می شود.

استاد حوزه علمیه در خصوص اصل سوم نیز بیان کرد: «اصل حکمت، سومین اصل در خصوص انتقام است که براساس آن نباید حرکتی نسنجیده انجام بگیرد. با توجه به این توضیحات، عرض می‌کنم که اجمالا آنچه که علیه پایگاه آمریکا انجام شد و این سیلی که زده شد، حرکت سنجیده و به جایی بود که براساس سه اصل عدالت، مصلحت و حکمت بود»

آیت الله علیدوست با اشاره به برخی مباحث درخصوص برخی مشابهت سازی های تاریخی با حوادث صدر اسلام گفت: گاهی وقتها حادثه‌ای در کشور اتفاق می‌افتد که برای تفسیر و تحلیل آن می رویم سراغ صدر اسلام. مثلا در جریان موافقت یا مخالفت با برجام شاهد بودیم که دوطرف برای اثبات حرف خود، سراغ تاریخ می‌رفتند. و یا درخصوص همین مساله انتقام از جنایت آمریکا هم برخی به صدر اسلام مراجعه کرده و از یک نمونه در صدر اسلام دلیل آورده اند. درحالی که باید توجه داشته باشیم که در صدر اسلام ما موارد متعددی را داشته‌ایم، مهم این است که حالا دنبال کدامیک از آنها باشیم. بحث اصلا این نیست که به سراغ صدر اسلام نرویم، بحث این است که وقتی به سراغ آن تاریخ می‌رویم باید در نظر داشته باشیم که شرایط آن روزگار چه بوده است و اگر شرایط متفاوت باشد، چطور باید رفتار کنیم؟

وی افزود: تمسک به سیره با توجه به اینکه ما سیره های مختلفی داریم، توجه و دقت زیادی لازم دارد. باید دید که آیا شرایط همان است یا نه؟ مثلا اگر پیامبر بعد از فتح مکه در موضع ضعف بود، آیا باز هم ابوسفیان را می‌بخشیدند و خانه او را مکان امنی برای دشمنان قرار می‌دادند، یا نه؟ اینها سوالاتی است که باید بررسی شود. چون ممکن است حمل بر ضعف سپاه اسلام و موجب جرئت دشمن می شد. از طرفی عقلا می گویند رافت و رحمت باید بعد از احساس قدرت باشد. یعنی همین که ثابت کردید قدرت دارید و قوی هستید و دشمن هم دست از توطئه برداشت و زبون شد، می‌توانی عفو کنی اما در شرایطی که ممکن است حمل بر ضعف و ترس بشود، باید احتیاط کرد و شرایط را درنظر داشت. لذا در تمسک به سنت صدر اسلام، باید شرایط و اقتضائات را دید./998/د102/ب1

میثم صدیقیان
ارسال نظرات