۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۳۵۱۵۹
در نشست نقد و بررسی مستند اختاپوس مطرح شد؛

با انحصار صنعت خودرو باید مقابله شود

با انحصار صنعت خودرو باید مقابله شود
رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق با اشاره به مافیای خودرو گفت: باید از انحصار و امضاهای طلایی رفع حصر کنیم، چرا عده‌ای انحصار دارند و اجازه نمی‌دهند تاصنعت جلو برود؟

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اکران، نقد و بررسی مستند اختاپوس با حضور دکتر محمد حسن شجاعی فرد رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، دکتر میثم لطیفی رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) و مهدی انصاری کارگردان مستند دیشب در محل سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

ابتدا شجاعی با اشاره به حجم فعالیت ایران خودرو گفت: ما ۱۲۰۰ قطعه‌ساز خودرو داشتیم که تقریبا هفتصد قطعه‌ساز کنار رفته‌اند و پانصد گروه باقی ماندند، البته اگر بتوانند قطعه بسازند و تحویل مافیای کروز بدهند، همچنان هستند و الا ول معطل‌اند.

وی به محاکمه برخی مدیران شرکت‌های خودروسازی پرداخت و عنوان کرد: مافیای خودرو این چهارتا را جلو فرستاده تا خودش را در امان نگه دارد و گرنه اصل مافیای خودرو در امن و امان زندگی می‌کنند تا به بقیه کاری نداشته باشند.

رئیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره حیاط خلوت دولت‌ها توضیح داد: نکته‌ای که باید در صنعت خودرو به آن توجه کنیم، حیاط خلوت بودن این صنعت برای دولت هاست، در هر دولتی از خودروساز به عنوان گاو شیرده استفاده کردند و هرچه پول کم و کاست داشتند از خودروسازان گرفتند. هنوز هم به خودروساز بدهکارند ولی اگر لازم بشود باز هم از او پول می‌گیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه در صنعت خودروسازی پست‌ها خریدنی است. اینگونه نیست که کسی را همین طور مدیر عامل فلان شرکت خودروسازی کنند بلکه امتیازاتی برای خودشان و شروطی را برای طرف مقابل می‌گذارند، متاسفانه رویکرد هیچ دولتی با دولت دیگر فرق نمی‌کند.

دکتر شجاعی افزود: ما در بحث مافیا با افرادی روبرو هستیم که کارشان امنیتی است و با اکثر قسمت‌های امنیتی ما ارتباط دارند و علت بازداشت موقت کارگردان فیلمی چون اختاپوس هم همین است، پس با وجود چنین ارتباطاتی حرف زدن سخت می‌شود.

سپس دکتر میثم لطیفی به مافیای خودرو اشاره کرد و ابراز داشت: برای ورود به مسئله مافیا باید هوشمندانه عمل کنیم و تلاش نماییم تا ضربه بزنیم اما ضربه نخوریم. در مبارزه با مافیایی چون شرکت کروز باید مراقب نسوختن اطلاعات باشیم زیرا کروز به سه نفری که مستند به آن می‌پردازد، ختم نمی‌شود.

وی ادامه داد: کلمه مافیا مخوف نشان داده می‌شود اما مافیا کاملا مشکک می‌باشد و مانند مسئله نفاق است. هر کسی درون خود درجه‌ای از روحیه مافیا بودن را دارد. مسئله مافیای خودرو مسئله‌ای ملی است و باید با نگاه همه جانبه، سازماندهی شده و در قالب هسته‌های علمی ورود کنیم.

لطیفی در پایان با اشاره به ساخت لامبورگینی توسط جوان تبریزی گفت: احساس می‌کنم مسئله اساسی ما رفع حصر است و باید از انحصارها و امضاهای طلایی رفع حصر کنیم. اگر کسانی هستند که می‌توانند در حوزه خودرو ورود کنند، چرا عده‌ای انحصار دارند و اجازه نمی‌دهند صنعت جلو برود؟ /882/ 202/

ارسال نظرات