۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۶۳۵۲۹۸
نگاهی به فعالیت های تبلیغی گروه نسیم مهر؛

از مشاوره در بقاع متبرکه تا حضور در ورزشگاه آزادی

از مشاوره در بقاع متبرکه تا حضور در ورزشگاه آزادی
حجت الاسلام سرمدی گفت: مردم به رسانه های مختلف دسترسی دارند و اطلاعات را به روز می گیرند؛ مردم تخصص می خواهند. حتی در تخصص ها هم تخصص وجود دارد.

 به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سرمدی مدیر گروه تبلیغی نسیم مهر است که در عرصه های مختلف اقدام به انجام فعالیت های تبلیغی و فرهنگی می کند.

او در گفت وگویی تخصصی شدن حوزه را یک امر ضروری می داند و می گوید اطلاعات مردم نسبت به گذشته بیشتر شده و دانش های عمومی ما گاها جوابگو نیست و باید به سمت تبلیغ تخصصی حرکت کنیم.

لطفا خودتان را معرفی کنید

محسن سرمدی نیا هستم. از سال ۱۳۸۰ وارد حوزه علمیه شدم و در سال ۱۳۸۶ ملبس به لباس روحانیت شدم و از همان سال هم کارهای تبلیغی خود را با تبلیغ در روستاها و شهرستان همدان شروع کردم. مدتی بعد با گروه سراج، کار تبلیغ گروهی را شروع کردم. در سال ۱۳۹۱ در تهران کار تبلیغی خود را ادامه دادم. در موازات تبلیغ، به تحصیل در سطح ۲ تخصصی حوزه نیز مشغول بودم. در سال ۱۳۹۱ از دانشکده اخلاق و تربیت مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی با گرایش مثبت گرا را اخذ کردم. همچنین دوره های مؤسسه امیر بیان را شرکت کردم و جزء استادیاران مباحث تبلیغ در آن جا بودم.

از سال ۱۳۹۲ تبلیغ در تهران را شروع کردم و حدود ۶ سال است که در این شهر به تبلیغ مشغول هستم. در تهران یک گروه با عنوان «ندای حق» را در عرصه مشاوره و کودک و نوجوان راه اندازی کردیم. یکی از فعالیت هایی که انجام میدادیم، حضور در اماکن عمومی مانند مترو، ورزشگاه، بقاع متبرکه و... بود.

در سال ۱۳۹۷ گروه تخصصی «نسیم مهر» را تشکیل دادم که از آن موقع تا الان در حوزه مشاوره و روانشناسی دینی به صورت تخصصی فعالیت تبلیغ گروهی انجام میدهیم. در حال حاضر دو مرکز در شهر تهران داریم که به ارائه مشاوره دینی می پردازیم. یکی از این دو محل، نمازجمعه شهر کن هست و دیگری امام زاده سید جعفر و امینه خاتون که به صورت مستمر با تعیین وقت قبلی و کاملا رایگان ارائه مشاوره می دهیم.

یکی از ویژگی های تبلیغ ما استمرار آن است. ما در تمام سال برنامه داریم و هر هفته رفت و آمد می کنیم و به کار تبلیغی مشغول هستیم.

در این راستا با ارگان های مختلفی همکاری داریم. اولین و مهم ترین ارگان، دفتر تبلیغات اسلامی است که گروه تبلیغی خود را در آن به ثبت رسانده ایم. بقاع متبرکه، امام جمعه، سازمان اوقاف، مدارس و... نیز مراکز دیگری هستند که با آن ها همکاری داریم.

مردم مبلغان را در قالب منبر و وعظ و خطابه می شناسند؛ این که یک طلبه در حوزه کودک وارد شود یا مشاوره دهد ممکن است برای برخی تازگی داشته باشد. چه بازخوردهایی از این موضوع گرفته اید؟

ما زمانی که در مترو غرفه مشاوره داشتیم، خانمی با غضب آمد و گفت مشاوره دادن به شما چه ربطی دارد؟ وقتی ما از کار و مدرک تحصیلی مان گفتیم برایش بسیار جالب و خوشحال کننده بود که طلاب هم در این عرصه فعالیت دارند. تلقی برخی از مردم این است که طلاب فقط در علوم دینی مشغول به مطالعه و تحصیل هستند و در علوم روز بی اطلاع هستند. اما وقتی متوجه می شوند که طلاب هم با قدرت در این عرصه فعال هستند، استقبال می کنند.

استقبال مردم از فعالیت ما به چند جهت زیاد است. اولا رویکرد ما رویکرد دینی است و جامعه و فرهنگ ما می طلبد که توصیه ها و راهکارهای روانشناسی، با فرهنگ و اعتقادات ما متناسب سازی شده باشد. از این جهت نسبت به مبلغانی که هم به علوم روز مسلط هستند و هم به مبانی دین، اقبال زیادی صورت میگیرد. دوما ما در دسترس هستیم. مشاوره هزینه زیادی دارد و در توان بسیاری از مردم نیست. ما به صورت رایگان و جهادی به مخاطبان مشاوره میدهیم. این مسأله اطمینان و اقبال آن ها به سمت روحانیت را زیاد کرده است. ما در زمان حضور در مترو، وقت خالی نداشتیم و حتی گاهی خارج از وقت هم می ایستادیم. مردم دین و روحانیت را می خواهند و ما باید در دسترس باشیم.

بعضی مردم فرصت یا انگیزه لازم برای پیگیری سوالات و امور خود را ندارند و وقتی شما را در دسترس خود می بینند به راحتی سوال شان را مطرح می کنند و به جواب میرسند.

ما وقتی به ورزشگاه ها می رفتیم، گمان مان این بود که جوانان موضع منفی بگیرند. اما آن ها می گفتند: شما ۳۰ سال دیر آمدید. چرا الآن آمدید؟ باید خیلی زودتر شما را اینجا میدیدیم و اگر از ابتدا می آمدید، جوّ خیلی سالم تر می بود. حس خیلی خوبی از حضور یک روحانی در کنار خود داشتند.

نظر شما راجع به حضور مبلغان در مکان های عمومی مانند ورزشگاه، مترو و... چیست؟

برخی معتقدند حضور یک مبلغ در چنین فضاهایی به دلیل این که همه ی افراد شئون شرعی را رعایت نمی کنند مناسب نیست. اولا رسالت ما این است که در خدمت مردم باشیم و مشکلات آن ها را حل کنیم. طبق ویژگی ای که پیامبر (ص) داشتند، «طبیب دوّار بطبه» بودند. ایشان هم دردها را می شناختند، هم درمان را می دانستند و هم در اختیار مردم بودند. این شئوناتی که ما برای خودمان قرار دادیم که شأن این است که از مردم فاصله بگیریم! باید مردم را با همین شرایط پذیرفت. دشمن همین را می خواهد که ما در دسترس مردم نباشیم و از آن ها فاصله بگیریم. ضابطه ای که در این مسأله اهمیت دارد، این است که اولا منکرات برای مان عادی نشود، ثانیا توان حفظ خود و ممانعت از انحراف را داشته باشیم. چارچوب این نوع تبلیغ تخصص و تعهد است.

نظر شما راجع به رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به تخصصی شدن تبلیغ چیست؟

تخصصی شدن حوزه یک امر ضروری است. اطلاعات مردم نسبت به گذشته بیشتر شده و دانش های عمومی ما گاها جوابگو نیست. مردم به رسانه های مختلف دسترسی دارند و اطلاعات را به روز می گیرند. مردم تخصص می خواهند. حتی در تخصص ها هم تخصص وجود دارد. مثلا در حوزه مشاوره، کسی که در موضوع تربیت فرزند فعالیت دارد، در حوزه خانواده وارد نمی شود. در کنار این مسأله، تبلیغ در روستاها و مکان های معمولی می تواند به صورت عمومی باشد و لزوما نیازی به تخصص نیست.

در تبلیغ تان هدف خاصی را دنبال می کنید؟

هدف ما در کارهای گروهی، بیشتر نیازسنجی مردم و پاسخ به نیازهای معنوی و دینی مردم است. این رسالت، بالاترین خواسته ی ماست. یکی از بخش های ویژه ی دیگر که مورد توجه ماست، فعالیت های کودک و نوجوان و اثرگذاری در این حوزه است. به اعتقاد بنده کار برای کودک و نوجوان کار ماندگارتر و اثرگذارتری است. ما در گروه برای کودکان و نوجوانان به صورت مستمر کار تربیتی انجام می دهیم. این گروه وقتی به جوانی و میانسالی میرسند، اثرپذیری شان کم می شود.

نظر شما راجع به تبلیغ در فضای مجازی چیست؟

این مسأله هم یکی از مباحث بسیار مهم است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید زیادی دارند. طیف گسترده ای از مردم با این فضا در ارتباط هستند و بخش قابل توجهی از تهاجم فرهنگی که اتفاق افتاده، از همین راه بوده است. اگر بخواهیم در مقابل هجمه های دشمن مقابله کنیم، باید از همان راهی که ورود کرده اند جواب بگیرند. در این فضا می توانیم طیف های گوناگون مخاطبان را جذب و جهت دهی کنیم. نیاز است فعالیت بیشتری در این فضا داشته باشیم؛ اما باید مبلغانی که به این فضا ورود میکنند به حدی از تعهد رسیده باشند که خودشان درگیر آسیب های این فضا نشوند.

برای مبلغانی که قصد ورود به عرصه تبلیغ را دارند چه توصیه ای دارید؟

تبلیغ لوازم و پیش نیازهایی دارد. اصلی ترین لازمه ی تبلیغ، تخصص است. هم خود طلبه و هم حوزه علمیه باید استعدادیابی را انجام دهد و بداند که قصد ورود به کدام عرصه تبلیغ تخصصی را دارد. باید قبل از ورود به تبلیغ این مسأله را برای خود روشن کند. در این صورت هم اثرگذارتر خواهد بود و هم خطای کمتری خواهد داشت. در کنار تخصص، تعهد و دلسوزی را باید در خود تقویت کنند. تبلیغ سختی های زیادی را دارد و باید توان و تحمل این مشکلات را داشته باشند. قناعت در این راه نیز شرط لازم برای ماندن در این راه است.

حمایت های دفتر تبلیغات اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟

دفتر تبلیغات اسلامی آنچه را که در توان دارد انجام می دهد. اما عرصه تبلیغ نیازمند به حمایت های زیادی است. بسیاری از ارگان های دیگر، چشم شان به دفتر تبلیغات اسلامی است. در این مسیر مبلغ به حمایت های مادی و معنوی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی نیازمند است. نکته ی مهم دیگر این است که حمایت های مقعطی آثار کمی دارد و چه بسا آفت هایی به همراه داشته باشد. دفتر تبلیغات اسلامی باید به سوی تبلیغ مستمر و حمایت مستمر از مبلغان برود.

اگر خاطره ای از ایام تبلیغ تان دارید بفرمایید؟

خانمی در مترو به خاطر دعوای با همسرش قصد رفتن به منزل پدری اش را برای جدایی داشت. وقتی میز مشاوره را دید، با تردید به سمت ما آمد. چند راهکار به او ارائه دادیم و در نهایت به او توصیه به برگشت به خانه را دادیم. این که تردید و سردرگمی او از بین رفت حس بسیار خوبی برای او داشت و حال بد آن روز این خانم به خاطر در دسترس بودن یک مبلغ تبدیل به یک حال خوب شد و چه بسا از یک طلاق ممانعت صورت گرفت.

در بازی استقلال و پیروزی ما در ورزشگاه آزادی بودیم. مبلغان دو دسته شدند. عده ای به سمت طرفداران استقلال رفتند و عده ای به سمت طرفداران پرسپولیس. جوانان ما را به عنوان طرفدار تیم خودشان می دیدند و همین مسأله باعث شادی و استقبال زیاد آن ها از ما شد./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات