۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۵۴۱
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

سردار سلیمانی نگاهی فراراهبردی و فراملیتی به مقاومت داشت

سردار سلیمانی نگاهی فراراهبردی و فراملیتی به مقاومت داشت
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی شهید سلیمانی را الگویی بی بدیل در عرصه مقاومت با هم زیرشاخه های آن دانست و گفت: مقاومت می‌تواند نقطه تداوم انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی علمی با موضوع «مقاومت و تدوام انقلاب اسلامی» با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سپهبد سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست توجه به متعلق مقاومت را مهم دانست و  اظهار داشت: سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر عزیزانی که به جریان مقاومت تعلق دارند و آن گونه که مقاومت را می‌ خواهیم در پیوند با تداوم انقلاب اسلامی مطرح کنیم در این راستا خدمات گرانسنگی داشتند.

وی با بیان این که مقاومت می‌تواند نقطه تداوم انقلاب اسلامی باشد، عنوان کرد: به نظر من می‌ رسد در صورتی که ما یک نگاه فراراهبردی و به تعبیر دیگر، نگاه کلان توحیدی و تمدنی داشته باشیم این مقاومت می‌ تواند ما را به مقصد و مقصودی که داریم برساند همچنانکه نگاه شهید سلیمانی همین گونه بود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه عنوان کرد: شهید سلیمانی هم به دنبال مقاومتی بود که فراملی، فراملیتی و فراراهبردی باشد و اصلا به همین دلیل تبدیل به یک قهرمان بزرگ ملی شد.

وی با اشاره به این که یکی از راهبردهای مقاومت رسیدن به تمدن اسلامی است، گفت: برای تمدن نوین اسلامی نیازمند نظامات مختلفی هستیم و از این رو مقاومت را باید در عرصه های مختلف تبیین کنیم؛ اولین متعلق مقاومت، مقاومت علمی و معرفتی و دانشی است یعنی باید بتوانیم به لحاظ دانشی چه در علوم انسانی، چه علوم نظامی و حتی در فضای هنر و معماری خودکفا شویم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بخش دیگر مربوط می‌ شود به مقاومت اخلاقی، تربیتی و معنوی است، چراکه مقاومت اخلاق خاص خود را دارد و این استقامت با هر اخلاقی سازگار نیست.

وی با اشاره به بعد دیگر مقاومت فراراهبردی با عنوان «مقاومت استراتژیک» خاطرنشان کرد: بعد دیگر فرهنگ مقاومت و بعد دیگر مقاومت انتظامی، نظامی، اطلاعاتی و امنیتی است و بعد دیگر مقاومت اقتصادی و به تعبیری اقتصاد مقاومتی است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تأکید کرد: متعلق دیگر این مقاومت، مدیریت است یعنی ما به مقاومت مدیریتی یا مدیریت مقاومتی هم احتیاج داریم؛ همین طور مقاومت در عرصه سبک زندگی و خود سبک مقاومت نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی در ادامه با تأکید بر این که مقاومت در جامعه سازی منجر به جامعه مقاوم می‌ شود، گفت: مقاومت در دولت سازی منجر به دولت مقاوم می‌ شود تا ابعاد ریزتر، یعنی می‌ توانیم سطح در بحث متعلق را پایین تر هم بیاوریم مثل مقاومت در برابر اشغال گری یا در بحث های تعلیم و تربیت یا حوزه هنر و خانواده و فرد سازی یعنی همین عناصری که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ابراز کرد: اگر بخواهیم برای صحبت هایی که ذکر کردیم یک الگویی را ذکر کنیم، می‌ توانیم به حاج قاسم سلیمانی اشاره کنیم چون گفته می‌ شود ایشان یک نظامی صرف نبود، به همین دلیل در مجامع گوناگون از اخلاق، عاطفه، دانش، معرفت، انسجام گرایی و سیاست ایشان نیز صحبت می‌ شود و او را شهید تدبیر و شجاعت نامیده اند./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
اشتراکات معرفتی در دنیای اسلام وجود دارد که مهمترین آنها قرآن و فرمایشات پیامبر(ص) است که می تواند مبنای هم جهتی قرار گیرد و در عین حال در درون آن تنوع هم پذیرفته شود.
1
0