۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۶۳۵۶۷۶
با حضور حجت الاسلام والمسلمین رفیعی؛

رونمایی از کتاب آموزه های فاطمی و مجموعه سخن آرا

رونمایی از کتاب آموزه های فاطمی و مجموعه سخن آرا
همزمان با ایام فاطمیه از کتاب"آموزه‌های فاطمی"و مجموعه چهار جلدی "سخن آرا" با حضور حجت الاسلام والمسلمین رفیعی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با ایام فاطمیه از کتاب"آموزه‌های فاطمی"و مجموعه چهار جلدی "سخن آرا" که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه و به کوشش پرتال فرهنگی راسخون تولید شده با حضور حجت الاسلام والمسلمین رفیعی و در حاشیه دوره آموزشی سوگواره یاس نبوی ویژه مبلغین سازمان اوقاف و امورخیریه رونمایی می‌شود.
 مجموعه سخن آرا تاکنون شامل چهار جلد است که جلد‌های ۱؛ سری در رجز‌ها و شعار‌های عاشورا، جلد ۳؛ سوگ چهل و هشتم (ویژه ایام تبلیغی دهه آخر صفر) و  جلد ۴؛ آموزه‌های فاطمی شامل سیر منبر‌های حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی است و جلد ۲ این مجموعه" کتاب محتوا وقف" ویژه مبلغین است که همزمان با دهه وقف منتشر شده بود.
 جلد چهارم این مجموعه کتاب"آموزه‌های فاطمی" به تبیین مناقب و کرامات حضرت زهراء (س)، اصول حاکم بر سیره فاطمی و بررسی برخی آموزه‌های تفسیری خطبه فدکیه می‌پردازد.
"آموزه‌های فاطمی" تلخیص محتوایی منبر‌ها در حواشی کتاب و انتهای هر جلسه، فیش روضه، مقدمه روضه، پرورش، اوج مرثیه و فرود، معرفی و توضیح ۱۴۹ واژه از اعلام و اماکن در انتهای کتاب و متن خطبه فدکیه حضرت زهراء (س) همراه با ترجمه و شرح لغات است.
کتاب فوق در ۲۷۲ صفحه و سه هزار نسخه برای نوبت چاپ اول به کوشش پرتال فرهنگی راسخون و به سفارش اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امورخیریه  از اوایل دی ماه ۹۸ روانه بازار نشر شده است.
در کتاب "سیری در رجز‌ها و شعار‌های عاشورا" می‌خوانیم:
 محرم ماه آگاهی، ماه رشد و بالندگی، ماه جوشیدن و اندیشیدن، ماه شکوفایی و ماه سوگواری سرور و سالار شهیدان است. کربلا صحنه تقابل فائزین و خائضین، ارباب دنیا و شیفتگان آخرت و سعادتمندان و شقاوتمندان است. کربلا صرفاً یک مجلس روضه و عزاداری نیست؛ کربلا مدرسه عشق و دانشگاه تعالی است.
دهه محرم یادآور حرکت سترگ اباعبدالله (ع) در مبارزه با ستم اموی است. کربلا محدود به یک سرزمین و عاشورا منحصر به یک روز نیست؛ کربلا به جغرافیای همه عالم و عاشورا به وسعت همه روزهاست.
یکی از راه‌های دریافت پیام عاشورا، بررسی رجز‌ها و شعار‌های امام حسین (ع) و اصحاب باوفای آن حضرت است. این نوشتار در راستای تبیین این شعار‌ها گردآوری شده است که مشتمل بر مجموعه‌ای از سخنرانی‌های استاد ناصر رفیعی است.
در "کتاب محتوا وقف" می‌خوانیم:
اگر قرار باشد روزی در سال به نام «روز وقف» نامیده شود، چه روزی مناسب‌تر از روز بیست‌وهشتم صفر، که هم سال‌روز رحلت اولین واقف جهان اسلام، پیامبر خدا (ص) است و هم مصادف با سال‌روز شهادت اولین متولی موقوفاتِ امیرالمؤمنین (ع)، حضرت امام مجتبی (ع) است. ولی با توجه به عظمت روز بیست‌وهشتم صفر که روز مصیبت و عزای سید انبیاء، حضرت محمد مصطفی (ص) است، یک روز قبل از آن، یعنی ۲۷ صفر به نام «روز وقف» نامیده شد و از سال ۱۳۷۶ روز ۲۷ صفر با عنوان «روز وقف» به تقویم رسمی‌کشور وارد شد. روز و دهه وقف فرصت بسیار مغتنمی برای ترویج این سنت حسنه و بیان دستاورد‌های نهاد وقف توسط مدیران، متولیان و سایر دست‌اندرکاران این نهاد ممتاز و مقدس دینی است.
در اثر حاضر به نام «کتاب محتوای وقف» تلاش کرده‌ایم تا با گردآوری مباحث، گفتار‌ها و مطالبی پیرامون وقف، یاری‌رسان همکاران محترم به خصوص مدیران و متولیان در ترویج این سنت حسنه در طول دهه وقف باشیم.
در کتاب "سوگ چهل و هشتم" می‌خوانیم:
ایام پایانی ماه صفر و روز‌های منتهی به شهادت امام‌رضا (ع)، در استان‌های خراسان، سمنان و... به نام «چهل و هشتم» معروف است؛ چهلم از آن جهت که اربعین امام‌حسین (ع) می‌باشد و هشت روز پس از آن رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام مجتبی (ع) است.
ویژگی‌های این کتاب:
۱. متن منبر‌های خطیب ارجمند حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی
۲. تلخیص محتوای منبر‌ها در حواشی کتاب و انتهای هر جلسـه
۳. فیش روضـه شامل مقدمه روضه، پرورش، اوج مرثیه و فـرود
۴. معرفــی و توضیح ۲۱۲ واژه از اعــــــلام و اماکــــن در انتهـای کتاب
عناوین یازده منبر این کتاب:
۱. علل ماندگاری و جاودانگی نهضت عاشورا
۲. پیامد‌های عاشورا
۳. شخصیت امام حسن مجتبی (ع) (۱)
۴. شخصیت امام حسن مجتبی (ع) (۲)
۵. دیدگاه‌های قرآنی و تفسیری امام‌حسن (ع)
۶. شیوه‌های تبلیغی پیامبر اکرم (ص)
۷. شیوه‌های تربیتی و اصلاحی پیامبر (ص) در جامعه
۸. رحمت و عطوفت پیامبر اکرم (ص)
۹. اهمیت زیارت امام‌رضا (ع) و اشاره‌ای به سیره عبادی و اجتماعی حضرت
۱۰. علائم کمال و سعادت در کلام امام‌رضا (ع)
۱۱. همه می‌توانیم وقف کنیم.
در مجموعه سخن آرا حجت الاسلام محسن سلیمانی کار گردآوری، حسین ونکی فراهانی مدیر هنری را بر عهده داشته اند.

این برنامه جمعه جمعه 25 دی ماه ساعت 16 تا 17 در سالن همایش های مجتمع فرهنگی اوقاف شاه سید علی قم برگزار خواهد شد. 
منبع:https://rasekhoon.net

 

 

ارسال نظرات