۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
کد خبر: ۶۳۵۹۶۳

گسترش شهرک‌سازی صهیونیستی در سایه حمایت نامحدود آمریکا

گسترش شهرک‌سازی صهیونیستی در سایه حمایت نامحدود آمریکا
شهرک سازی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۹ میلادی نسبت به سال قبل از آن(۲۰۱۸ میلادی)، به میزان هفتاد درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، با وجود انتقادها و محکومیتهای بین المللی پیاپی و قطعنامه های سازمان ملل که شهرک سازی رژیم صهیونیستی را در قدس اشغالی و کرانه باختری محکوم کرده است، ولی رژیم اشغالگر به همه قوانین و قطعنامه ها پشت پا زده و هر سال سطح شهرک سازی را گسترش داده است تا آنچه را خود می خواهد تحمیل کند و با سیطره بر اراضی و تبدیل کرانه باختری به کانتون ها همان راه حل دو دولت را هم از بین ببرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، شهرک سازی رژیم صهیونیستی در سال 2019 میلادی نسبت به سال قبل از آن(2018 میلادی)، به میزان هفتاد درصد افزایش یافته است، علاوه بر اینکه یکی از سه پرونده اصلی است که دادگاه بین المللی کیفری درباره آن(شهرک سازی ) تحقیق خواهد کرد.

حرص و ولع اشغالگران صهیونیست برای گسترش شهرک سازی پس از تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت دولت اشغالگر و انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس و ادعای اینکه شهرک سازی مغایر با قوانین بین المللی نیست، افزایش یافت.

نیکلای ملادینوف هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند به اصطلاح صلح خاورمیانه در گزارشی گفته است اسرائیل نه تنها هیچ گامی برای توقف فعالیتهای شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطینی در خلال سال 2019 میلادی برنداشت بلکه سطح ساخت و ساز را گسترش داد.

گزارش سازمان ملل فاش کرد که تعداد واحدهای مسکونی که طرحهایی برای ساخت آن در سال 2019 میلادی ارائه یا با آن موافقت شد به 10 هزار واحد در مقایسه با دو سال پیش که 6800 واحد بود، رسید، این گزارش همچنین از مناقصه هایی برای ساخت 700 واحد شهرک نشینی در مقایسه با بیش از سه هزار واحد طی سال های 2017 و 2018 میلادی خبر داده است.

میلادینوف در گزارش خود آورده است : از سال 2016 میلادی، دولت اسرائیل طرح هایی برای احداث بیش از 22 هزار واحد مسکونی جدید در شهرک های کرانه باختری و قدس شرقی تصویب کرد و مناقصه هایی برای ساخت هشت هزار واحد مسکونی صادر شد و این اطلاعات و آمار نگرانی همه کسانی را به دنبال داشته که از تشکیل دولت مستقل فلسطینی و قابل حیات در کنار اسرائیل حمایت می کنند.

میلادینوف به ادامه عملیات تخریب منازل و زیرساخت های فلسطینی در مناطق مختلف کرانه باختری اشغالی و شرق قدس اشغالی اشاره کرد و گفت از ششم دسامبر(زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر به رسمیت شناخت) ، دولت اشغالگر ، هشت منزل فلسطینی را تخریب یا غصب کردند که سبب آواره شدن بیست نفر شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطعنامه 2334 را تصویب کرد که تاکید می کند شهرک های احداث شده در اراضی اشغالی فلسطین سال 1967 میلادی از جمله قدس هیچ مشروعیت قانونی ندارد و نقض آشکار قوانین بین المللی و مانع اساسی در برابر تحقق راه حل دو دولت و صلح عادلانه فراگیر به شمار رود، این در حالی است که رژیم اسرائیل هرگز به این قطعنامه پایبند نبوده و ایالات متحده آمریکا هم در دوران ریاست جمهوری ترامپ به این قطعنامه حمله کرده به طوری که پامپئو وزیر خارجه آمریکا گفته است که شهرک سازی در اراضی اشغالی با قوانین بین المللی مغایرت ندارد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، گسترش شهرک سازی را یکی از محورهای تبلیغات انتخاباتی خود قرار داد و بر گسترش شهرک سازی را برای جلب آرای راستگرایان اسرائیلی تاکید کرد، با این حال در دو انتخابات قبلی به موفقیت نرسید و انتخابات پس از شکست وی و رقیبش، بنی گانتس رئیس فراکسیون کاحول لاوان(آبی سفید) برای سومین بار برگزار خواهد شد که از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی چنین امری بی سابقه بوده است.

شهرک سازی در سه ماهه پایانی سال 2019 میلادی از سوی نتانیاهو تشدید شده همانطور که پیش از یورش وی به قلب شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری و اظهاراتش صورت گرفت که گفته بود «ما در اینجا تا ابد باقی خواهیم ماند» وی به این نکته افتخار کرد که دولت وی پیشتاز و پرچمدار حمایت از شهرک سازی و ساخت شهرک ها بوده است.

طی دو ماه پایانی سال 2019 میلادی، مقامات رژیم اشغالگر از اجرای طرح هایی برای مرتبط کردن قدس با شهرک های گوش عتصیون به زیان اراضی بیت جالا در جنوب قدس خبر دادند.

اشغالگران همچنین به مصادره 100 دونم از اراضی روستاهای جنوب نابلس و شمال رام الله و هزار دونم دیگر برای اجرای طرح شهرک سازی گسترده در اراضی شهرک جینصافو در شرق قلقیلیه و دیگری در اراضی واد قانا در شمال سلفیت و مصادره 85 دونم در شعفاط برای احداث تونل و پل و راه با هدف تعمیق ارتباط میان شهرک های غورها و شهرک های شرق قدس پرداختند.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره ،در شهرک نحلیئیل حدود پانصد شهرک نشین صهیونیست از زمان احداث آن در سال 1983 سکونت دارند که بخشی از حدود 430 هزار شهرک نشینی هستند که در شهرک های احداث شده در اراضی اشغالی 1967 در کرانه باختری اسکان یافته اند، همچنین حدود 200 هزار شهرک نشین در شرق قدس اشغالی اسکان یافته اند.

خلیل التفکجی کارشناس شهرک سازی و نقشه های فلسطینی می گوید نتانیاهو ورقبایش در انتخابات اسرائیل درباره دو مسئله اتفاق نظر دارند و هیچ اختلافی درباره آن ندارند که اولین مورد، قدس به عنوان پایتخت یکپارچه اسرائیل از نظر آنها و دیگری شهرک سازی در اراضی اشغالی 1967 میلادی است.

التفکجی بیش از بیست مورد اطلاعیه برای آغاز طرح های شهرک سازی در کرانه باختری و قدس را در اواسط سال 2019 رصد کرده که به ویژه در مناطق بیت لحم، رام الله و قلقیلیه بوده است.

از سوی دیگر، غسان دغلس مسئول پرونده شهرک سازی در شمال کرانه باختری می گوید شهرک سازی دراراضی اشغالی فلسطینی سال 1967 میلادی(قدس و کرانه باختری)، از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد، و حمایت نامحدود وی از دولت اشغالگر اسرائیل گسترش یافته است، همانطور که تجاوزات شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینیان هم تشدید شده است.

دغلس خاطر نشان کرد دولت اشغالگر اسرائیل از شهرک ها و شهرک نشینان با میلیاردها شیکل با هدف تقویت شهرک سازی حمایت می کند، وی پیش بینی کرد که پس از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه شهرک سازی تعارضی با قوانین بین المللی ندارد، حمایت می کند.

در همین چارچوب، عبدالهادی حنتش پژوهشگر مسائل شهرک سازی گفته است سال 2019 میلادی شاهد افزایش هفتاد درصد شهرک سازی نسبت به سال 2018 بوده است./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات