۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۶۳۶۱۱۴

کاهش جمعیت و افزایش اقدامات خرابکارانه

کاهش جمعیت و افزایش اقدامات خرابکارانه
با گذشته بیش از سه‌ماه از تظاهرات‌ مردم عراق، جمعیت آن کمتر از قبل شده اما حجم خرابکاری‌ها افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، عراق از اول اکتبر گذشته تاکنون شاهد تظاهرات‌ها و اعتراض‌های بی‌سابقه‌ای علیه فساد، بیکاری، فقر و نقصان خدمات رسانی به شهروندان است. اعتراض‌ها هر چند رفته رفته کمتر شد اما کم‌وبیش تاکنون ادامه یافته و رئیس‌جمهور هنوز نتوانسته، با انتخاب نخست‌وزیر جدید مطلوب معترضان، تظاهرات‌ها را مهار کند.

تاکنون تظاهرات‌کنندگان که تعدادشان در مقایسه با دو ماه پیش بسیار کمتر شده است، چندین بار به «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق مهلت داده‌اند تا نخست وزیری را منطبق بر ویژگی‌های اعلامی معترضان، انتخاب کنید. دیروز نیز معترضان طی بیانیه‌ای اعلام کردند که رئیس‌جمهور تا روز دوشنبه مهلت دارد تا نخست‌وزیر را انتخاب کند، در غیر این صورت کشور شاهد تشدید اعتراض‌های مردمی خواهد شد.

شنبه (امروز ۱۹ ژانویه) نیز، چند استان و شهر عراق، شاهد اعتراض بود که در ادامه، جدیدترین تحولات مربوط به این اعتراض‌ها ذکر می‌شود.

کربلا

- یک منبع آگاه امنیتی در کربلای معلی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی»، از درگیری میان تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی در این شهر خبر داد. به گفته این منبع آگاه در پلیس کربلا، درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس ضدشورش در محله «البلدیه» در مرکز شهر کربلا روی داده‌است. در این درگیری، تظاهرات‌کنندگان به سوی نیروهای امنیتی، سنگ پرتاب کردند و نیروهای پلیس ضدشورش نیز، برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک آور استفاده کردند.

نجف

- «سمیح الهلالی» یک افسر پلیس در نجف اشرف گفت که چند ده معترض، جاده منتهی به فرودگاه نجف اشرف را تا نزدیکی این فرودگاه بسته‌اند و از تردد در این جاده با آتش‌زدن لاستیک‌های خودروها، جلوگیری می‌کنند.

- شماری دانشجو از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در نجف اشرف با برگزاری تظاهرات، خواستار تسریع روند انتخاب نخست‌وزیر جدید و برگزاری انتخابات زودهنگام شدند.

- شماری از تظاهرات کنندگان به منظور اطمینان از سلامتی آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق، با «محمد رضا السیستانی» فرزند آیت‌الله سیستانی، در نجف اشرف دیدار کردند.

-بستن پلهای «ثوره العشرین»، «کوفه»، «الاسکان» و خیابان فرودگاه و گذرگاه‌های مشترک نجف اشرف با الدیوانیه و الحله.

- انتشار اخباری از آتش زدن دفتر «عدنان الزرفی» نماینده وابسته به ائتلاف «النصر» در شهر کوفه.

ذی‌قار

به گفته شاهدان عینی، تظاهرات‌کنندگان در «الشطره» واقع در استان جنوبی ذی‌قار، جاده اصلی میان این استان و بغداد را بستند.

- استقرار شمار زیادی از نیروهای امنیتی در محله‌های الناصریه و آتش زدن لاستیک خودروها و بستن پل‌ها.

بغداد

- فرماندهی عملیات بغداد نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی از گروه‌ها (اشاره به شماری از تظاهرات‌کنندگان)، برای دومین روز متوالی با کوکتل مولوتوف و سایر سلاح‌های دست‌ساز، نیروهای امنیتی را در پل «السنک» و میدان «الوثبه» در نزدیکی مرکز بغداد، هدف قرار می‌دهند.

- این فرماندهی از تظاهرات‌کنندگان خواست تا به منظور جلوگیری از اقدام برخی گروه‌های خشونت‌طلب، با نیروهای امنیتی همکاری کنند و بُعد مسالمت آمیز اعتراض‌های خود را حفظ کنند تا با برخورد قانونی مواجه نشوند.

- تظاهرات‌کنندگان میدان «الطیران» را بستند و گزارش شده است که شش نفر از معترضان در این میدان، به دلیل شلیک گاز اشک آور زخمی شده‌اند.

- تیراندازی در میدانی الگیلانی در بغداد و زخمی شدن چندین نفر.

- چند صد دانشجو نزدیک وزارت آموزش عالی تجمع کردند و بر ادامه اعتصاب خود تاکید کردند و اعلام کردند که مخالف پایان اعتراضات پیش از تحقق مطالبات خود هستند.

- گروه‌هایی که خود را برخاسته از تظاهرات‌های مسالمت آمیز جاری در عراق می‌دانند، نیروگاه‌های برق را محاصره کرده‌اند و مانع ورود تجهیزات یا کارمندان این نیروگاه‌ها می‌شوند.

- گروه‌های نقاب‌دار نیز مقر پلیس فدرال را آتش زدند و قصد دارند، شرکت‌های نفتی نزدیک به میدان «الگیلانی» در مرکز بغداد را نیز به آتش بکشند.

تظاهرات‌کنندگان جاده «محمد القاسم» در بغداد را بستند.

بابل

- معترضان در بابل، با بستن خیابان‌ها و پل‌ها، تهدید کردند که در صورتی که نخست‌وزیری منطبق بر شروط تظاهرات‌کنندگان، انتخاب نشود، بر شدت اعتراض‌های خود می‌افزایند.

- تظاهرات‌کنندگان در یکی از تقاطع‌های اصلی شهر «السماوه»، لاستک خودروها را آتش زدند.

المثنی

- تداوم اعتراضات دانشجویی در دانشگاه المثنی و بستن درب اصلی آن

الدیوانیه

- تداوم تعطیلی ادارات الدیوانیه به استثنای ادارات اجرایی، بازنشستگی، بهداشت و بانک‌ها

- تیراندازی افراد مسلح به سوی تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی یک ساختمان دولتی در الدیوانیه و دخالت نیروهای ارتش برای دستگیری مهاجمان.

واسط

  • تداوم تعطیلی ادارات دولتی در واسط و اعلام اعتصاب عمومی/847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات