۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۶۳۶۱۲۹
آیت الله شب زنده دار:

وجود رهبر معظم انقلاب نعمت الهی به ملت ایران و موالیان اهل بیت است

وجود رهبر معظم انقلاب نعمت الهی به ملت ایران و موالیان اهل بیت است
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اخلاص ویژه رهبر معظم انقلاب تأکید کرد که وجود چنین رهبری یکی از نعمت های الهی به کشور و موالیان اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با بیان این که برای بهره برداری از فواید و آثار عبادت باید از آن پاسداری شود، گفت: بدن انسان برای این که سالم بماند و مبتلای به امراض نشود نیاز به مراقبت و پاسداری دارد و اعمال انسان به ویژه عبادات نیز اینگونه است.

وی افزود: عجب یکی از مواردی است که به اعمال انسان ضربه می زند، عجب از نظر مفهمومی این است که انسان عمل خود را عملی بزرگ، شایسته و تام ببیند و آن را شایسته خداوند قلمداد کند، منشأ عجب جهل به چند چیز است، یکی مربوط به جهل انسان نسبت به خدا و عظمت او می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که جهل دیگری که سبب عجب می شود این است که انسان خود را نمی شناسد، اظهار داشت: منشأ بسیاری از مشکلات جهل انسان است، مجموع جهل ها سبب می شود که انسان توهم کند عمل شایسته ای را انجام داده که لایق تقدیم به حضرت حق است.

وی ادامه داد: غالب فقها قائل به این هستند که عجب متأخر موجب فساد عمل نمی شود، ممکن است کسی 50 سال عبادت و خدمت کرده و بعد دچار عجب می شود که نظر معمول فقها این است که اعمال در چنین شرایطی باطل نمی شود، درباره عجب مقارن بسیاری از فقها عمل را باطل می دانند اما عده ای هم می گویند که عجب موجب حبط ثواب است نه بطلان امتثال.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که حبط ثواب بر اثر عجب در نزد علما مسلم است، ابراز داشت: اما در این که سبب بطلان می شود یا خیر معمولا قائل به بطلان عمل به این معنا که امتثال رخ نداده و تحقق پیدا نکرده نیستند اما مسلما بنده تنزل پیدا می کند.

وی عنوان کرد: عجب عمل انسان را بی خاصیت می کند، سر جمع معارف دینی ما را به این نتیجه می رساند که عبادت با عجب باطل نمی شود و اگر در جایی از افساد عمل تعبیر شده بر اساس بی خاصیت شدن عمل انسان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند متعال هیچکس را مبتلای به عجب نمی کند مگر این که خود انسان بخواهد، البته خداوند انسان های ظالم را اضلال می کند چرا که خود انسان با ظلم زمینه اضلال خود را فراهم کرده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به شهادت حاج قاسم سلیمانی اضافه کرد: در هفته های اخیر شخصیت با عظمتی مانند حاج قاسم سلیمانی را از دست دادیم که بیش از 40 سال مجاهدانه و جان برکف در خدمت اسلام و انقلاب بود، حاج قاسم انسانی بود که عجب نداشت و اعمال خود را بالا نمی دانست اما دیدیم که خداوند متعال چه تجلیلی از او انجام داد و دل ها را متوجه او کرد.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که حاج قاسم هم خود را شناخته بود و هم در حد خودش حضرت حق را می شناخت، گفت: شهید سلیمانی عمل و مجاهدت خود را در پیشگاه الهی چیزی نمی دید، خداوند متعال با ما توفیق چنین معرفت هایی بدهد که اگر این معرفت ها پیدا شود عمل و عمر انسان برکت پیدا می کند.

وی افزود: یک راه برای رهایی از عجب است که به روایات مراجعه و بر اساس دستورات اهل بیت طاهرین(ع) عمل کنیم، انسان باید سعی کند منشأ عجب را از بین ببرد و معرفت خود را نسبت به خدا و خود افزایش دهد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اخلاص ویژه رهبر معظم انقلاب و اهتمام ایشان بر رعایت رضایت الهی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با وجود زحمات زیادی که برای اسلام و انقلاب کشیدند مخلصانه و در مسیر رضایت الهی کار خود را ادامه می دهند و وجود چنین رهبری یکی از نعمت های الهی به کشور و موالیان اهل بیت(ع) است.

محمد قمین
ارسال نظرات