۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۶۳۶۱۳۰
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

مجازات ها در کشور بازدارنده نیست

مجازات ها در کشور بازدارنده نیست
حجت الاسلام شاه فضل با ابراز تأسف از اینکه مجازات‌ها در کشور بازدارنده نیست، گفت: اگر با دزدی و اختلاس در کشور برخورد شده بود امروز شاهد ادامه آن نبودیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام شاه فضل در تفسیر آیات نور که یکشنبه شب در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: این سوره از سوره‌های مدنی و مشتمل بر آیات اجتماعی و خانوادگی و احکام شرعی است.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید، «بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ سُورَةٌ أَنْزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنْزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» این سوره را نازل و احکام آن را واجب و آیه‌های روشنی را در این سوره نازل کردیم تا به دستورات آن عمل شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: واژه سوره در ابتدای این آیه به معنی بلندی و دیوار است و یکی از تقسیم بندی‌های قرآن سوره‌ها و آیه‌های قرآن است و یکی از تقسیم بندی دیگر حزب و جزء است و سوره بندی آیات نیز از سوی پیامبر انجام شده است.

وی ادامه داد: نزول به معنی نزول معنوی است و نزول مادی نیست و نزول معنوی از دو جهت است، یکی اینکه از طرف خدا که مرتبه بالایی دارد به سمت انسان که مرتبه پایینی دارد آمده و از بالا به پایین آمده است و دیگر اینکه اصل قرآن این نیست که دراختیارما است، بلکه کتاب مفصل‌تر وعظیم تری است که آنقدر پایین آورده شده تا به اندازه فهم انسان رسیده است.

دبیرجامعه روحانیت کاشان افزود: نوع نزول قرآن، نزول معنایی است که به تدریح تنزل یافته و به اندازه فهم انسان رسیده است، اما در برخی روایت گفته شده است قرآن دارای بطن است و برای آن تا ۷۰ بطن گفته شده است و آنچه که در اختیار ما است ظاهر قرآن است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: محوریت مباحث سوره نور عمل زشت و روابط نامشروع است که به تمامی زوایای آن و مجازات آن پرداخته شده است.

وی در نظر گرفتن رأفت برای مجرمان را سبب گسترش و افزایش جرم در جامعه دانست و افزود: یکی از اشکالات ۴۰ سال گذشته موضوع رأفت است که شامل برخی از مجرمان سرشناس و یا وابسته به برخی شخصیت‌ها شده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اعمال رأفت از سوی قوه قضائیه و ارگان‌ها و سازمان‌هایی که وظیفه حفاظت و حراست دارند سبب شد تا حکم سارق در قرآن که قطع چهار انگشت دست است انجام نشود و اگر طی ۴۰ سال گذشته انگشتان دزدان قطع نشده است به معنای این نیست که جامعه‌ای بدون دزد داشته ایم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر از ابتدا با مجرم و دزد برخورد براساس دستورات قرآن می‌شد جامعه نیز برخورد با سرقت و مجرم پذیرفته بود و امروز شاهد هیچ جرم و سرقت و دزدی نبودیم.

وی افزود: برخورد با جرم و دزدی به این معنا نیست که دست هر دزدی قطع شود بلکه اگر از ابتدا انگشتان دست دزدان قطع می‌شد امروز شاهد این همه دزد و مجرم نبودیم که بخواهیم انگشتان دست آن‌ها را قطع کنیم.

دبیرجامعه روحانیت کاشان گفت: برخورد با جرم و دزدی سبب جلوگیری از توسعه و گسترش جرم و دزدی در جامعه خواهد شد، از این رو تجربه نشان داده است در برخورد با جرم و دزدی سهل انگاری شده است.

حجت الاسلام شاه فضل با ابراز تأسف از اینکه مجازات‌ها در کشور بازدارنده نیست، افزود: اگر با دزدی و اختلاس در کشور برخورد شده بود امروز شاهد ادامه آن نبودیم.

وی با تقدیر از زحمات آیت الله رئیسی در برخورد با جرم و دزدی در کشور، اظهار داشت: آیت الله رئیسی شروع خوبی در برخورد با جرم و دزدی در کشور داشته است و از دانه درشت‌ها آغاز کرده است.

دبیرجامعه روحانیت کاشان گفت: یکی از دلایل عدم موفقیت در برخورد با جرم و مجرم در آیه نخست سوره نور است که می‌فرماید، با مجرم با رأفت برخورد نشود.

به گفته وی یکی از مهمترین دلایلی که مردم در صدر اسلام با امیرمومنان (ع) مشکل داشتند برای این بود که امیرمومنان (ع) در اجرای حدود به جای در نظر گزفتن رحمت و رأفت، حکم اسلام را صادر می‌کرد./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات