۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۶۳۶۲۰۵

پایان کنفرانس برلین درباره لیبی/ تثبیت تحریم تسلیحاتی

پایان کنفرانس برلین درباره لیبی/ تثبیت تحریم تسلیحاتی
شرکت‌کنندگان در کنفرانس برلین با موضوع تحولات لیبی به توافقی درباره یک طرح جامع برای حل بحران در این کشور دست یافتند که شامل تقویت آتش‌بس است.
به گزارش خبرگزاری رسا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: در کنفرانس برلین درباره لزوم پایبندی به ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی، حل بحران این کشور تنها از راه‌های سیاسی و رسیدن به یک راهکار جامع برای این بحران توافق کردیم. دو طرف بحران لیبی نیز درباره ایجاد سازوکاری شامل پنج نماینده از هر دو طرف جهت نظارت بر آتش‌بس توافق کردند.

به گفته صدراعظم آلمان، شرکت‌کنندگان در کنفرانس برلین که شب گذشته، ۲۹ دی ماه برگزار شد، تعهد دادند از هیچ یک از طرف‌های لیبیایی در طول اجرای آتش‌بس حمایت نظامی نکنند.

همچنین هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، با اشاره به دستیابی به اهداف تعیین شده برای نشست برلین گفت: کمیته‌ای برای پیگیری اجرای این توافق و رصد درگیری‌ها در لیبی با هدف تعیین دیگر گام‌های لازم برای رسیدن به آتش‌بس تشکیل خواهیم داد.
 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در سخنرانی خود در این نشست بر اهمیتِ یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان‌دادن به جنگ داخلی در لیبی تأکید کرد. او گفت باید از گسترش جنگ در این کشور جلوگیری کرد تا لیبی دچار یک فاجعه انسانی و تجزیه نشود. وی همچنین به تأثیرات جنگ لیبی برای کشورهای مجاور، از جمله گسترش تروریسم، قاچاق انسان، مواد مخدر و اسلحه اشاره کرد.
 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از شرکت‌کنندگان نشست لیبی در برلین بودند و در این میان، روسیه و فرانسه از ژنرال حفتر حمایت می‌کنند که بخش‌های بزرگی از لیبی را در کنترل خود دارد. ترکیه نیز حامی فایز سراج، رئیس دولت رسمی لیبی است که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده است. رجب طیب اردوغان در این کنفرانس از ژنرال حفتر خواست در نخستین گام برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی سلاح‌ را بر زمین بگذارد.

فایز سراج و خلیفه حفتر هر دو در برلین حضور یافتند و پیش از آغاز رسمی کنفرانس با آنگلا مرکل و هایکو ماس گفت‌وگو کرد‌ند./847/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات