۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۶۳۶۲۶۹
الجزیره:

سردار قاآنی سیاست‌های سردار سلیمانی را با انرژی بیشتر پیگیری می‌کند

سردار قاآنی سیاست‌های سردار سلیمانی را با انرژی بیشتر پیگیری می‌کند
الجزیره در گزارشی درباره فرمانده جدید سپاه قدس به نقل از کارشناسان نوشت که او سیاست‌های سردار سلیمانی را احتمالاً با «انرژی بیشتر و بی‌کم و کاست» پیگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، فرمانده جدید سپاه قدس توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب کرده و هرکدام از آنها تلاش دارند تا شناخت بیشتری از ویژگی و روحیات او پیدا کنند. در جدیدترین مورد وب‌سایت شبکه تلویزیونی «الجزیره» نوشت: «اسماعیل قاآنی احتمالاً سیاست‌های سلف خود را با انرژی و بی‌کم وکاست بیشتر پیگیری خواهد کرد».

الجزیره با اشاره به انتخاب سردار اسماعیل قاآنی به‌عنوان فرمانده جدید نیروی قدس سپاه تنها چند ساعت پس از ترور سردار قاسم سلیمانی نوشت: «انتخاب اسماعیل قاآنی در اوج تنش میان تهران و واشنگتن با هدف اطمینان از انتقال سریع و آرام در رهبری یک واحد استراتژیک صورت گرفت».

«سعید گلکار» استاد علوم سیاسی «دانشگاه تنسی» در آمریکا به الجزیره گفته برای آیت‌الله خامنه‌ای مهم بود که فرمانده جدید نیروی قدس به او و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «وفادار» و «متعهد» است و «از نیروی قدس شناخت داشته و توانایی مدیریت این نیروها و نائبان ایران را داشته باشد».

الجزیره در ادامه با بررسی سابقه و گذشته سردار قاآنی در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن نوشت: «با یک تقسیم کار مشخص سلیمانی و قاآنی نقش راهبردی در گسترش نفوذ ایران در کشورهای همسایه داشتند».

«علی الفونه» که الجزیره از او به‌عنوان کارشناس مسائل سپاه پاسداران نام برده و در«مؤسسه دولت‌های عرب» به‌عنوان کارشناس ارشد مشغول به کار است، گفت: «در حالی که سلیمانی یک نماد ملی و رهبری کاریزماتیک بود که جمعیت را پشت سر خود بسیج می‌کرد... قاآنی در سایه مدام به نیازهای سازمانی و اداری نیروی قدس رسیدگی می‌کرد».

«میثم بهاروش» تحلیلگر مسائل سیاسی از سوئد به الجزیره گفت: «انتظار می‌رود همان سیاست‌های قبلی اما احتمالاً با انرژی بیشتر و بی‌کم و کاست ادامه یابد؛ بویژه اینکه به‌نظر می‌رسد فشار حداکثری آمریکا هم‌اکنون شامل حذف فرماندهان است».

این تحلیلگر در ادامه گفته هرچند عملیات‌های نیروی قدس عمدتاً با کشورهای همسایه ایران در خاورمیانه و آسیا ارتباط دارد؛ اما تحت ریاست قاآنی ممکن است فعالیت‌های نیروی قدس فراتر از این مناطق گسترش یابد.

«افشون استوار» استادیار مسائل امنیت ملی در دانشگاه نیروی دریایی آمریکا با اشاره به شناخت گسترده قاآنی از افغانستان به الجزیره گفت: «همچنین احتمال دارد اقدامات نیروی قدس در افغانستان بیشتر برجسته شود».

الجزیره با اشاره به عدم علاقه قاآنی برای حضور عمومی به نقل از استوار نوشت: «گمنامی نسبی قاآنی به عنوان یک شخص مشهور یکی از ویژگی‌های شخصیتی اوست... او نمی‌خواهد در کانون توجه باشد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به‌دنبال این نیست که او را در کانون توجه قرار دهد»./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات