۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۶۳۶۴۱۳

بررسی جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام منتشر شد

بررسی جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام منتشر شد
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت ترجمه کتاب «جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام» نوشته خیر هیکل را در دو جلد منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(علیه‌السلام) کتاب «جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام» نوشته دکتر محمد خیر هیکل و با ترجمه علی رضا فرازی را در دو جلد منتشر کرده است.

جهاد و دفاع یکی از بخش های مهم زندگی مسلمانان است؛ جهان امروز اسلام بیش از هر زمان به روشن شدن مفهوم جهاد و دفاع نیازمند است؛ به جرئت می توان گفت پس از دوران کوتاه صدر اسلام نه در ایران و نه در هیچ یک از سرزمین های اسلامی هرگز فلسفه و ابعاد گوناگون جهاد تا این اندازه به صورت عمیق و گسترده در اعماق جان و دل مسلمانان نفوذ نکرد و با زندگی روزمره آنان عجین نشد و نتوانست اساس فرهنگ فراگیر امت اسلامی را تشکیل دهد؛ زیرا دین اسلام به عنوان آیینی اجتماعی و عقیدتی در هر عصر و زمان باید به اطلاع همه جهانیان برسد؛ اساس رسالت پیامبر اکرم نیز همین بوده است: وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا؛ و ما تو را به عنوان پيامبرى مژده‌دهنده و بيم دهنده نفرستاديم جز براى همه‌ى مردم، ولى بيش‌تر مردم نمى‌دانند.

آنچه در پیش روی دارید، جلد اول از کتاب جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام نوشته دکتر محمد خیرهیکل با ترجمه علی رضا افروزی است.

برش های از کتاب:

آیا جنگ با مرتدان، جهاد در راه خداست؟

آری، این گونه جنگ ها، جهاد (به معنای شرعی آن) هستند؛ ریرا تعریف جهاد بر آن ها منطبق است؛ چرا که جهاد، «جنگ با کافران برای برتری دادن آئین خداوند» است. مرتدان نیز کافرند و جنگ با آنان برای برتری دادن آیین خداوند انجام می گیرد، فراتر از این، ابن قدامه در المغنی جنگ با مرتدان را از جنگ با کافران اولی دانسته و گفته است:«جنگ با مرتدان اولی است زیرا ممکن است خارج شدن آنان از اسلام، عامل ترغیب امثال آنان برای خروج از اسلام و ارتداد باشد.»

شوکاتی نیز در رساله «الدواء العاجل فی دفع العدو الصائل» درباره گروه هایی از مسلمانان که از اسلام خارج شده اند، گفته است:

«در احکام اسلامی، کسی که از روی عناد، استحلال یا استخفاف چیزی از ضروریات دین را انکار کند یا برخلاف آن عمل نماید، به خداوند کافر شده است.» او سپس درباره حکم این افراد می گوید:«جهاد با آنان واجب و جنگ علیه شان قطعی است تا احکام اسلام را بپذیرند و به آن گردن نهند...».

آیا جنگ با محاربان، جهاد در راه خداست؟

در اندیشه برخی «جنگ با محاربان، جهاد است؛ از این رو هرکس از آنان کشته شود، خونش هدر است و هر کس را که محاربان بکشند شهید است.»

زیرا «ابوالعباس گفت: مسلمانانی که با گروهی از عرب های غارتگر اموال تاجران نبرد کردند تا آن اموال را به صاحبانشان بازگرداندند، مجاهد راه خدا هستند.»

اما به نظر می رسد اگر محاربان، مرتد باشند، جنگ با آنان جهاد، یعنی نبرد با کافران، برای برتری دادن آیین خداوند است؛ اما اگر مسلمان باشند، جنگ با آنان جهاد نیست.

همچنین، اگر محاربان از اهل ذمه بوده و از اتباع حکومت باشند، در صورتی که به هنگام انعقاد پیمان ذمه با آنان شرط شده باشد که انجام دادن چنین کارهای تروریستی، پیمان شکنی است، در این حال جنگ با آنان، مانند نبرد با کافرانی است که پیمانی با مسلمانان ندارند، از این رو این جنگ، جهاد در راه خداست.

موسسه انتشارا ت زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب جنگ و جهاد در فقه سیاسی اسلام، نوشته دکتر محمد خیر هیکل را با ترجمه علی رضا فرازی در دو جلد و ۷۲۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان (شهیدان فاطمی) دورشهر نبش کوچه سوم پلاک هشتادویک، مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات